התקשורת האיראנית דיווחה היום (שבת) כי המתאבק נביד אפקרי בן ה-27, שייצג בעבר את המדינה בתחרויות בינלאומיות וגם זכה במדליות, הוצא הבוקר להורג בעקבות שלל פשעים שביצע לטענת המשטר המקומי, כולל דקירה למוות של מאבטח באחת מההפגנות בהן השתתף ב-2018.
אפקרי נעצר יחד עם שני אחיו, שהואשמו גם הם, בין השאר ב"השתתפות בכינוסים בלתי חוקיים, אסיפה וקשירת קשר לביצוע פשעים נגד הביטחון הלאומי והעלבת המנהיג העליון". בניגוד לנביד, אחיו לא הוצאו להורג, אך קיבלו עונשי מאסר ארוכים וכן 74 מלקות כל אחד.
3 צפייה בגלריה
נביד אפקרי
נביד אפקרי
נביד אפקרי
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
מוחים למען נביד אפקרי
מוחים למען נביד אפקרי
מוחים למען נביד אפקרי
(צילום: AFP)
מאז הידיעה על הרצון של איראן להוציא את אפקרי להורג, העולם ניסה להתגייס למען שחרורו של המתאבק, כולל ציוץ שהעלה נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנושא. כמו כן, גם אלוף העולם בג'ודו שגיא מוקי העלה פוסט בעברית ובאנגלית נגד ההחלטה, וקרא לשתף אותה. גם סעיד מולאי, יריבו של מוקי, ואיראני בעצמו שערק ממדינתו, העלה סטורי בו הוא הודה לישראלי על התמיכה בבן ארצו.
"אנחנו בישראל ובשאר העולם המודרני והדמוקרטי, שואפים לשוויון זכויות אדם", כתב מוקי. "אך בעולם מקביל, לא רחוק מאיתנו, יש כאלה שנשארו מאחור, שחופש הביטוי הוא סתם צמד מילים עבורם. נביד עשה טעות אחת קטנה שגזרה עליו גזר דין מוות. כל חטאו היה להביע את עמדתו בצורה הדמוקרטית הנקראת 'מחאה' המאפשרת לכל אדם באשר הוא להפגין יום ביומו ובכל מקום בעולם אבל לא באיראן. המשטר האיראני הגדיר זאת כהתקהלות לא חוקית והעלבת השליט. בסיום המשפט, השופטים גזרו עליו עונש מוות. לא מספיק העונש במוות, החליטו להוסיף גם 74 מלקות לפני מותו - מוות בייסורים".
3 צפייה בגלריה
הפוסט של מוקי
הפוסט של מוקי
הפוסט של מוקי
(צילום מסך מתוך חשבון האינסטגרם של שגיא מוקי)
גזר דינו של אפקרי עורר זעם וגל של מחאה נגד המשטר האיראני ברחבי העולם. המקרה פורסם בכלי תקשורת מובילים וארגוני זכויות אדם הביעו את מחאתם וקראו לרחם עליו. אימם של האחים אפקרי פרסמה סרטון וידאו בו גינתה את המשפט וטענה: "זה היה דיון לא צודק בבית משפט מלא שקרים. לבנים שלי לא נתנו שום אפשרות להתגונן".