12 צפייה בגלריה
ינג'ייצק, נורמגומדוב, הולנד
ינג'ייצק, נורמגומדוב, הולנד
שנה מדהימה ב-UFC. ינג'ייצק, נורמגומדוב, הולנד
(צילום: גטי אימג'ס)
השנה המשוגעת הזו לא פסחה כמובן גם על ה-UFC, אבל תסמכו על הנשיא דיינה ווייט שיידע להוציא את המיטב מהסיטואציה הבלתי אפשרית הזו. אז בזמן שבעולם הספורט גירדו את הראש והמציאו טורנירים ו"בועות" שונים ומשונים, בארגון (כמעט) לא עצרו בדרך לשנה נהדרת.
אמנם חמישה אירועים בוטלו בחודשי מרץ ומאי, כמו יתר העולם, אך ברגע שבארגון הבינו מי נגד מי קיבלנו את UFC 249 ואת הקרב הענק בין ג'סטין גייצ'י לטוני פרגוסון, בסך הכל האירוע השני שנערך ללא קהל. משם הדברים המשיכו רגיל ועברו יחסית חלק, כאשר גולת הכותרת הייתה השקתו של "אי הקרבות" באבו דאבי - מתחם מבודד ואידיאלי בתקופת הקורונה (כלומר, לפני נהירת הישראלים).
12 צפייה בגלריה
קונור מגרגור
קונור מגרגור
חזר ושוב פרש. קונור מגרגור
(צילום: AP)
אז מה היה לנו השנה ב-UFC? קונור מגרגור הפציע ל-40 שניות בינואר ופרש (ישוב בתחילת 2021), חביב נורמגומדוב התעלל בעוד לוחם וגם פרש (לצמיתות?), ישראל אדסאניה מיצב את עצמו כלוחם הטוב בעולם כשהביס את פאולו קוסטה, אבל בעיקר רב ברשתות החברתיות עם ג'ון ג'ונס, שבכלל ויתר על החגורה במשקל קל-כבד והודיע כי הוא עולה למשקל כבד.
בין לבין קיבלנו כמה אלופים חדשים ונהנינו מפריצות של לא מעט לוחמים מרגשים, כאלה שכולם ישמעו מהם ב-2021. אגב, חוץ מנורמגומדוב, הארגון נפרד משתי אגדות נוספות: אנדרסון סילבה (עדיין פעיל, בינתיים) ודניאל קורמייה, שהפסיד שוב לאלוף במשקל כבד סטיפה מיוצ'יץ' ותלה את הכפפות.
12 צפייה בגלריה
ישראל אדסאניה מול פאולו קוסטה
ישראל אדסאניה מול פאולו קוסטה
כנראה הטוב בעולם. ישראל אדסאניה (מימין) מול פאולו קוסטה
(צילום: getty images)
אז כדי לסכם את 2020 כמו שצריך, בחרנו את הקרבות, האירועים, הלוחמים והנוקאאוטים שהפכו את השנה ההזויה הזו לבלתי נשכחת עבור אוהדי ה-UFC.

הרגע המרגש של השנה

חביב נורמגומדוב תמיד נחשב לעוף מוזר בענף והתקבל לא פעם בחשדנות, בעיקר בארה"ב. סירב להתחנף לאוהדים האמריקאים ול-UFC, לא שיחק את המשחק ומעולם לא סטה מהנתיב. כשאיבד את אביו לקורונה ביולי האחרון, משהו בו נסדק לראשונה וכנראה רק הוא ידע שהקרב הבא שלו יהיה גם האחרון. בסוף אוקטובר הוא פגש את ג'סטין גייצ'י לקרב שהבטיח הרבה והסתיים עוד לפני שהתחיל.
הפערים היו כל כך גדולים שנורמגומדוב טען לאחר הקרב שנמנע משבירת היד של גייצ'י בגלל שהוריו צפו בקרב והסתפק בהכנעה אחרת, כזו שרק הרדימה אותו. ג'נטלמן אמיתי.
12 צפייה בגלריה
חביב נורמגומדוב
חביב נורמגומדוב
מוקדש לאביו. חביב נורמגומדוב
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
חביב נורמגומדוב בוכה בסיום הקרב
חביב נורמגומדוב בוכה בסיום הקרב
נורמגומדוב בוכה בסיום הקרב
(צילום: גטי אימג'ס)
בסיום הקרב, רגע אחרי שנשכב במרכז האוקטגון ומירר בבכי, לקח את המיקרופון והפתיע את כולם עם הודעת פרישה מרגשת: "השגתי את כל מה שיכולתי להשיג, רוצה שיזכרו אותי כלוחם הגדול בכל הזמנים. הבטחתי לאימי שלא אלחם ללא אבא בפינה שלי ואני עומד במילה". וכך, בגיל 32 בלבד, אחד מגדולי הלוחמים בכל הזמנים ויש יאמרו הטוב מכולם, נטש את הענף עם מאזן מושלם של 0:29.
האם יש סיכוי שיתקמבק? קשה לומר. הוא עדיין האלוף במשקל קל וב-UFC לא ממהרים לקחת לו את החגורה. ווייט ינסה לשכנע אותו לחזור ובטח יציע לו סכומים אדירים, נורמגומדוב כבר אמר בחצי צחוק כי יהיה לו קשה לסרב ל-100 מיליון דולר. הימור? הדגסטני ישתעמם מהפרישה וישוב לקרב אחרון בהחלט.

