כבר 53 שנים מנסה נבחרת ישראל להגיע לטורניר גדול, ללא הצלחה. ההגרלה הנוחה שקיבלה במוקדמות יורו 2024 והפורמט המורחב של אליפות אירופה בהשתתפות 24 נבחרות, הפיחו תקוות שהנה, הפעם זה סוף-סוף יקרה. אבל למשחק הגורלי הערב (שבת, 21:45) מול רומניה, במחזור הלפני האחרון בבית 9, ישראל מגיעה כשהיא לא תלויה בעצמה.
אם אחרי ההפסד לקוסובו ביום ראשון האחרון ישראל עוד הייתה תלויה בעצמה, כעת זה לא המצב. בעקבות ה-1:1 מול שווייץ המשימה הפכה לקשה בהרבה. עם זאת, עדיין לא אבדה תקוותנו, ובהחלט ייתכן שבעוד שלושה ימים נחגוג עלייה היסטורית לאליפות אירופה.
2 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת ישראל, תמונה קבוצתית
שחקני נבחרת ישראל, תמונה קבוצתית
כבר לא תלויים בעצמם. שחקני נבחרת ישראל
(AP Photo/Denes Erdos)
שתי הראשונות בבית 9 יבטיחו את הכרטיס לאליפות אירופה. כרגע מדובר בשווייץ וברומניה (16 נקודות לכל אחת). לישראל 12 נקודות, ועד לסיום הקמפיין נותרו שני מחזורים. אז מה ישראל צריכה כדי לעשות את זה?
ברור שישראל חייבת לנצח הערב את רומניה. אם זה לא יקרה – הסיפור שלה במוקדמות גמור. ואם היא כן תנצח? במקרה הזה, התסריטים תלויים הרבה במשחק המקביל הערב בבאזל בין שווייץ לקוסובו.
שווייץ מנצחת את קוסובו: היא עולה ליורו, ואז במחזור האחרון שייערך ביום שלישי ישראל צריכה לנצח באנדורה ובמקביל להחזיק אצבעות שרומניה לא תנצח בבית את שווייץ. במקרה של הפסד רומני, אפילו תיקו באנדורה יספיק לכרטיס ליורו.
שווייץ לא מנצחת את קוסובו: זו סיטואציית החלומות של ישראל והיא תלויה בעצמה. במקרה כזה, במחזור האחרון יספיק לה ניצחון על אנדורה כדי לעלות ליורו, בלי קשר לתוצאת המשחק בין שווייץ לרומניה. אם רומניה תפסיד לשווייץ, אפילו תיקו באנדורה יספיק לישראל.
2 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת ישראל שון וייסמן חוגג נגד שווייץ מוקדמות יורו 2024
שחקן נבחרת ישראל שון וייסמן חוגג נגד שווייץ מוקדמות יורו 2024
שער השוויון המאוחר שלו סיבך גם את שווייץ. וייסמן
(צילום: עוז מועלם)
ויש גם גלגל ההצלה: גם אם ישראל לא תעלה ליורו דרך המוקדמות, היא עדיין יכולה להגיע אליו. הסיבה: מאחר שסיימה במקום הראשון בבית שלה בליגת האומות, היא הבטיחה את השתתפותה בפלייאוף שמעניק שלושה כרטיסים אחרונים לאליפות אירופה.
הפלייאוף ייערך בחודש מרץ, עם שלושה מיני-טורנירים. אם ישראל אכן תהיה שם, היא תשחק כנראה בפלייאוף של מסלול 2 עם שלוש נבחרות נוספות שזהותן תיקבע רק אחרי שיסתיימו משחקי המוקדמות ביום שלישי הקרוב. תחילה ייערכו שני חצאי גמר, ואז שתי המנצחות ייפגשו בגמר לקרב על כרטיס לגרמניה.
פורסם לראשונה: 23:57, 15.11.23