מאז 1995, השנה בה נפרד רונאלד קומאן מברצלונה כשחקן, הוא חלם על היום בו ימונה למאמן שלה. הבלם ההולנדי שנודע בבעיטות התותח שלו בנוסף ליכולת ארגון המשחק והמסירות המדויקות, הפך מאז למאמן וכעת הגיעה שעתו הגדולה.
קומאן (57) מעולם לא הסתיר את שאיפתו הגדולה. הוא חזר להתגורר עם משפחתו בעיר לפני כמה חודשים ומספר הרכב שלו, הכולל את האותיות BAR, מוקדש למועדון. בנוסף, בעת ששימש כמנג'ר אברטון הוא התעקש להתגורר עם שחקניו בבית המלון בלונדון בו השתכנה ברצלונה לפני גמר גביע אירופה לאלופות מול סמפדוריה ב-1992, בו כבש שער ניצחון 0:1 בבעיטה חופשית אדירה בהארכה. כעת, כאשר המועדון מרוסק לרסיסים, יוטל עליו לשקמו ולבנותו מחדש.
12 צפייה בגלריה
רונאלד קומאן
רונאלד קומאן
חלם לאמן את ברצלונה מאז שפרש. רונאלד קומאן
(צילום: AP)
לכל אורך השנים הוזכר קומאן כמועמד לקבל את התפקיד הנחשק. ואכן, יש לו את כל הנתונים הדרושים: חינוך הולנדי אחרי ששיחק אצל יוהאן קרויף, סגנון טוטאל פוטבול בו הוא נוקט המזכיר את מורו ורבו, זהות עמוקה עם המועדון שמחברת אותו לעובדים, לשחקנים ולאוהדים וגם אופי המתאים להתמודדות עם האתגרים בהם ייתקל.
12 צפייה בגלריה
קומאן עם סטויצ'קוב והגביע ב-1992
קומאן עם סטויצ'קוב והגביע ב-1992
קומאן עם סטויצ'קוב והגביע ב-1992
(צילום: getty images)
את האופי הזה הראה קומאן כבר כשחקן, כשלא ויתר בשום תיקול. הוא כונה "פלוקט דה נואו" (סוג של גורילה בגן החיות של קטאלוניה) וגם "טינטין" בשל דמיונו לדמות מסדרת קומיקס, הציג ווינריות לכל אורך הדרך ולקראת הסוף, כשהבחין שאיבד ממהירותו ושחלוצי היריב חולפים על פניו בניגוד למה שהיה רגיל, לא היסס לפנות את מקומו ועבר לפיינורד. כעת שואלים הכל את עצמם האם תלמידו של קרויף הגדול, שהיה חלק חשוב בדרים טים המרהיבה של שנות ה-90, יהיה האיש שיחזיר למועדון את הזהות והגאווה?

