בסוף השבוע האחרון הגיעו חדשות לא טובות מברלין, כאשר אלבה הודיעה שמאמנה אאיטו גרסיה רנסס נדבק בקורונה. לכל הפחות הוא לא מפגין תסמינים ובינתיים רק נשלח לבידוד, ונקווה שיחזור במהירות לפרקט – אבל במקרה שלו חובה להיות זהירים במיוחד. אחרי הכל, הספרדי כבר בן 74 (חגג יום הולדת בדיוק לפני שבוע), המאמן המבוגר ביורוליג ובאירופה.
אז אולי באלבה, אותה הוא מאמן מאז 2017, הוא מושך פחות תשומת לב מאשר בעבר, אבל שמו של אאיטו עדיין הולך לפניו. הוא אחד מהמאמנים האלה שלא משנה מה יעשה, תמיד יספוג אש וביקורות. לפי הפרסומים הלא מפרגנים אודותיו ברחבי אירופה הוא היה צריך לפרוש כבר מזמן, אבל כל אלה שביקרו אותו לא יכולים לקחת ממנו את הפופולריות שלו כמאמן, כמו גם את היכולות הבלתי רגילות ומוח הכדורסל. גם בגיל 74, בכל פעם שקבוצה בכירה ביבשת מחליפה מאמן או לא מרוצה ממי שבתפקיד אצלה, שמו של אאיטו מוזכר כמחליף אפשרי. מעבר לכך, ההתנהגות שלו מוערכת מאוד ע"י אנשי המשרוקית, שמגדירים אותו כג'נטלמן על המגרש. כרטיס הביקור שלו זה השקט בו הוא מתנהל.
2 צפייה בגלריה
אאיטו רנסס
אאיטו רנסס
ניום מושך פחות אש מבעבר. אאיטו רנסס
(צילום: EPA)
מעל הכל, הוא האיש שמחובר בכל הלב לברצלונה, דמות מיתולוגית שם. הוא שיחק בקבוצה בין 1968 ל-1973, ואחרי 12 שנה בהן צבר ניסיון על הקווים הוא חזר למועדון כמאמן. הוא אימן את בארסה במשך 13 שנה, והגיע איתה שש פעמים לפיינל־פור האירופי – מבלי שיזכה אפילו פעם אחת בגביע אירופה. כמה עיתונאים כינו אותו "לוזר", אבל לו ולמועדון זה לא הזיז. אחרי הכל, הרקורד שלו עשיר ומלא בכל זאת בזכיות ובתארים – 9 אליפויות ספרד, 5 גביעי המלך, 3 זכיות בגביע קוראץ', פעמיים בגביע ספורטה וביורוקאפ ואפילו מדליית כסף אולימפית מפוארת עם נבחרת ספרד בבייג'ינג 2008.
גדולי השחקנים הספרדים והאירופים שיחקו תחתיו: חואן אנטוניו סן-אפיפאניו, חואן קרלוס נבארו, פאו גאסול, אאודי נוריס, ריקי רוביו, רודי פרננדס ועוד סוללה ארוכה של כוכבים. בשנת 2000 היה לו חלק גדול בהחתמת שאראס בברצלונה. בין השניים נרקמה מערכת יחסים מיוחדת, עם פרגון והערכה בלתי רגילים. כשביקר כאן במחזור הראשון של היורוליג העונה עם אלבה, נזכר כי במשחק הראשון שלו כמאמן ברצלונה נגד מכבי ת"א עם ברצלונה חטך 108:107 על הבאזר בפתיחת בית הגמר של עונת 1987/88.
2 צפייה בגלריה
אאיטו רנסס
אאיטו רנסס
"כל חיי מתנהלים סביב כדורסל". אאיטו רנסס
(צילום: EPA)
הוא סיפר לאחרונה: "כל חיי מתנהלים סביב הכדורסל, קרוב ל-60 שנה. אני אוהב ללמד את רזי המשחק, גם כשאני מדריך שחקנים מנוסים. הכדורסל היה ונשאר אהבת חיי. כך זה היה בברצלונה, מלאגה, סביליה, חובנטוד, גראן קנאריה והנבחרת. מוזר שרק ב-2017 יצאתי לראשונה מחוץ לספרד".
מכבי ת"א תתארח ממש בקרוב, ב-7 בינואר, אצל אלבה. אם עד אז אאיטו לא יוכל לחזור, לא רק שנפספס עוד הזדמנות ליהנות ממנו על הקווים, אלא שהקבוצה הגרמנית תיפגע מכך. רק בריאות, אאיטו.