"הוא התחתן, יש לו משפחה עכשיו, אולי הפוקוס שלו השתנה". פר מרטסקר ניסה להסביר בעדינות את מצבו הנוכחי של מסוט אוזיל. מי שנחשב לחברו הטוב ששיחק איתו בעבר בארסנל, אמר למעשה את מה שכולם חושבים: בגיל 32, מסוט אוזיל הוא שחקן עבר. "חדשות ישנות", כפי שהתבטא פחות בעדינות שחקן עבר אחר של התותחנים, סול קמפבל.
גם ארסנל חושבת כך. המנג'ר מיקל ארטטה הותיר את השחקן הכי יקר שלו מחוץ לסגל של הפרמייר-ליג והליגה האירופית. המשמעות ברורה: הוא כנראה לא ישחק כדורגל עד ינואר. החלון בפורטוגל עוד פתוח, אבל קשה לראות קבוצה משם פותחת את הכיס ומשתתפת בשכר המפלצתי שלו, כ-350 אלף ליש"ט בשבוע. החלונות בקטאר וב-MLS פתוחים עד היום. אז יש לו עוד קצת זמן למעבר של הרגע האחרון. לשמחתה של ארסנל, החוזה של הגרמני נגמר בקיץ 2021. על פי פרסומים, הוא דחה לא מזמן הצעה מהליגה הסעודית, שם הוצע לו חוזה לשלוש שנים.
4 צפייה בגלריה
מסוט אוזיל
מסוט אוזיל
נשאר בארסנל. לפחות עד ינואר
(צילום: גטי אימג'ס)
אוזיל עצמו, כך נראה, לא מתכוון לעזוב. ביום רביעי הוא כתב ברשתות החברתיות: "הבעתי את נאמנותי למועדון שאני אוהב. מעציב אותי שזה לא הדדי. נאמנות היא דבר נדיר בימינו. ניסיתי להישאר חיובי, בתקווה שאחזור לסגל. דברים השתנו ולא נותנים לי לשחק, מה עוד אני יכול לומר? אמשיך להילחם כדי לא לסיים ככה את עונתי השמינית במועדון".
אוזיל נרכש ע"י ארסנל ב-50 מיליון אירו ב-2013 אחרי שלוש שנים נהדרות בריאל מדריד, ובזמנו היה השחקן הגרמני היקר בהיסטוריה. לארסנל הייתה סיבה טובה לרכוש אותו אחרי שהוא לא הפסיק לבשל לכריסטיאנו רונאלדו וזכה עם הבלאנקוס באליפות. אבל ארסנל זו ארסנל, ואוזיל לא הצליח להביא לה אליפות. אחרי עונת שיא ב-2015/16 עם 26 בישולים, הגיעה ירידה עקבית בתפוקה שלו. חמישה שערים ושני בישולים בפרמייר-ליג ב-2018/19. שני בישולים ושער בעונה שעברה, לפני שארטטה שלח אותו ליציע.
נראה כי הכל התרחש ממניעים כלכליים. אפילו ארסן ונגר, המנג'ר האגדי של התותחנים, אמר: "נראה שהעימות בין אוזיל לבין ארסנל הוא לא בגלל דברים מקצועיים". והוא צדק, מעורבים פה כסף, פוליטיקה, ופורטנייט.
4 צפייה בגלריה
ארטטה עם אוזיל
ארטטה עם אוזיל
ארטטה עם אוזיל. לפני שנשלח לגלות ביציע
(צילום: גטי אימג'ס)
אוזיל היה השחקן היחיד שלא הסכים לקצץ בשכרו בגלל משבר הקורונה, בעוד שאר השחקנים הסכימו לכך. יחד עם יכולת מאכזבת על הדשא ואי התאמה למשחק הלחץ של מיקל ארטטה, הוא הפך לשעיר לעזאזל התורן בצפון לונדון.

"מנסים להרוס אותי"

לפני חודשיים הוא שבר שתיקה בראיון ל"אתלטיק". "הרבה שחקנים לא הסכימו לקצץ, אבל רק שמי מוזכר", אמר בכעס, "יש לי מחויבות למשפחה וכן לארגוני צדקה שונים שאני מוביל. לא אמרו לנו לאן הכסף הולך. הכל היה מהר, זה לא הוגן".
