הלווייתו של נביד אפקרי על ידי אנשי משמרות המהפכה
תגובות רבות ברחבי העולם לסוף העצוב לסיפור של האלוף ההיאבקות האיראני נביד אפקרי, שהוצא להורג אתמול (שבת) לאחר שלכאורה השתתף במחאה על המדיניות הכלכלית של הממשלה, ודקר למוות מאבטח באחת מההפגנות ב-2018.
אפקרי ושני אחיו הואשמו כל אחד ביותר מ -20 פשעים שונים - כולל "השתתפות בכינוסים בלתי חוקיים, אסיפה וקשירת קשר לביצוע פשעים נגד הביטחון הלאומי והעלבת המנהיג העליון".
3 צפייה בגלריה
נביד אפקרי
נביד אפקרי
מותו יוביל לסנקציות ספורטיביות נגד איראן? נביד אפקרי
(מתוך טוויטר)
מותו עשוי להוביל את איראן להתמודד עם סנקציות מצד הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) וארגוני ספורט אחרים, כמו פיפ"א, בדרישה לסלק אותם מהמונדיאל.
עם זאת, ההודעה הרשמית של הוועד הבינלאומי לא התייחסה לכך: "הוצאתו להורג של המתאבק נביד אפקרי באיראן היא חדשות עצובות מאוד. אנו מזועזעים ממכך. בימים האחרונים נשיא הוועד האולימפי תומאס באך יצר קשר אישי עם ראשי המדינה וביקש לחוס על חייו של אפקרי. זה עצוב מאוד שהניסיונות שלנו לא השיגו את מטרתם. משתתפים בצער המשפחה והחברים של נביד אפקרי".
3 צפייה בגלריה
"אף מדינה לא צריך לעצור, לענות או להוציא להורג פעילים ומפגינים". ביידן
"אף מדינה לא צריך לעצור, לענות או להוציא להורג פעילים ומפגינים". ביידן
"אף מדינה לא צריך לעצור, לענות או להוציא להורג פעילים ומפגינים". ביידן
(צילום: AFP)
איגוד ההיאבקות העולמי, שלא התייחס בעבר בפומבי למקרה, אמר כי הוצאתו להורג של אפקרי "הרסנית. כל קהילת ההיאבקות אבלה על מותו".
"ההוצאה האכזרית להורג של נביד אפקרי היא פרודיה", צייץ המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית ג'ו ביידן. "אף מדינה לא צריכה לעצור, לענות או להוציא להורג אקטיביסטים או אנשים שמוחים בצורה רגועה. איראן חייבת לשחרר את כל האסירים הפוליטיים שלה ולשחק את האמריקאים שמוחזקים אצלה שלא בצדק".
מזכיר המדינה מייק פומפאו צייץ אף הוא: "ההוצאה להורג של נביד אפקרי על ידי המשטר האיראני היא מעשה אכזרי ומרושע. אנו מגנים אותו בכל לשון. זוהי מתקפה שערורייתית על כבודו של אדם, אפילו בהשוואה לסטנדרטים של המשטר הזה. הקולות של האזרחים האיראנים לא יושתקו. היום אנו עומדים לצד משפחתו של נביד אפקרי, ולצד כל אזרחי איראן, כשהם מתאבלים על מותו בידיו של המשטר הברוטאלי וחסר הרחמים הזה. מותו לא יישכח".
3 צפייה בגלריה
ארה"ב מזכיר המדינה מייק פומפאו נאום נגד סין ספריית ניקסון קליפורניה
ארה"ב מזכיר המדינה מייק פומפאו נאום נגד סין ספריית ניקסון קליפורניה
"מותו לא יישכח". מייק פומפאו
(צילום: EPA)
עשרות ספורטאים התייחסו לאירוע ולסיומו הטראגי, שמשך ביקורת רחבה מכל רחבי העולם וביניהם גם אלוף העולם בג'ודו שגיא מוקי. "כל כך התעצבתי לשמוע על אפקרי שהוצא להורג", סיפר מוקי. "הוא בסך הכל הפגין. הזוי שיש היום מקומות שחיים כמו לפני אלפי שנים. אני מקווה שהשינוי יגיע בקרוב דרך גיבורים כאלה".