פוצ'טינו עורר אנטגוניזם, צ'אבי העדיף לחכות

קומאן הועדף על פני מאוריסיו פוצ'טינו וצ'אבי, שגם הם נכללו ברשימת המועמדים. זאת, מכיוון שפוצ'טינו, המזוהה עם היריבה העירונית אספניול, הביע שאיפות לאמן את היריבה השנואה עוד יותר ריאל מדריד, הוזכר כמועמד לאמן אותה ואף אמר לפני שנתיים, בעת ששימש כמנג'ר טוטנהאם, שהוא מעדיף לעבוד בחווה שלו בארגנטינה מאשר לאמן את ברצלונה.
צ'אבי, לעומת זאת, מסומן גם הוא כמאמן העתיד, אבל חתום על חוזה בקטאר וטען שהעיתוי עדיין מוקדם מדי מבחינתו. קשר העבר מעדיף לצבור ניסיון כמאמן וגם מעוניין לבנות בבוא היום את הקבוצה בעצמו, דבר אותו יתקשה לעשות במציאות של היום.
12 צפייה בגלריה
מאוריסיו פוצ'טינו על הקווים
מאוריסיו פוצ'טינו על הקווים
מזוהה עם אספניול והיה מועמד לריאל. פוצ'טינו
(צילוםף gettyimages)
גם קומאן, כמו צ'אבי, חתום על חוזה בנבחרת הולנד, אבל במקרה שלו המצב שונה: יש שם סעיף המשחרר אותו לבארסה במקרה שיקבל הצעה. הוא סירב אמנם להתמנות לתפקיד בינואר האחרון במקום ארנסטו ואלוורדה, אבל באותה תקופה התכוון למלא את חובתו לנבחרת ההולנדית ולהדריך אותה ביורו 2020, טורניר שנדחה בינתיים בשנה בגלל הקורונה.
קומאן מגיע עם הניסיון הדרוש אחרי שעבד כמאמן ב-23 השנים האחרונות. בתחילת הדרך הוא שימש כעוזרו של לואי ואן חאל בברצלונה משך שנתיים (1998-2000) וזכה לנופף לאוהדים מעל הבמה בחגיגות האליפות של 1999. האם הוא יעשה זאת גם כמאמן ראשי והאם יחזיר את המועדון לימים הגדולים? תחילה הוא ייאלץ להתמודד עם לא מעט מכשולים.
12 צפייה בגלריה
צ'אבי
צ'אבי
מעדיף להמשיך להתחשל. צ'אבי
(צילום: AFP)
המשימה הניצבת בפניו לא תהיה פשוטה בכלל, מכיוון שברצלונה נמצאת לא רק במצב מקצועי מרוסק, אלא גם במצב כלכלי קשה מאוד. ההנהלה רכשה בשנים האחרונות שחקנים יקרים שלא הוכיחו את עצמם כמו פליפה קוטיניו, אנטואן גריזמן ועוסמן דמבלה, אותם תצטרך למכור כעת.
גם אחרים כמו ג'ורדי אלבה, סרחיו בוסקטס, לואיס סוארס ואיבן ראקיטיץ' אמורים להימכר. הדבר לא יהיה קל, מכיוון שסעיפי השחרור בחוזים שלהם גבוהים מאוד ומועדונים אחרים יתקשו לשלם את משכורתם.
12 צפייה בגלריה
קומאן כעוזרו של ואן חאל בבארסה ב-1998
קומאן כעוזרו של ואן חאל בבארסה ב-1998
קומאן כעוזרו של ואן חאל בבארסה ב-1998
(צילום: EPA)
לקומאן, שעל פי הדיווחים מעוניין לצרף את קשר איאקס דוני ואן דה ביק (23), יהיה קשה מאוד לבצע רכישות. מצד אחד, כל שחקן שיגיע חייב יהיה להיות ברמה הגבוהה ביותר כדי לעמוד בדרישות. מאידך, לרשות המועדון לא עומדים נכון לעכשיו סכומים גבוהים לצורך הוצאות ומשבר הקורונה רק החריף את הקשיים בהם הייתה נתונה הקבוצה כבר לפני כמה חודשים.
12 צפייה בגלריה
אנטואן גריזמן ולואיס סוארס
אנטואן גריזמן ולואיס סוארס
גריזמן וסוארס. ברצלונה צריכה למכור שחקנים
(צילום: גטי אימג'ס)
בנוסף, ההיצע כיום בשוק השחקנים העולמי מצומצם, ואלו שכבר עומדים למכירה עלולים להכביד על הקופה המדלדלת. וזה עוד לפני הפיצויים שההנהלה תצטרך לשלם לקיקה סטיין, שפוטר אחרי שהיה חתום לשנתיים פלוס אופציה לעונה נוספת.
בשל המדיניות הכושלת ספגה הנהלת ברצלונה ביקורות רבות, מה שיגרום כנראה לעריכת בחירות לנשיאות בעוד כמה חודשים. אחד המועמדים הוא הנשיא לשעבר ג'ואן לאפורטה, שכינה את מדיניות ההנהלה הנוכחית בראשות ג'וזפ מריה ברתומאו "פחדנית" והאשים אותה בחוסר תחרותיות.
12 צפייה בגלריה
ברתומאו מגיע לישיבה של ברצלונה
ברתומאו מגיע לישיבה של ברצלונה
ברתומאו. ההנהלה ספגה ביקורות
(צילום: AFP)

