(אלי סגל)


יערית אבוטבול-סיטבון כתבה השבוע פוסט מרגש ובו היא מתארת איך רצתה לעזור ולתת לילד ללא בית מעטפת חמה בבית שלה. הבעיה שהבית שלה הוא בית של אמא ואמא ולא בית של אבא ואמא, ומסתבר שלזוגות חד מיניים קשה יותר גם כשהם רוצים לתרום. התרומה היתה ניסיון של יערית ובת זוגתה למצוא בית חם לילד אומנה.
נתקלו בפוסט המרגש שלךבפייסבוק. תוכלי לספר לנו עליו
"אשתי ואני ראינו בפייסבוק בקשה לעזרה לילד בשם רועי, לו מחפשים בית אומנה. ניסינו ליצור עם המפרסמים קשר גם במוקד הטלפוני, גם באתר. ההרשמה באתר הפנתה אותנו טופס ובו שם האב ושם האם. ניסינו להסביר בטלפון שאנחנו זוג בנות, הצענו פגישה ושיכירו אותנו על מנת לתת בסך הכל בית חם זמני לרועי ולצערנו נתקלנו באטימות. הטופס נשאר ואנחנו לא יכולנו לתת בית חם לילד שזקוק לזה".
יערית ורקפת רצו לעזור ולפנות את חדר המשחקים כדי שלרועי יהיה מקום נעים וחם לשהיות בו, והן הרגישו שמזלזלים בהן: "הפנו אותנו בזלזול לאתר הרשמה ששם הקלדנו למרות שהיה רשום שם שם האב יערית, ואת אשתי בשם האם. הבנו מהם שלזוגות חד מיניים אין אישור לתת אומנה לילד שצריך את החום והאהבה".
הסירוב טכני או מהותי?
"זה לא חדש לי העניין, אני ואשתי נמצאות עכשיו בתהליך של כניסה להיריון. אני רוצה להגיד שזוג סטרייטי נכנס להיריון - התהליך עצמו עוה כ-2000 שקלים, אני ואשתי בכדי להיכנס להריון, אמורות להוציא סכום של כ- 40,000 שקלים או 50,000 שקלים. רק התחלנו את התהליך, רק התחלנו לדבר על התורם זרע. זה לא חדש לי, זו לאי מציאות חדשה, זה המצב. הסבירו לנו שהמדינה לא מאשרת אימוץ לזוגות חד מיניים.

1 צפייה בגלריה
יערית אבוטבול סיטבון
יערית אבוטבול סיטבון
יערית אבוטבול סיטבון
(צילום: צילום מסך)


העובדה שאתן כבר אמהות ומגדלות 2 בנות משנה בנושא האומנה?
"אנחנו מגדלות 2 בנות, אנחנו עצמאיות אני יכולה להגיד בצניעות שאנחנו מסודרות, בעלות נכס. למעשה אנחנו עונות על כל התנאים שהם ביקשו, עדיין בשל היותנו לסביות, זוג בנות, לא קיבלנו את האפשרות לתת בית חם לרועי, זה בסך הכל מה שרצינו לתת לו, בית זמני".
תמשיכו להיאבק על הזכות לאומנה?
"אנחנו נמשיך, כבר עכשיו אנחנו בכמה פניות לגופים שונים, על מנת לראות איך אפשר לפתור את זה. פנו אלינו כמה גורמים שיש להם שליטה ואפשרות לנסות להזיז משהו, אנחנו נאחזות בזה ומקוות כן לתת בית חם, אם לא נספיק לעזור לרועי אנחנו מקוות לאומנה אחרת למישהו אחר שצריך את זה".
יערית מוסיפה: "אני רוצה להגיד שכל עוד שר החינוך שלנו רפי פרץ וכל עוד אריה דרעי שר הפנים שלנו נמשיך לקבל תגובות חשוכות ולצערי אני ורקפת אשתי קיבלנו את התגובה הזאת. נמשיך להיאבק אבל אנחנו בוחרים באנשים חשוכים שמנהלים את המדינה והלוואי שיהיה שינוי לטובה לקהילה הגאה".
תגובת העמותה: את המדיניות והקריטריונים למשפחת אומנה קובע משרד הרווחה. עמותות האומנה הן לא אלה שקובעות את הקריטריונים. לנו כרגע אין זוגות חד מינים באומנה ואנחנו לא רואים בהם שום פסול. אנחנו עובדים בפיקוח ובליווי משרד הרווחה במסגרתה ההפרטה.
תגובת משרד העבודה והרווחה: משפחות גאות והורים יחידניים כמו כל המשפחות יכולים לשמש כמשפחות אומנה אם עברו את מבחני הכשירות בהצלחה. ישנם ילדי אומנה שנמסרו למשפחות של בני זוג מאותו המין. אנחנו מזמינים את כל מי שרואה עצמו מתאים לפנות למוקד 118 של משרד העבודה והרווחה ולקבל מידע על הליכי ההרשמה למאגר של הורי האומנה של המשרד.