הקרב של השנה

האלופה במשקל קש ווילי זאנג פגשה את האלופה בעבר יואנה ינג'ייצ'ק באירוע האחרון שנערך מול קהל, אי-שם במרץ, והשתיים סיפקו קרב לפנתיאון לעיני 15 אלף אוהדים מאושרים בנבאדה. במשך חמישה סיבובים הן החליפו לא פחות מ-350 מכות משמעותיות - מספר לא הגיוני - והקצב המטורף נשמר מתחילת הקרב ועד סופו.
מרוב מכות שספגו, הפרצוף של זאנג נהיה סגול ואדום והראש של ינג'ייצ'ק התנפח עד למימדים של בלון פורח, מראה אימים שהפך לוויראלי ו"כיכב" באתרים ברחבי העולם. בסופו של דבר זאנג ניצחה בהחלטת שופטים חצויה ושמרה על החגורה, ינג'ייצ'ק נותרה עם המחמאות. הפרשנים הכתירו את הקרב כקלאסיקה מיידית, קונור מגרגור הודה כי "זה היה אחד הקרבות הטובים שראיתי, אחד הגדולים בכל הזמנים", ופסק כי השופטים טעו בהחלטה שלהם.
12 צפייה בגלריה
קרב לפנתיאון. זאנג (מימין) וינג'ייצ'ק מחליפות מהלומות
קרב לפנתיאון. זאנג (מימין) וינג'ייצ'ק מחליפות מהלומות
קרב לפנתיאון. זאנג (מימין) וינג'ייצ'ק בטירוף
(צילום: גטי אימג'ס)
12 צפייה בגלריה
יוהנה ינג'ייצ'יק
יוהנה ינג'ייצ'יק
כמו בלון פורח. ינג'ייצ'יק אחרי הקרב
(צילום: AFP)
לוחמי ה-UFC מביעים הערכה בסיום הקרב
עם הישמע הבאזר בסיום, הקרב קיבל סטנדינג אוביישן מהקהל ובעיקר מהשורה הראשונה שבה ישבו מיטב לוחמי ה-UFC (כמה מהם תוכלו לזהות?). "אחרי הקרב יוהנה ואני נפגשנו בבית החולים, רק וילון הפריד בינינו", גילתה זאנג הסינית. "היא בכתה למשך שעות והרגשתי עצובה לגבי זה, רציתי לנחם אותה. בגלל מחסום השפה יכולתי רק לומר לה 'כל הכבוד'".

הלוחם של השנה

האלופים ישראל אדסאניה (משקל בינוני) ודיוויסון פיגווירדו (נוצה) אמנם הרשימו וניצחו פעמיים כל אחד, אבל מה תגידו על הרקורד של קווין הולנד ב-2020? חמישה ניצחונות ברציפות ממאי עד דצמבר (שווה לשיא שנתי ב-UFC), מתוכם ארבעה בנוקאאוט טכני. אחרי אחד הנוקאאוטים המרשימים שהשיג, שבו הטיח את יריבו על המזרן בעוצמה, גם הקניט את אדסאניה שעמד מחוץ לזירה.
הולנד כל כך הרשים השנה שמגיע לו לככב בטופ 5 של רוב הקטגוריות: הלוחם המצטיין, פריצת השנה ונוקאאוט השנה, שהושג מול ג'קארה סוזה הוותיק ממש בחודש האחרון. הולנד בכלל היה על גבו, פוזיציית התגוננות ברוב המקרים, ופשוט משום מקום חיסל את הברזילאי עם מספר ימניות קטלניות. סיום אכזרי לג'קארה.
12 צפייה בגלריה
קווין הולנד על הגב מול ג'קארה סוזה
קווין הולנד על הגב מול ג'קארה סוזה
קווין הולנד על הגב מול ג'קארה סוזה
(צילום: גטי אימג'ס)
12 צפייה בגלריה
קווין הולנד מחסל את ג'קארה סוזה
קווין הולנד מחסל את ג'קארה סוזה
הנוקאאוט של הולנד על סוזה
(צילום: גטי אימג'ס)
השנה המופלאה של הולנד הקפיצה אותו למקום העשירי בלבד בדירוג הלוחמים במשקל בינוני, אבל בכושרו הנוכחי הוא ראוי למיקום גבוה יותר. ולחשוב שהוא בכלל חלה בקורונה בנובמבר…

