כשארלינג הולאנד עזב את רד בול זלצבורג וחתם בבורוסיה דורטמונד סברו רבים שאלופת אוסטריה תתקשה למצוא לו מחליף, אבל לא עבר זמן רב עד שכוכב חדש נכנס לנעליו. פטסון דאקה (21) לא מפסיק להפציץ במדי הקבוצה אותה הוליך בעונה שעברה לזכייה בדאבל.
החלוץ הצעיר מזמביה סיים את 2019/20 כסגן מלך שערי הליגה (אחרי שון וייסמן בוולפסברגר כמובן). הוא כבש 27 שערים ובישל 12 ב-45 משחקים בכל המסגרות (24 שערים ב-31 משחקי ליגה), ועזר לאוהדים לשכוח את הנורבגי הלוהט.
(צפו בדאקה כובש נגד ליברפול)
7 צפייה בגלריה
פסטון דאקה
פסטון דאקה
מכוון לרמות הגבוהות. פסטון דאקה
(צילום: AP)
כבר בגילו הצעיר מציג דאקה רמה גבוהה והשאלה היא אם הוא יצליח לשחזר זאת גם ברמות הגבוהות ביותר של הכדורגל האירופי. בינתיים, חוץ ממגפת הקורונה, הוא הדבר שמטריד יותר מכל את יורגוס דוניס ומכבי תל אביב לקראת המשחק הערב (22:00) בפלייאוף ליגת האלופות.
שלוש פעמים כבש דאקה שלושער בעונה שעברה ורשם כיבוש כל 78 דקות. אחוזי הדיוק שלו ברמה גבוהה מאוד (הוא כמעט ולא מחמיץ מצבים), והשקט הנפשי שלו מול השער והיכולת לעמוד בלחץ מרשימים, בייחוד בהתחשב בגילו הצעיר. בנוסף, הוא חזק ומהיר ומרבה לבצע תנועה לעבר הרחבה.
גם העונה הוא לא עוצר וכבש בשני מחזורי הפתיחה - שער בניצחון 1:3 בחוץ על וולפסברגר (שכידוע נפרדה בינתיים מווייסמן שעבר לוויאדוליד) ואחד ב-1:4 על ריינדורף אלטאך. בנוסף, הוא חגג גם עם רביעייה ב-0:10 על ברגנץ מהליגה השלישית בגביע. יכולת כיבוש השערים הפנומנלית כבר הקנתה לו את הכינוי "סמואל אטו החדש", בעוד שלסקאוטים הוא מזכיר דווקא את טימו ורנר, הגרמני שעבר מרד בול לייפציג לצ'לסי.

בדרכו של האב המנוח

דאקה (21) נולד בצ'ינגולה שבזמביה לאב כדורגלן, נתאלי דאקה, שנודע בשעתו בשליטתו בכדור. האב הלך לעולמו כשדאקה היה עדיין ילד, דבר שהגביר את המוטיבציה שלו ללכת בדרכו. "הוא לא קיבל את ההזדמנות שאני קיבלתי ואני מרגיש שאני מגשים גם את החלום שהיה לו לראות אותי משחק ברמה הגבוהה באירופה", סיפר בראיון ל'גרדיאן'. "הוא עיצב את המורשת בשבילי וזה מניע אותי כל הזמן. אני בטוח שהוא גאה בי".
7 צפייה בגלריה
פסטון דאקה
פסטון דאקה
שיחק בקבוצת בוגרים כבר בגיל 15. פסטון דאקה
(צילום: AP)
כשהיה בן 14 נבחן דאקה בקבוצת איירטיילס רייזינג סטארס, שהורכבה לצורך ייצוג המחוז בו התגורר בזמביה. 10 דקות על המגרש הספיקו למאמנים כדי להוציא אותו ולומר לו "חכה לטלפון מאיתנו".
כעבור שנה החל את דרכו בקפואה סלטיק. המנג'ר של המועדון המקומי, לי קוואנו, נזכר איך דאקה שיחק בקבוצה הבוגרת כבר בגיל 15: "הגעתי לצפות במשחק של אחת מקבוצות המילואים וראיתי את הבחור הרזה הזה. הוא בעט לשער בשתי הרגליים גם מתוך הרחבה וגם מחוצה לה. למרות שהוא היה עדיין קטן אמרתי למאמן שלו לשלוח אותו מיד לבוגרים".
(צפו בדאקה כובש במדי הצעירה של זמביה)
ב-2017 הושאל דאקה לליפרינג האוסטרית, לפני שעבר באותה השנה לזלצבורג וחתם בה לחמש שנים. תחילה שיחק בקבוצת הנוער של המועדון ועזר לה לזכות בליגה האירופית לנוער (כבש שני שערים בשני משחקים).
באותה שנה הוא גם הוביל את נבחרת הנוער של זמביה לזכייה באליפות אפריקה ונבחר לשחקן המצטיין של הטורניר. 7 שערים ב-7 משחקים הספיקו לצוות המקצועי כדי לקבל החלטה להעלות אותו לנבחרת עד גיל 20.
