כותרות הספורט ברחבי אירופה עוסקות בעיקר ביורו ובהעפלתה של אנגליה לחצי הגמר, שם תפגוש את דנמרק. בארצות הברית אפילו העלייה של מילווקי לגמר ה-NBA נדחקה לשוליים בעקבות סערה שמטלטלת את המדינה, לא פחות.
שקארי ריצ'רדסון (21), האישה המהירה ביותר בארה"ב והתקווה האולימפית מספר 1 של המדינה לזהב בריצת 100 מטר (אישה אמריקאית לא זכתה במקצה הזה מאז גייל דיברס ב-1996), המקצה היוקרתי ביותר שקיים באולימפיאדה, נכשלה בבדיקה למציאת חומרים אסורים כששאריות של קנאביס נמצאו בגופה.
3 צפייה בגלריה
שקארי ריצ'רדסון
שקארי ריצ'רדסון
יתנו לה לרוץ? שקארי ריצ'רדסון
(צילום: gettyimages)
"אני אנושית". הציוץ הראשון
ריצ'רדסון, בעלת שיא אישי של 10.72 שניות אותו קבעה השנה, ספגה השעייה אוטומטית לחודש שתסתיים ב-27 ביולי, יומיים לפני תחילת תחרויות האתלטיקה בטוקיו. העונש קוצר משלושה חודשים לחודש בודד עקב העובדה שהיא הסכימה להשתתף בתוכנית ייעוץ.
בשורה התחתונה הכל נשמע בסדר, אך עצם ההשעיה שלה גרמה לכך שהתוצאות שקבעה בחודש שעבר במבחנים האמריקאים (מהם אתלטים מארה"ב מעפילים לאולימפיאדה) נפסלו והיא תאלץ לצפות בחברותיה מהבית בידיעה שהזהב האולימפי, או לפחות קרב מרתק עליו מול האצנית הג'מייקנית שלי-אן פרייז'ר-פרייס, נמנע ממנה.
ביום שישי לפנות בוקר הדיווחים על הבדיקה שלה החלו לצוץ, כשבמקביל ריצ'רדסון צייצה: "אני אנושית". בהמשך היום, בראיון לתוכנית הבוקר של רשת אן-בי-סי היא אישרה שעישנה מריחואנה כחלק מההתמודדות שלה עם מות אימה.
"אני כמובן הייתי מושפעת והתעוורתי לחלוטין מהרגשות שהציפו אותי", היא טענה. "התעוורתי מהרוע והכאב והניסיון להדחיק אותו. אני יודעת שאני לא יכולה להסתיר הכל, אז זו הייתה סוג של דרך שניסיתי להדחיק ולהחביא את הכאב".
אחרי אולימפיאדת לונדון (2012) הועלה הסף המינימלי האסור לבדיקה חיובית של מריחואנה. הוועד האולימפי הסביר אז שזה היה ניסיון להבטיח ששימוש בזמן תחרות יתגלה, אך לא אם הספורטאי השתמש בימים או שבועות שלפני כן.
למרות הטענות נגד העובדה שמריחואנה אינה סם שמשפר ביצועים, הסוכנות האמריקאית נגד סימום כותבת בבירור באתר הרשמי שלה: "כל שימוש בחומר הפעיל מסוג קנאביס, סינתטי או טבעי, הוא אסור".
3 צפייה בגלריה
שקארי ריצ'רדסון
שקארי ריצ'רדסון
"התעוורתי מהרגשות שהציפו אותי". שקארי ריצ'רדסון
(צילום: AFP)
במקביל, איגוד האתלטיקה האמריקאי הוציא הצהרה, בה נאמר ש"המצב שלה (שקארי) הוא מאוד מצער ומתסכל לכל מי שמעורב". הוועד האולימפי האמריקאי הוסיף ש"הם עובדים יחד עם איגוד האתלטיקה כדי לקבוע את הצעדים הבאים".
נכון לעכשיו כאמור, ריצ'רדסון לא תוכל לרוץ ב-100 מטר ואת מקומה במשלחת האמריקאית קיבלה ג'נה פראנדיני, שסיימה רביעית במבחנים האמריקאים (כל מדינה רשאית לשלוח עד שלושה רצים לכל מקצה), אך היא עדיין יכולה לקבל הזמנה לריצת השליחות 4X100 מטר.
