לוקה דונצ'יץ' עובר ימים מאוד מוזרים. פחות משבוע לפתיחת עונת ה-NBA החדשה, הוא הצליח להציב את עצמו באופן קיצוני בשני צידי המתרס – ציפיות עצומות מפה וביקורות ארסיות מכאן - ועכשיו הסלובני עוד צריך להתרכז בכדורסל.

ליגת ה-NBA חוזרת, פרויקט מיוחד:

אז מצד אחד, אמריקה לא מתעלמת יותר: אחרי שתי עונות שבהן עדיין היו פה ושם ספקות לגבי הפורוורד הפנטסטי, הפלייאוף האחרון מחק אותן לחלוטין. זו הייתה בסך הכל סדרה אחת, שישה משחקים מול הקליפרס, בסיומה דונצ'יץ' ודאלאס בכלל הודחו, אבל האימפקט שלה היה עצום.
2 צפייה בגלריה
דונצ'יץ'
דונצ'יץ'
דונצ'יץ' בטירוף. המועמד המוביל להיות ה-MVP
(צילום: AP)
דונצ'יץ' ניצל את העובדה שהבועה באורלנדו זכתה לתשומת לב גדולה מצד אוהדי ספורט מורעבי קורונה, והיה כל כך טוב שהגלים שלו הכו מחוף אל חוף. התוצאה: עונת ה-NBA תצא לדרך כאשר הסלובני הוא המועמד המוביל בסוכנויות ההימורים לזכות בתואר ה-MVP של הליגה, לפני ה-MVP המכהן יאניס אנדטוקומבו, סטף קרי שחוזר מפציעה והאלופים הטריים אנתוני דייויס ולברון ג'יימס. ב-ESPN ציינו כי בסוכנות המובילה "וויליאם היל", יותר אנשים שמו את הכסף שלהם על דונצ'יץ' מאשר על יאניס, דייויס ולברון גם יחד!

הומור עצמי

כן, הרושם שהשאיר בסוף העונה שעברה היה עד כדי כך חזק, רק שיחד עם התקוות מגיע גם אור הזרקורים המוגבר. אם בשנתיים הראשונות בליגה הוא עוד יחסית חמק מתחת לרדאר לעומת שחקני־על אחרים, עכשיו התקשורת נותנת לו טיפול VIP עם כל מה שכרוך בכך - כולל הדברים הרעים. וזה אומר שבזמן שמדברים עליו כ-MVP הבא, לא מפסיקים להזכיר גם את העובדה שהעלה במשקל בצורה ניכרת בפגרה הקצרה.
הרעש התחיל ברשתות החברתיות, שם אוהדים ציינו את העובדה שלוקה נראה כבד במשחקי ההכנה, ודיברו על כך שמדובר בגרסה השמנה שלו. הנושא צבר תאוצה, והסלובני נאלץ להתייחס אליו בסופו של דבר. "אנשים בטוויטר אומרים כל מיני דברים", הגיב דונצ'יץ' בזמן שלא הסתיר את השעשוע שלו, "אבל זה נכון שאני לא בכושר הטוב ביותר. בטוח שאגיע לשם. אבל, אתם יודעים, מה אני יכול לומר, זה לא שהייתי אי פעם בחור שרירי במיוחד".
הוא גם יודע להפגין הומור עצמי. כאשר אחד הגולשים הקניט את דונצ'יץ' השבוע, בדף הרשמי של דאלאס פירסמו סרטון של מהלך יפה של הסלובני עם הכיתוב: "איך נראה לך הסל הזה?" דונצ'יץ' בעצמו הגיב במילה "איטי", והוסיף אימוג'ים בוכים מצחוק.
זו לא הפעם הראשונה שזה קורה, אבל דונצ'יץ' תמיד ידע לקחת את הדברים בקלות. הפעם הראשונה הייתה לפני חצי שנה, כשהשחקנים התכוננו לחידוש העונה בבועה. המקור היה ראיון בתקשורת האמריקאית עם מאמנו האישי של השחקן, יורה דרסקלאר, שצוטט בצורה שגויה באומרו שדונצ'יץ' לא בכושר ופתאום המילים זינקו כמו להבות מאתר לאתר, מעיתון לעיתון. בארה"ב התחילו לרוץ שמועות על כך שהשחקן השמין במולדתו בזמן פגרת הקורונה, והוא השיב באינסטגרם: "מאיפה אתם מביאים את הדברים האלה?" גם אז דאלאס נחלצה לעזרתו, והמאבריקס פירסמו סדרת תמונות שלו קורע את עצמו באימון משקולות.

לא רובוט אתלטי

העיסוק בגופו של הסלובני הוא נקודה חשובה במכלול שכותרתו: "יחסי ארה"ב ודונצ'יץ'". זה התחיל בספקנות כלפיו בדראפט, כאשר למרות הקבלות שלו מריאל מדריד ומנבחרת סלובניה, נבחר רק שלישי על ידי אטלנטה והועבר מיד לדאלאס תמורת טריי יאנג, שנתפס ככישרון שמתאים יותר ל-NBA (קשה לומר שאטלנטה מצטערת, כי יאנג הוא סופרסטאר בעצמו). לאחר מכן, בגלל שדאלאס לא התחברה מהר, התייחסו יותר לשחקנים צעירים אחרים ולא להתקדמות המהירה שלו. ואז הגיעה התדהמה מאותה סדרת פלייאוף. עכשיו הנושא הוא אם הוא השמין מדי או לא.
הכל מתנקז לאותו מקום - דונצ'יץ' הוא כוכב כדורסל מהסוג שלא מכירים ב-NBA. שחקן בגובה 2.01 מטר שיכול לשחק באותה מידת הצלחה בכל עמדה, ולעשות כל דבר על הצד הטוב ביותר: קליעה, שמירה, ריכוז. כן, הוא לא רובוט אתלטי כמו השחקנים שיוצאים מהמכללות, כאלו שיש להם אפס אחוזי שומן בגוף ויכולים להטביע מקו העונשין, אבל הוא מלמד לאט־לאט את הסקאוטים והפרשנים שההיבט הפיזי (ואגב, לא חסר לו כלום מבחינת אגרסיביות על הפרקט), הקנקן עליו מסתכלים, אינו בהכרח חזות הכל.
2 צפייה בגלריה
טום בריידי
טום בריידי
טום בריידי. דוגמה נוספת לבעייתיות בתרבות הספורט האמריקאית
(צילום: AP)
בסרט הדוקומנטרי המעולה "ספורטאי-על: סודות ההצלחה", שחקן ההוקי קרח הגדול בכל הזמנים, וויין גרצקי, מדבר על ההשתעבדות המוגזמת של הספורט האמריקאי המקצועני למבדקי הכושר שנערכים לשחקנים לפני הדראפט, בכל הענפים. הדוגמה שניתנת שם היא של טום בריידי, הקוורטרבק האגדי, שנבחר במקום נמוך מאוד בגלל הנתונים שלו באחד מהמבחנים החשובים ביותר במבדק, ריצת 40 מטר.
גרצקי מתאר תרבות ספורט שבה שחקנים עם יתרונות אחרים יכולים ללכת לאיבוד. דונצ'יץ' לא הלך לאיבוד, אבל בגלל שהיתרון הניכר שלו על פני אחרים הוא מוח כדורסל מושלם ולא גוף מפוסל, הוא לא קיבל - או מקבל - את הכבוד הראוי. אבל הוא גם יכול להיות האיש שישנה את קו המחשבה הזה, לפחות ב-NBA.