מכבי ת"א בעידן מיץ' גולדהאר היא המועדון המסודר בישראל, ובפער. כמערכת היא תמיד ידעה לקבל את ההחלטות המקצועיות הנכונות, להתגבר על קשיים וברוב הזמן גם לשלוט בליגה. הקיץ משהו חורק במכונה המשומנת, והצהובים מגיעים לפתיחת העונה ברמת המוכנות הנמוכה ביותר בעידן הקנדי. כבר בשבת מחכה משחק אלוף האלופים מול הפועל באר־שבע, בעוד שבועיים בדיוק מחכות מוקדמות ליגת האלופות, וכרגע נראה שהקבוצה לא ערוכה לאתגרים.
משבר הקורונה טרף את הקלפים בכדורגל הישראלי כולו, בעיקר על בעלי המועדונים שעסקיהם הפרטיים נפגעו, וייתכן שאפילו אדם אמיד כמו גולדהאר משלם מחיר לא פשוט. האם הבצורת שפוקדת הקיץ את קריית שלום היא איתות מטריד עבור מכבי ת"א? האם המיתון הגיע גם לאימפריה הצהובה? לא מעט כוכבים עזבו, ההחתמות בינתיים אפורות, המו"מ עם השחקנים הקיימים תקוע, מגבלת הפייר־פליי עדיין מעיקה, התקציב יורד משמעותית, אין מנכ"ל, אין שדרת ניהול והכי מדהים – עדיין אין מאמן. כך נראות ההכנות של האלופה ארבעה ימים לפני המשחק הרשמי הראשון של העונה החדשה.
5 צפייה בגלריה
מכבי תל אביב
מכבי תל אביב
מה קרה למועדון המסודר בישראל?
(צילום: מכבי ת"א)

אין אירופה

אז לפני שהאוהדים נכנסים לדיכאון, אפשר להרגיע אותם מעט: הקבוצה שלהם היא עדיין המועמדת הבכירה לזכות באליפות, כי המצב בשאר המועדונים אפילו גרוע יותר (מלבד מכבי חיפה ששמרה על כוחה), אבל נראה שמיץ' כבר מזמן התעורר מהחלום איתו הגיע – לשים את מכבי על המפה באירופה, בטח כשאין לו קוסם כמו ערן זהבי.
בראיון שהעניק השבוע ולדימיר איביץ' ל"ידיעות אחרונות" הוא חשף את הסיבות לעזיבת המועדון. המאמן הסרבי הבין שבתנאים הקיימים הוא יתקשה להצליח, ובעיקר חשש מהדחה מוקדמת שלישית ברציפות מאירופה, שתהווה כתם כבד על הקריירה שלו. איביץ' דיבר על כך שמכבי לא הכינה את שיעורי הבית בקיץ שעבר, מה שהוביל לכישלון גדול במוקדמות. במציאות העכשווית הקבוצה הייתה חותמת על המצב של לפני שנה.
כבר לפני חודש יצאה הודעה רשמית של המועדון כי איביץ' לא ימשיך לעונה שלישית, ולמרות זאת גולדהאר השתהה, ורק כעת מתקיימים מגעים עם כמה מאמנים. בינתיים מי שמכין את מכבי הוא ההולנדי פטריק ואן לוון, שהגיע ממחלקת הנוער וחסר ניסיון באימון קבוצה בוגרת. הגדרת התפקיד שלו, אגב, שימו לב: "המנהל הביצועי".
5 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"