בריצת השליחות עצמה משתתפות ארבע רצות, אך מלבדן נקראות גם שתי מחליפות שיכולות לרוץ גם בריצות המוקדמות וגם להיות במקום אחת מהרביעייה המובילה במקרה של פציעה. "אני אהיה אסירת תודה אם זה יקרה", אמרה ריצ'רדסון על הסיכוי שבכל זאת תהיה בטוקיו. "אבל אם לא, אני פשוט הולכת להתרכז בעצמי".
האצנית המוכשרת היא האחרונה בשורה של השעיות לאתלטים האמריקאים, בראשם נמצא אלוף העולם ב-100 מטר כריסטיאן קולמן שהחמיץ בכוונה מספר זימונים לבדיקות שהיו לו והושעה לשנתיים. גם שיאנית ארה"ב ב-1,500 ו-5,000 מטר שלי הוליהאן, שנמצאה עם סימנים לסם משפר ביצועים בגופה והאשימה בכך את העובדה שאכלה בשר מקולקל. בנוסף, בריאנה מקניל, האלופה האולימפית ב-100 מטר משוכות מריו, ספגה השעיה לחמש שנים אחרי שניסתה לחבל בתהליך הבדיקה שלה.
3 צפייה בגלריה
כריסטיאן קולמן
כריסטיאן קולמן
הושעה לשנתיים. אלוף העולם כריסטיאן קולמן
(צילום: רויטרס)

מחאה אדירה לטובתה בארה"ב, ביידן דווקא נגד

כמה גדולה הסערה שעשה הסיפור של ריצ'רדסון בארצות הברית? ספורטאים בכירים במדינה מכל הענפים, כמו גם סלבס רבים, התייצבו לטובתה של הכוכבת וקוראים ברשתות החברתיות: "תנו לה לרוץ".
"הטענות לפיהן קנאביס הוא סם 'בעייתי' זו גזענות שמוטמעת עמוק בשורשים", טען השחקן ההוליוודי סת' רוגן, שנחשב לתומך נלהב בלגליזציה. "זה לא שפוי שהמשלחת האמריקאית פוסלת את אחת מהאתלטיות הכי מוכשרות שלה בעקבות שנאה שורשית. זה משהו שהם צריכים להתבייש בו".
"בנוסף, אם וויד היה גורם לך לרוץ מהיר, אני הייתי פלו ג'ו", התבדח רוגן והתייחס לפלורנס גריפית' ג'וינר, שיאנית העולם ב-100 ו-200 מטר.
שחקניות נבחרת ארה"ב אלכס מורגן ומייגן ראפינו
הסיפור הגיע רחוק מאוד ובתדרוך אתמול (שבת) של דוברת הבית הלבן ג'ן פסאקי לעיתונאים, היא נשאלה על כך ואמרה: "היא אישה צעירה ומעוררת השראה, אבל ההשעיה שלה כתוצאה משימוש במריחואנה היא החלטה עצמאית של הסוכנות האמריקאית נגד סימום. אנו נשאיר להם את המקום והדרך לבצע את ההחלטות הללו".
זה לא הסתיים בכך. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הופתע ונשאל על ידי עיתונאי על המקרה במהלך ביקור שלו בחנות בסנטרל לייק, מישיגן, רגע לפני יום העצמאות האמריקאי. "חוקים הם חוקים הם חוקים וכולם יודעים מהם החוקים כשהם נכנסים פנימה לענף", אמר ביידן. "האם החוקים צריכים להישאר כך זוהי שאלה אחרת. אבל חוקים הם חוקים, אני הייתי גאה מאוד בדרך שהיא הגיבה למה שקרה".
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מתייחס לסערת ריצ'רדסון
במקביל, עצומה שעלתה נגד ההשעיה שלה כבר אספה מעל 345 אלף חתימות ב-48 שעות והחיזוקים שהגיעו מכוכב ה-NFL פטריק מהומס ("זו בושה, תנו לה לרוץ"), שחקניות הכדורגל של הנבחרת האמריקאית אלכס מורגן ("מרגישה נורא עבור שקארי. רק שתדעי שאנו איתך) ומייגן ראפינו ("זה מביש, אני עומדת לצד שקארי. עבר זמנו של החוק הזה") ושחקן ה-NBA לשעבר דוויין ווייד שצייץ: "בעולם בו אנשים ליטרלי עושים מיליונים על גבי מיליונים מגידול ומכירה של קנאביס זה קורה. אי פעם שמעתם על קנס?"