7 צפייה בגלריה
פטסון דאקה חוגג
פטסון דאקה חוגג
דאקה חוגג מול גנק בעונה שעברה
(צילום: EPA)
במולדתו הוא כבר נחשב לאליל. לא רק שהפך אשתקד לכדורגלן הראשון בתולדות זמביה שכבש בליגת האלופות (מול גנק), הוא גם שיחק בנבחרת הלאומית כבר כשהיה בן 16 (בתיקו 0:0 עם גיניאה ביסאו ב-2015). עד היום רשם דאקה 10 הופעות (כבש שלושה שערים) ובמדינה האפריקאית משוכנעים שהוא יוביל את הצ'יפולופולו ("קליעי הנחושת") עוד הרבה שנים.
דאקה עוד הספיק לשתף פעולה עם הולאנד, אבל יצא מהצל שלו רק לאחר שהנורבגי עזב וכעת נחשב לחלוץ המוביל בסגל של המאמן ג'סי מארש. כרגיל במקרים כמו שלו, הספקולציות לגבי עתידו והסכומים שישולמו תמורתו מפורסמים לא אחת. שוויו מוערך ב-20 מיליון אירו על ידי אתר "טרנספרמרקט", אבל סביר להניח שיימכר בעתיד בסכום גדול עוד יותר.
7 צפייה בגלריה
ארלינג הלאנד
ארלינג הלאנד
דאקה יצא מהצל של הלאנד רק כשהנורבגי עזב
(צילום: רויטרס)
על פי הדיווחים ליל הצרפתית הגישה עבורו הצעה על סך 25 מיליון אירו ונענתה בשלילה. בנוסף, ז'וזה מוריניו כבר הביע עניין לצרף אותו לטוטנהאם. סוכנו, חלוץ העבר של התרנגולים ונבחרת מאלי פרדריק קאנוטה (גילה אותו כשצפה בו בילדותו), הודיע שדאקה אינו מעוניין לעבור למועדון הלונדוני מאחר שהוא מעדיף להמשיך להתפתח בליגה האוסטרית, אבל השיחות בין הצדדים צפויות להימשך. גם ארסנל, ליברפול ומנצ'סטר יונייטד (ב"סאן" נכתב שהשדים האדומים מאמינים שיוכלו לרכוש אותו בפחות מ-30 מיליון פאונד) הוזכרו כמי שעשויות לרכוש אותו.
חוזהו הנוכחי של דאקה מסתיים ב-2024 וזלצבורג לא ממהרת למכור אותו כבר עכשיו. להערכת פרשנים מסוימים שוויו הנוכחי עשוי להגיע ל-35 מיליון אירו ועל פי אחד הדיווחים טוטנהאם, הזקוקה בדחיפות לחלוץ, הייתה מוכנה לשלם גם 40 מיליון.
7 צפייה בגלריה
סמואל אטו
סמואל אטו
דאקה הזכיר את סמואל אטו
(צילום: AP)
סביר להניח שבסופו של דבר נראה את דאקה באחת הליגות הבכירות, כמו הפרמייר-ליג. אחרי שכבש צמד ב-2:2 במשחק הכנה נגד ליברפול בקיץ, הוא גילה שהעריץ את סאדיו מאנה ונאבי קייטה ושואף ללכת בעקבותיהם: "הם נותנים לי השראה בזכות האישיות והמקצוענות שלהם. שניהם הגיעו כמוני, מאפריקה, וזה מגביר את המוטיבציה ונותן את ההרגשה שאם הם יכולים, אז גם אני".
את ההשוואות להולאנד, אטו ו-ורנר דאקה לא אוהב: "ארלינג מהווה השראה עבורי, בגלל שאני זוכר היטב שאנשים אמרו בזמנו שהוא יכול להבקיע רק באוסטריה. חושבים שזו ליגה ברמה לא טובה, אבל יש לה רמה. המועדון נותן הזדמנות לכל אחד וזו ברכה בשבילי, אני רוצה לנצל את זה. השחקן שאתם מנסים להשוות אותי אליו לא קיים, אני מנסה ליצור מישהו חדש ולא יכול להשוות את עצמי אליו עכשיו".
7 צפייה בגלריה
רד בול זלצבורג
רד בול זלצבורג
דאקה וחבריו חוגגים מול ליברפול
(צילום: AFP)
מאמן נבחרת זמביה לשעבר, הרבה רנארד, משוכנע: "דאקה הוא חלוץ מודרני ומהיר שמסוגל לעשות את ההבדל, מאחר שהוא כישרוני ובעל תנועה טובה. כשהוא היה בן 17 הבאתי אותו למבחנים בליל והוא היה צריך לחכות להזדמנות שלו, אבל אז בדיוק פיטרו אותי. הוא באמת הבטחה גדולה, אחד שאמור להותיר את חותמו".