הסלאלום הווירטואוזי של מנור סולומון, שעבר בקלות את שלושת שחקני נבחרת צ'כיה ביום ראשון האחרון בסמי עופר, שיקף במדויק את מדד התפוקה בקריירה שלו עד כה: מצד אחד, מי שצפוי להיות העוגן המקצועי של הנבחרת ביצע דריבל ברמת קושי גבוהה ביותר, אך מצד שני, שוב הסתיים מהלך שלו ללא כיבוש שער.
"נמאס לי, בכל פעם הכדורים האלו לא נכנסים לי", אמר סולומון בירידה לחדר ההלבשה, שם פגש את המאמן וילי רוטנשטיינר, שלקח אותו לשיחה במסדרון בסמי עופר ואמר לו: "אל תתעכב על ההחמצה הזו. תחשוב איך לשפר את קבלת ההחלטות ואת המספרים ואתה תהיה שחקן בינלאומי בכיר ועוד תבקיע הרבה שערים מכריעים לטובת נבחרת ישראל".
6 צפייה בגלריה
סולומון בפעולה
סולומון בפעולה
סולומון בפעולה. יודע שהוא צריך לשפר את המספרים
(צילום: אורן אהרוני)
בארבעת המשחקים האחרונים של הנבחרת בעידן וילי רוטנשטיינר, הכישרון של סולומון מתפוצץ. הוא התמודד בהצלחה מול שחקני הגנה בכירים כמו הסקוטי מקטומיניי ממנצ'סטר יונייטד, ולדימיר צ'ופל מווטסהאם או הסלובקי מילאן שקריניאר מאינטר - אבל דווקא מהמקום הזה בולטת הבעיה שלו בקבלת ההחלטות, במסירה המכריעה וכמובן שבמספרים.
"מנור יודע שהוא חייב להשתפר במסירה האחרונה ולהביא את המספרים", מסביר מאמן הנבחרת רוטנשטיינר, שמקשה על סולומון עם הצבתו בעמדה לא טבעית מבחינתו, מתחת לחלוצים ולא באגף בו הוא משחק בדונייצק. "הוא שיפר מאוד את הפיזיות שלו, יש לו דריבל מצוין, רק במקומות פחות מסוכנים. כשיעשה את ההתקדמות שתגיע עם הניסיון והגיל, הוא יהיה במועדונים הכי טובים באירופה".
6 צפייה בגלריה
וילי רוטנשטיינר ומנור סולומון
וילי רוטנשטיינר ומנור סולומון
עם רוטנשטיינר. "כשיתקדם - יהיה במועדונים הכי גדולים באירופה"
(צילום: עוז מועלם)

גוטמן: "הוא צריך שקט נפשי מול השער"