הנוקאאוט של השנה

אתה יודע שעשית משהו נכון בחיים כשהראפר קניה ווסט משתמש בנוקאאוט שלך כדי לקדם את הסינגל החדש שלו. זה מה שקרה לחואקין באקלי בקרב השני שלו בלבד ב-UFC, לאחר שהפסיד את הראשון לקווין הולנד מהפסקה הקודמת.
לפני חודשיים באקלי פגש את אימפה קסאנגאני שמצידו עשה את טעות חייו כשתפס את רגלו השמאלית - וספג לפניו בעיטת נינג'ה מסובבת לפנים. קסאנגאני צנח לקרקע באופן מיידי בזמן שהשדרים השתוללו: "אחד הנוקאאוטים המטורפים שראינו אי פעם". אם עוד לא ראיתם, זה הזמן.
12 צפייה בגלריה
חואקין באקלי מול אימפה קסאנגאני, רגע לפני הנוקאאוט
חואקין באקלי מול אימפה קסאנגאני, רגע לפני הנוקאאוט
חואקין באקלי (משמאל) מול אימפה קסאנגאני, רגע לפני הנוקאאוט
(צילום: גטי אימג'ס)
ב-UFC לא נשארו אדישים לביצוע המושלם ושורה של כוכבים החמיאו לבאקלי בטוויטר, הפרשן ג'ו רוגן תהה אם מדובר בנוקאאוט הגדול בכל הזמנים והרשתות החברתיות התפוצצו עם נתונים שוברי שיאים. באקלי עצמו הבין כמה הנוקאאוט הזה היה משמעותי: "כשראיתי את חלון ההזדמנויות לקחתי אותו, בעיטה אחת ששינתה לי את החיים".

הפריצה של השנה

בחירה שנויה במחלוקת שתעצבן לא מעט אוהדי UFC: חמזאט צ'ימאייב. אז נכון, הוא (עדיין) לא ניצח לוחם מהצמרת ושני היריבים הראשונים שלו היו חלשים, אבל אי אפשר להתעלם מהכישרון והדומיננטיות של הרוסי שחי בשבדיה.
הלוחם בן ה-26, שנע בין המשקלים קל-בינוני ובינוני, הגיע ל-UFC עם מאזן מושלם וניצחונות מנוקאאוטים והכנעות בלבד. ביולי, תוך עשרה ימים בלבד, הוא הביס בקלות שני יריבים וקבע שיא UFC לניצחונות מהירים בעידן המודרני. חודשיים לאחר מכן פגש את ג'ראלד מירשארט, לוחם ברמה גבוהה יותר. זה לקח לצ'ימאייב רק 17 שניות לחסל אותו עם ימנית ללסת ולסגור 66 ימים עם מאזן 0:3 (שלושת הניצחונות המהירים בתולדות ה-UFC).
12 צפייה בגלריה
חמזאט צ'ימאייב
חמזאט צ'ימאייב
חמזאט צ'ימאייב
(צילום: גטי אימג'ס)
12 צפייה בגלריה
עתיד מזהיר. חמזאט צ'ימאייב בפעולה
עתיד מזהיר. חמזאט צ'ימאייב בפעולה
עתיד מזהיר. צ'ימאייב בפעולה
(צילום: גטי אימג'ס)
הוא אמור היה להילחם החודש מול לאון אדוארדס, המדורג שלישי במשקל קל-בינוני, אבל השניים חלו בקורונה והקרב נדחה לתחילת 2021. בין לבין, לא מעט לוחמים התעצבנו מהקידום האגרסיבי שלו בארגון ומכך שדילג על כמה שלבים בדרך לצמרת. המפגש המסקרן מול אדוארדס גם יבהיר אם צ'ימאייב הוא הדבר האמיתי (כנראה שכן) או מכונת הייפ נוספת מבית דיינה ווייט. בקרוב התשובה.
פורסם לראשונה: 09:37, 25.12.20