אם זאת לא הייתה ביקורת מספיק חריפה, אז אוזיל הוסיף: "יש אנשים שכבר שנתיים מנסים להרוס אותי ומציירים תמונה לא נכונה". אחרי הפוסט שכתב ברביעי האחרון ודי ברור שהאנשים עליהם הוא מדבר נמצאים בהנהלת ארסנל, בה הפך לדמות בלתי רצויה.
אבל היה עוד משהו מעניין בראיון של אוזיל, הוא ציין שזה קרה בשנתיים האחרונות. ומה קרה לפני שנתיים? ב-2018 הוא הצטלם עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, מה שחולל סערה ענקית בגרמניה והעלה שוב את השאלה לגבי נאמנות המהגרים הטורקים, קהילת המהגרים הגדולה במדינה.
אוזיל חטף מכל מקום, כולל גינוי מההתאחדות הגרמנית עצמה, עד שהחליט לפרוש מהנבחרת איתה זכה במונדיאל 2014, לא לפני שהאשים את ההתאחדות בגזענות: "אני מרגיש בלתי רצוי", אמר אז. "יש לי לב טורקי ולב גרמני. לא כיבדו את השורשים שלי ומשתמשים בי לצורך תעמולה פוליטית. נמאס".
4 צפייה בגלריה
מסוט אוזיל חתונה רג'פ טאיפ ארדואן
מסוט אוזיל חתונה רג'פ טאיפ ארדואן
אוזיל עם ארדואן ביום חתונתו
(צילום: EPA)
באותה שנה התברר שאוזיל מעדיף לשחק פורטנייט מאשר להתאמן עם קבוצתו. באנגליה בדקו את החשבון שלו ומצאו שהוא שיחק במשחק הפופולרי בערך 1,740 שעות, ויש הטוענים כי בשל הישיבה הממושכת, גבו נפגע והוא נאלץ להיעדר מכמה משחקים.
כשנה אחרי הפרישה הסוערת, ארדואן שימש כשושבין בחתונתו של השחקן, מה שגרר אחריו עליהום תקשורתי נוסף, מהלך מעט תמוה אחרי שאמר שהצטלם עם מנהיג טורקיה "מתוך נימוס". ארדואן ידוע כחובב כדורגל ועוד יותר כחובב כדורגלנים מפורסמים, אז הוא לא סירב כמובן לחתן את אוזיל בתקופת בחירות, ולהרוויח תמונות מחמיאות בהן הוא נראה כמו "דמות אב", שזה לגמרי במקרה הדמות שהוא רוצה לגלם עבור בוחריו.
4 צפייה בגלריה
אוזיל משחק פורטנייט ומשום מה חובש כובע בבית
אוזיל משחק פורטנייט ומשום מה חובש כובע בבית
אוזיל משחק פורטנייט ומשום מה חובש כובע בבית
(צילום מסך)
בדצמבר האחרון עלה אוזיל להתקפה על סין וביקר אותה קשות על היחס שלה למיעוט האויגרי במדינה. בסין שורפים ספרי קוראן, סוגרים מסגדים, אוסרים על בתי ספרי איסלאמיים והרגו אנשי דת בזה אחר זה, והמוסלמים שותקים". בתגובה סין לא שידרה את משחקה של ארסנל מול מנצ'סטר סיטי. לאחר מכן המועדון הלונדוני התנער מדבריו והוציא הודעה בה הבהיר כי אינו עוסק בנושאים פוליטיים. בתגובה שרפו אוהדים בסין את חולצתו.
אוזיל עצמו כתב ביום רביעי ש"ימשיך להיאבק למען הצדק", אבל אוהדים תקפו אותו על תמיכתו במשטרו של ארדואן. "תודה על כך שלא הופעת במשחקים חשובים, שעשית פרצופים כשרצו להחליף אותך, קח את כל האוהדים שלך למועדון הבא", כתב לו בתגובה אחד האוהדים. התגובה שלו הפכה לוויראלית. אחרי שהרגיש לא רצוי בנבחרת גרמניה, כעת הוא לא רצוי בארסנל. נראה שהגרמני הולך להעביר עונה שלמה בה ישחק יותר פורטנייט מאשר כדורגל. השאלה היא: האם זה בכלל מפריע לו?