לפחות את המנהלים המקצועיים באירופה זה פחות מדאיג. ל"ידיעות אחרונות" נודע כי מלבד אטאלנטה שהגישה הצעה רשמית בסך 12 מיליון יורו ונתקלה בסירוב, רגע לפני סיום מועד ההעברות גם נאפולי הגישה הצעה שנדחתה, והמספרים של ספורטינג ליסבון לא היו בכלל באזור. לאחרונה צירף סולומון לסוכנו גלעד קצב גם את פיני זהבי, כוח משמעותי לאפשרות לצרפו לקבוצת פרמייר ליג.
הערב (רביעי) יעלה סולומון למשחק ה-12 שלו במדים הלאומיים באיצטדיון האנטון מלאינסקי בטראנבה, כשעמודת השערים שלו עדיין מאופסת. בעידן האוסטרי מקבל סולומון קרדיט גדול מאוד, וגם מוכיח שהוא השחקן הכישרוני בסגל הישראלי, אבל בחמישה משחקי מוקדמות יורו, רק חצי מהקמפיין (מהחצי השני נעדר כי היה פצוע), 120 הדקות בפלייאוף היורו נגד סקוטלנד שנגמרו בדמעות מצידו לפני שבעט את הפנדל החמישי, ועוד שלושת משחקי קמפיין ליגת האומות הנוכחי - בסך הכל 754 דקות - סולומון לא הצליח לכבוש. גם ב-13 משחקים בנבחרות הצעירות, מהנערים ועד לצעירה, סולומון לא כבש אף שער.
6 צפייה בגלריה
רונן קצב
רונן קצב
רונן קצב. ההצעות מגיעות
(צילום: פרטי)
המפגש האחרון בחיפה הבליט את בעיית היישום של סולומון; החמצה גדולה אחרי בישול של דסה, קבלת החלטות לא נכונה בפריצה שאמורה הייתה להסתיים במסירה לזהבי והמהלך האחרון שננעץ רק בקורה של הצ'כים. המספרים של סולומון במהלך הקריירה, גם אם לוקחים בחשבון שלא מדובר בחלוץ, דורשים שיפור ניכר. הוא כבש 11 שערים בלבד, שמונה מהם במכבי פ"ת ועוד שלושה ב-35 הופעות בליגה האוקראינית. מצד שני דווקא בבמה היוקרתית ביותר הצליח סולומון לכבוש שערים שהקפיצו מיידית את תג המחיר שלו: הסלאלום מול אטאלנטה בסן-סירו ושער שוויון באתיחאד מול מנצ'סטר סיטי, יחד עם שער נוסף בליגה האירופית מול וולפסבורג הגרמנית.
"מנור צריך לעבור תהליך של הפנמה, שיהיה שקט נפשי מול השער. הוא נהנה מהמשחק, שזה צעד ראשון, יש שיפור במסירה, אני רואה גם שיפור בקבלת החלטות, עכשיו הוא נכנס לשלב הקריטי של קבלת ההחלטות ברחבה", מנתח מאמן הנבחרת לשעבר, אלי גוטמן. "אני לא מצפה שיבקיע ממרחק. הוא חייב לעבוד על הסיומת עם אימונים מובנים ושהכל יהיה מהיר. דווקא המשחק נגד צ'כיה נתן תחושה טובה. הוא צריך להציב לעצמו מטרות וגם ברגעי אכזבה לא להרפות".
6 צפייה בגלריה
אלי גוטמן
אלי גוטמן
אלי גוטמן. "עכשיו מנור נכנס לשלב הקריטי"
(צילום: עוז מועלם)
אחת הבעיות מבחינת סולומון, בעיקר במשחקי הנבחרת, היא המיקום שלו רחוק מאוד מהשער, כחלק משלישיית הקישור. הוא משחק מתחת לשני החלוצים ולא בתפקיד שמוכר לו באוקראינה, אחד מהאגפים, תפקיד שבו עשה את השיפור, ומיקום שממנו הוא יודע לעשות את הדריבל בדרך לרחבה, או להגיע מהגל השני.

מסלובקיה להרכב הפותח בברנבאו

בעוד כחודשיים סולומון בן ה-21 יסגור שנתיים בקבוצת ליגת אלופות לגיטימית כמו שחטאר דונייצק, בערך הגיל שבו יוסי בניון רק יצא לדרך באירופה. "הוא היחיד שיכול לעשות קריירה כמו בניון", סבור אבי לוזון, שקיבל תמורת היהלום שגידל שישה מיליון אירו מהאוקראינים. "אני מודע לזה שאני צריך לשפר את המספרים שלי, בישולים ושערים", אומר סולומון עצמו. "אני מרגיש ששיפרתי הרבה אספקטים במשחק שלי מאז המעבר לפני כמעט שנתיים לשחטאר, כמו הריצות לעומק, המעורבות, מסירות מפתח. הניסיון והביטחון גם יביאו איתם את המספרים".
6 צפייה בגלריה
מאמן שחטאר דונייצק לואיס קסטרו
מאמן שחטאר דונייצק לואיס קסטרו
מאמן שחטאר לואיס קסטרו. עובד עם סולומון על הסיומת
(צילום: AP)
סולומון עובד עם מאמן וידאו מהארץ שאיתו מנתחים את היכולות שלו במשחקים, והמאמן הפורטוגלי שלו בשחטאר, לואיס קסטרו, עובד איתו על סיומת. במועדון, עם כוכבים ברזילאים כמו טייסון ומוראס, הוא מתקשה לפתוח בהרכב באחד האגפים, אבל מוגדר כג'וקר. הערב הוא אמנם ישחק בסלובקיה וינסה לשפר את הסטטיסטיקה שלו ולהיות קרוב יותר לאזורים המסוכנים - אבל הראש שלו יהיה גם בפתיחת ליגת האלופות ביום בשלישי הבא.
בשל מכת קורונה בשחטאר, עוד לפני שיצא למשחק הנבחרת בגלאזגו, כששבעה שחקנים לפחות נדבקו בקורונה, סולומון צפוי לפתוח בהרכב נגד ריאל מדריד בסנטיאגו ברנבאו, במפעל שדווקא בו הצליח להקפיץ את תג המחיר שלו. מבחינת שחטאר מדובר בלא פחות מ-25 מיליון אירו.