סיר לחץ. שני הפסדים רצופים בליגה (ארבעה בששת המשחקים האחרונים) אף פעם לא מתקבלים בשקט בהפועל ירושלים, אבל כשזה קורה אחרי הדחה מוקדמת מאירופה ורגע לפני חצי גמר גביע המדינה מול מכבי ראשל"צ מחרתיים, קיבלתם סיר לחץ באדום.

האחריות של קטש

ברור לכולם שהעזיבה הפתאומית של המאמן לפנאתינייקוס לא עשתה טוב לקבוצה ולמנכ"ל גיא הראל, אבל בירושלים הבעיות צצו הרבה קודם, ובמועדון משוכנעים שגם אם קטש היה נשאר, התמונה הייתה דומה. כשמסתכלים על הפנים של המאמן החדש דאיניוס אדומייטיס אחרי משחקים, ניתן להתרשם שהוא מעט בהלם, ועדיין לא הבין לאיזו צרה נכנס. הליטאי נקלע לסיטואציה מאוד לא פשוטה כשנחת במועדון במשבר, בלי שהספיק להכיר את המערכת ואת השחקנים. במקום להתחיל להטמיע את פילוסופיית המשחק שלו, הוא נאלץ להתעסק באיך להציל את הספינה מטביעה - ובינתיים זה לא ממש עובד.
5 צפייה בגלריה
שחקני ירושלים מאוכזבים
שחקני ירושלים מאוכזבים
שחקני ירושלים מאוכזבים
(צילום: שרון צור)
5 צפייה בגלריה
עודד קטש
עודד קטש
קטש. נטש
(צילום: ראובן שוורץ)

כרוניקה של נפילה

כדי להבין למה ירושלים נראית כמו שהיא נראית היום צריך לחזור שנה אחורה. זה התחיל בהתפרצות הקורונה שגרמה לפגיעה כלכלית ולקיצוץ של 30 אחוז בתקציב, ונגמר בעוד מפח נפש עם ההדחה בחצי גמר הפיינל-פור. עד שהנגיף השבית את הליגה, הקבוצה דווקא הייתה על המסלול הנכון, בטח אחרי הזכייה בגביע, ועד היום מתרפקים בירושלים על התקופה הזו. "אי-אפשר לשחזר את חצי העונה עד הקורונה. צריך למצוא דרכים אחרות לנצח, וכרגע אנחנו לא עושים את זה", אומרים במועדון.

לא חזרו מארה"ב

בעיה נוספת היא התלות המוגזמת בטיישון תומאס ובג'ייקובן בראון. השניים היו העוגנים המרכזיים בעונה שעברה, ואחרי חידוש הליגה הם עוד הסכימו לחזור מארה"ב, אבל ברגעים המכריעים, לקראת הפלייאוף והפיינל-פור, הם עשו אחורה פנה ונטשו. ההחלטה להחזיר אותם אחרי ההברזה הייתה תמוהה ופגעה בתדמית המועדון. בנוסף, בראון סובל כבר תקופה ארוכה מפציעה בכתף שמצריכה ניתוח, ועד שיעבור אותו הוא זקוק למנוחה כל משחק שני - דבר שפוגע בשטף הקבוצתי.
5 צפייה בגלריה
ג'ייקובן בראון וטיישון תומאס
ג'ייקובן בראון וטיישון תומאס
בראון ותומאס בימים שמחים יותר
(צילום: עוז מועלם)

חיזוק בשלוף

בכלל, הסגל נבנה הקיץ בצורה שלומיאלית. רגע לפני הפיינל-8 של ליגת האלופות שהתקיים באוקטובר כהשלמה לעונה שעברה, החתימה הקבוצה שחקנים בחוזה זמני, כמו לוקה מיטרוביץ' וניקוס פאפאס, שעזבו אחרי ההדחה. הפעולה הזאת הובילה לבלבול של הרוטציה ומנעה יצירת תלכיד מגובש שירוץ תקופה ארוכה. "מאז חידוש הליגה בעונה שעברה בנינו משהו כמו שלוש-ארבע קבוצות", מודה גורם בירושלים. "ההדחה מאירופה נוצרה בעקבות משבר, וההדחה הזו הובילה לעוד משבר, וכשמפסידים אז מתחילים לאבד ביטחון. כל אחד מתחיל להתבצר בתוך עצמו, רמת התסכול עולה וזאת התוצאה".

בלי חשק

תומאס הוא דוגמה טובה לשחקן שאיבד לגמרי את הביטחון ונראה מתוסכל. בהפסד האחרון לגלבוע/גליל הוא רשם את אחד מהמשחקים הגרועים שלו בקבוצה, עם שש נקודות בלבד, תוך שהוא משדר חוסר חשק וחוסר רצון להיות על הפרקט ברגעים המכריעים. ובזמן שבראון על תקן נוכח-נפקד, רוב האחריות בניהול המשחק מוטלת על כתפיו של תמיר בלאט, שלא מקבל יותר מדי עזרה ולפעמים צריך לנסות להציל את המולדת לבדו.
5 צפייה בגלריה
תמיר בלאט
תמיר בלאט
בלאט. קשה לו לבד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"זה לא עניין של רצון", מדגיש אחד השחקנים. "בסופו של דבר כולם רוצים לנצח, לא משנה באיזו קבוצה אתה משחק ותחת מי, אנחנו ספורטאים מקצוענים, ומי שלא עולה לשחק עם הגישה הזאת בכל משחק, כנראה לא צריך להיות כדורסלן.
"נכון שהסיטואציה הנוכחית מדכאת, אבל בסופו של דבר כל שחקן שמסיים משחק בצורה הזאת הולך לעשות חושבים עם עצמו, לפעמים זה לטובה ולפעמים לרעה, כי אפשר להיכנס למרה שחורה. אני מקווה שאנחנו לא נמצאים בנקודת האל-חזור".
5 צפייה בגלריה
דאיניוס אדומייטיס
דאיניוס אדומייטיס
אדומייטיס. יצליח להוציא את העגלה מהבוץ
(צילום: גיל נחושתן)

עבודה מנטלית

למזלה של ירושלים, גם היריבה בחצי הגמר מגיעה בכושר רע, אבל בקבוצה זוכרים היטב את ההפסד לראשל"צ בחצי גמר הפלייאוף בעונה שעברה. מלבד העבודה המקצועית, אצל מחזיקת הגביע שמים דגש על הצד המנטלי בעזרת שיחות אישיות. זה הפתרון היחיד שאפשר לשלוף כרגע מהשרוול בתקווה לא לאבד את הסיכוי לתואר. לאחר מכן יתרכזו בירושלים בביצוע שינויים בסגל, כשהשחקן הראשון שעשוי לשלם את המחיר הוא ג'אמיל ווילסון. אתמול נחתה על הקבוצה מכה נוספת, כשהתברר שכריס קרמר, שנפצע במשחק מול גלבוע/גליל, סובל מקרע במניסקוס, וההערכה היא שייעדר כחודשיים וחצי.