3 צפייה בגלריה
יונתן כהן כובש את הפנדל בניצחון על הפועל חיפה
יונתן כהן כובש את הפנדל בניצחון על הפועל חיפה
עונש חסר פרופורציה. יונתן כהן כובש מול הפועל חיפה
(צילום: עוז מועלם)
דמיינו את התסריט הבא: לברון ג׳יימס מכדרר לתומו סמוך לקו השלוש. נעשית עליו עבירה. ברור לכולם שהוא לא התכוון לזרוק וגם אם כן - זאת זריקה לא נוחה שספק אם הייתה נכנסת. אבל השופט קבע: לברון זוכה לעשר זריקות עונשין.
גמר ווימבלדון. רפאל נדאל עושה שגיאה כפולה. השופטים קובעים: מעכשיו ועד סוף המערכה ההגשה תהיה של נובאק ג'וקוביץ'. לא הוגן? אלה החוקים. אין מה לעשות. ראו גם בווידאו שהכדור של נדאל היה בחוץ.
3 צפייה בגלריה
באם אדבאיו מנסה לעצור את לברון ג'יימס
באם אדבאיו מנסה לעצור את לברון ג'יימס
עכשיו תנו לו 10 זריקות עונשין. לברון
(צילום: AFP)
לא ברור על מה חשבו הוגי הכדורגל כשהמציאו את הפנדל, עונש הזוי בלי פרופורציה. דווקא בסוף המאה ה-19 היה עונש הגיוני הרבה יותר בדמות בעיטה חופשית בלתי ישירה. לאחר מכן החליטו על העונש הזה, שכולנו מקבלים בלי לשאול שאלות. אלה היו זמנים אחרים, שמשחקים היו מסתיימים בתוצאות מופרכות. לא חשבו על טקטיקה, חשבו על כיף. זה היה רק משחק, לכן לא נורא אם כל שחקן שנופל בקצה הרחבה זכאי למצב כמעט בטוח לשער. כולם היו חובבנים ואחרי המשחק היו הולכים לפאב כדי לשתות משהו. הם לא תיארו לעצמם שכדורגל יהיה המשחק הכי פופולרי בעולם. הם יצרו בטעות מפלצת שאין לה אח ורע בעולם הספורט.
קשר מכבי תל אביב מתן חוזז נפל ברחבה במקום בו לא היה לו סיכוי לכבוש, אפילו לא קרוב. הסיכוי שהוא היה מוציא איזה כדור רוחב גאוני שהיה הופך לשער הוא אפסי. הוא דהר לעבר קו החוץ, ואיכשהו המהלך חסר התוחלת הזה הפך לשער בזכות החוק המוזר. קשה לי להאמין שהג'נטלמנים האנגלים שהמציאו את הפנדל היו עוברים על זה בשקט.
ה-VAR רק מעצים את האבסורד שבפנדל. אנחנו נמצאים בעידן בו השופטים רואים הכל. כל תפיסה קטנה בחולצה, כל מגע מינימלי - הופך לבעיטת עונשין מ-11 מטרים. זה טירוף. השופטים הם בני אדם, וחוקת הכדורגל לא מספיק גמישה. נוצר מצב שבו אפשר לראות כל מה שקורה ברחבה, כל נגיעת יד נבחנת בזכוכית מגדלת. החוק אומר שעל כל מגע צריך לשרוק. אז שורקים, כל נגיעת יד בלתי מכוונת הופכת גם היא לפנדל. גם אם היא בקצה הרחבה. אז שחקני ההגנה משחקים עם ידיים מאחורי הגב כדי שהכדור לא יפגע להם ביד ואז יישרק נגד קבוצתם פנדל כי "זה לא היה חלק מתנועה טבעית של הגוף". מה זה תנועה טבעית של הגוף? זה ניסוח כל כך משונה. אז הם שמים את הידיים מאחורי הגב. אף אחד לא הולך ככה בחיים האמיתיים. אם כבר, זאת באמת תנועה לא טבעית.
3 צפייה בגלריה
השופט בודק ב-VAR, זידאן מתבונן
השופט בודק ב-VAR, זידאן מתבונן
ה-VAR מעצים את האבסורד
(צילום: gettyimages)
עכשיו זה הזמן להחזיר עטרה ליושנה. להחזיר את הכדורגל יותר ממאה שנים אחורה, אל ימי ההיגיון הבריא. שחקן נופל ברחבה? בעיטה חופשית בלתי ישירה. מוכשל ברחבת החמש? פנדל. כי אז זה באמת מצב ודאי לשער. בכל מצב שהוא לא מאה אחוז שער, אין שום סיבה לזכות את השחקן בפנדל. הבריאות הנפשית של אוהדי הכדורגל תשתפר באופן דרמטי.