מי הבוס

מכבי ת"א זכתה בחמש מבין שמונה האליפויות האחרונות, כשבדרך ניערה מעליה את באר־שבע, אבל כבר ארבע שנים לא מצליחה לעלות לשלב בתים אירופי, אפילו לא בליגה האירופית. לפי הקצב בו המועדון מתנהל הקיץ, כנראה שהצהובים שוב יתרכזו בתואר המקומי. גם הבעלים, כאמור, כבר לא להוט להעמיד קבוצה שיכולה להתחרות ברמות האלה. שלא תבינו לא נכון, גולדהאר פה כדי להישאר, ואפילו העלה סטורי אחרי משחק האליפות, שבו כתב כי הוא מתעניין בבניית אצטדיון שינציח את הוריו, אבל התחושה היא שהקנדי מוריד הילוך. "יכול להיות שנגמר לו האוויר. הקורונה השפיעה, ומכבי ת"א ירדה כמה מקומות ברשימת סדרי העדיפויות שלו. לא היה מצב כזה מאז שהוא כאן", אמר גורם במועדון.
על פונקציית המנהל המקצועי גולדהאר כבר ויתר כששלח את ג'ורדי קרויף לקווים, אבל דווקא משבצת המנכ"ל הסופר־משמעותית במועדון שמנוהל בשלט רחוק עומדת ריקה כבר כמעט שנה. דמויות מרכזיות כמו ג'ק אנגלידיס, מרטין ביין ובן מנספורד, שהיוו את החוט המקשר בין קנדה לישראל, עזבו וכרגע אין גורם סמכותי שיעשה סדר, תפקיד אותו מילא באופן לא רשמי הרס"ר הסרבי.
5 צפייה בגלריה
מיץ' גולדהאר
מיץ' גולדהאר
אין לו מנכ"ל כבר כמעט שנה. מיץ' גולדהאר
(צילום: מכבי תל אביב)
בביקור האחרון של גולדהאר בארץ לפני כעשרה חודשים הוא הדגיש את חשיבות תפקיד המנכ"ל. בפועל, אין אחד כזה (שרון תמאם מוגדרת סמנכ"לית), אין מנהל מקצועי (ברק יצחקי אחראי על השוק הישראלי) וכאמור עדיין אין מאמן.
בשיחות שקיימנו עם שחקנים וסוכנים שניהלו לאחרונה מגעים עם נציגי מכבי ת"א, הרושם שהתקבל אצלם הוא שאין להם את הסמכות ואת הכוח לקבל החלטות. יצחקי, בליווי אנשי המחלקה המשפטית, ניהל את המו"מ עם טל בן־חיים ובן ביטון, שני שחקנים שגם ככה היו להוטים לחתום. דווקא הסיפור של אייל גולסה, אולי השחקן הבכיר בקבוצה כרגע, הוא העדות הכי טובה להתנהלות הקיץ. אחרי עונה מצוינת שלו, הקשר כיוון לשדרוג בשכרו, ואחרי שהוצעה לו רק העלאה קטנה ל־250 אלף דולר לעונה, הוא ממש לא מתלהב לחתום ובוחן אופציות בחו"ל. בעבר עסקה כזו לא הייתה נופלת.
5 צפייה בגלריה
גולסה
גולסה
הדוגמה הטובה ביותר לבלגן במכבי. גולסה
(צילום: עוז מועלם)

איפה הזרים?

וכך, מכבי תתייצב בשבת לאלוף האלופים ללא מחצית משחקני ההרכב בעונה שעברה. דור מיכה ועומר אצילי כבר קיבלו הודעה שלא ימשיכו, ואנדרה ז'ראלדש וז'איר אמאדור, שאחראים על ההגנה הטובה בתולדות הכדורגל הישראלי, בחוץ. לאלה תוסיפו את גולסה שנוטה לעזוב, ואת צ'יקו אופואדו והשוער אנדראס יאניוטיס שלא נמצאים בתוכניות. כרגע ישנו זר אחד בלבד שמתוכנן לשחק בעונה הבאה, המגן אנריק סאבוריט. שלושת השחקנים שעשו את ההתקדמות הגדולה ביותר אצל איביץ', יונתן כהן, דן גלזר ודור פרץ, מכוונים לאירופה, אבל תג המחיר הגבוה שלהם (2.5 מיליון דולר) צפוי להשאיר אותם בקבוצה לפחות עד ינואר.
אם פעם מכבי הייתה מחתימה שחקנים על חוזי עתק של חצי מיליון דולר, המגמה השתנתה לגמרי, וכיום הם נדרשים לקצץ 40־60 אחוז משכרם. בן־חיים, לדוגמה, שהשתכר כחצי מיליון דולר לפני המעבר לצ'כיה, חזר בשכר בסיס של 170 אלף דולר. גם ההחתמה של בן ביטון, שלא מצא את מקומו בבאר־שבע, היא מהלך לא שגרתי.