הציפיות שיהפוך לגווארדיולה החדש אינן במקום

בשל המצב יצטרך קומאן להתמודד עם חוסר ודאות ולמכור שחקנים כצעד ראשון בדרך לשינוי. נכון ששחקן עבר אחר מהדרים טים, פפ גווארדיולה, עשה את זה בגדול ובנה את בארסה הגדולה לפני 12 שנה, אבל מי שמצפה מקומאן להפוך לגווארדיולה החדש עושה לו עוול ועלול להתבדות. במקרה שלו, התהליך צפוי להיות ממושך יותר ותידרש סבלנות רבה.
המצב במועדון כיום שונה בתכלית מזה שהיה ב-2008. גווארדיולה קיבל בשעתו קבוצה מוכנה עם שלד מוצק, שכלל את צ'אבי, אינייסטה, מסי, קרלס פויול, ויקטור ואלדס וסרחיו בוסקטס. ההולנדי, לעומתו, נתקל בשוקת שבורה.
12 צפייה בגלריה
בניגוד לקומאן, גווארדיולה קיבל קבוצה מוכנה
בניגוד לקומאן, גווארדיולה קיבל קבוצה מוכנה
בניגוד לקומאן, גווארדיולה קיבל קבוצה מוכנה
(צילום: EPA)
במהלך הקריירה כמאמן זכה קומאן באליפויות הולנד עם איאקס ופ.ס.וו איינדהובן, הגיע פעמיים לרבע גמר ליגת האלופות עם איינדהובן ובנפיקה (אחרי שהדיח את ליברפול וארסנל), וגם זכה בגביע המלך הספרדי עם ולנסיה, אך מנגד פוטר מאלקמאר אחרי שבעה חודשים בלבד, וגם ניצל ברגע האחרון מירידת ליגה כשאימן את ולנסיה.
תקופתו בסאות'המפטון נחשבת לאחת המוצלחות בהיסטוריה של המועדון. הוא הוביל את הסיינטס לדירוג שיא בסיום עונת 2015/16 (מקום שישי). התחנה הבאה שלו הייתה אברטון, אבל הוא פוטר אחרי קצת יותר מעונה בעקבות כישלון גדול ותבוסה 5:2 לארסנל. למרות זאת, רומלו לוקאקו פרח תחתיו והפך לאחד החלוצים הטובים בעולם, לפני שנמכר למנצ'סטר יונייטד.
12 צפייה בגלריה
התקופה של קומאן בסאות'המפטון הייתה מוצלחת
התקופה של קומאן בסאות'המפטון הייתה מוצלחת
התקופה של קומאן בסאות'המפטון הייתה מוצלחת
(צילום: Gettyimages)
הדבר הוכיח את יכולתו של קומאן לבנות קבוצה סביב כוכב ולהפיק ממנו את המקסימום. כעת הציפיה היא שגם פרנקי דה יונג יתקדם בהדרכת בן ארצו ויהפוך לאחד השחקנים המובילים.

אמור לשקם גם את העבודה עם הצעירים

אחת הבעיות הגדולות של ברצלונה בשנים האחרונות היא שהמאסיה לא מספקת כבר תקופה ארוכה שחקנים לקבוצה הבוגרת כפי שהיה בעבר, וסמל כמו קומאן אמור להחזיר עטרה ליושנה.
ריקי פוץ' ואנסו פאטי אמנם נכללים בסגל, אמורים להתקדם יותר אצל קומאן אבל שניהם בלבד זה מעט מדי. כבר לפני שנה וחצי התייחס קומאן בראיון ל"רדיו קטאלוניה" לצורך לקדם שחקנים כמו השניים וכמו פרנסיסקו טרינקאו ורונאלד אראוחו, שגם הם מצפים לקבל הזדמנות: "כהולנדים אנחנו לא פוחדים לתת לשחקנים צעירים לשחק. יש בברצלונה הרבה שחקנים מבוגרים ולפעמים צריך לשנות".
12 צפייה בגלריה
אנסו פאטי
אנסו פאטי
אנסו פאטי. מעט מדי שחקנים עלו מהמאסיה
(צילום: EPA)
מעניין יהיה לראות כיצד יהיו היחסים בין קומאן למסי. המאמן צפוי לעשות כל מאמץ על מנת לעבוד בצוותא עם הכוכב, לגרום לו לנטוש את המחשבות על עזיבה ולהתרכז במשימה להשיב את ההצלחות ולגלות מחויבות. הוא אמור להיות האיש שיחדיר בו אנרגיה מחודשת וימלא אותו במוטיבציה.
מסי צפוי להתעקש על חיזוק הקבוצה בשחקנים איכותיים ומעניין יהיה לראות כיצד יגיב למכירה של חברו לואיס סוארס. במקרה שהסכסוך בינו לבין ההנהלה יתגבר, צפויות הכותרות על עזיבה אפשרית שלו עם תום חוזהו להופיע שוב ושוב לקראת חלון ההעברות של ינואר.
12 צפייה בגלריה
לאו מסי
לאו מסי
פוצ'טינו אמור להחדיר במסי אנרגיה מחודשת
(צילום: רויטרס)
למצב הזה קומאן לא רוצה להגיע ועד אז הוא יצטרך לעמוד בלחץ לא קטן כבר מהשבועות הקרובים. הוא יודע היטב שבמועדון הזה אין הרבה ימי חסד, אבל בשביל זה הוא הרי חיכה 25 שנה.