לפני חמש שנים כשהיה בן 15 בלבד, יאן בינגטאו הסיני וחברו ז'ו יולונג המבוגר ממנו בשנתיים, הדהימו את עולם הסנוקר כשזכו יחד בגביע העולם, מעין אליפות עולם לנבחרות. יאן סומן כבר אז כאחד הכישרונות המבטיחים של הענף - אבל הלילה (אור לשני) הוא רכש לעצמו מעמד של כוכב של ממש.
בגיל 20 בלבד, יאן בינגטאו זכה בטורניר המאסטרס, השני ביוקרתו בסבב, אחרי שניצח 8:10 את ג'ון היגינס האגדי בגמר וגרף לכיסו רבע מיליון פאונד.
3 צפייה בגלריה
קור רוח יוצא דופן. יאן בינגטאו
קור רוח יוצא דופן. יאן בינגטאו
קור רוח יוצא דופן. יאן בינגטאו
(צילום: Tai Chengzhe, worldsnooker.com)
בהופעה הראשונה שלו בקריירה במאסטרס, טורניר אליו מוזמנים רק 16 הראשונים בדירוג העולמי, יאן רשם שבוע מדהים בו הציג קור רוח יוצא דופן לגילו עם שלושה ניצחונות במשחקון מכריע. כבר בסיבוב הראשון הוא הדיח את אחד המועמדים ללכת עד הסוף, ניל רוברטסון ובהמשך גם שלח הביתה את האלוף היוצא סטיוארט בינגהאם.
בניגוד לרוב השחקנים הצעירים המעדיפים משחק התקפי והרפתקני, יאן נשען דווקא יותר על הצד ההגנתי. הוא נהנה מחוכמת משחק גבוהה - ותוך שימוש בטקטיקה מתוחכמת מצליח לשבש את שטף המשחק של יריביו.
3 צפייה בגלריה
נהנה מחכמת משחק גבוהה. בינגטאו
נהנה מחכמת משחק גבוהה. בינגטאו
נהנה מחכמת משחק גבוהה. בינגטאו
(צילום: Tai Chengzhe, worldsnooker.com)
הגמר היה מפגש בין-דורי. כמעט 25 שנים מפרידות בין היגינס ליאן. היגינס נהנה מניסיון רב, הוא זכה בעבר פעמיים במאסטרס וכמובן בעוד שלל תארים ביניהם ארבע אליפויות עולם. הסקוטי פתח טוב יותר את המשחק וסיים את הסשן הראשון ביתרון 3:5.
יאן פתח טוב את סשן הערב ועם ברייקים של 59 ו-76 השווה ל-5:5. היגינס מיהר להגיב והחזיר לעצמו יתרון בן שני משחקונים עם ברייקים של 74 ו-116 נקודות.
יאן סירב לוותר, ניצח בשלושה משחקונים ברציפות וחולל מהפך, 7:8 לטובתו. היגינס השווה אמנם ל-8:8, אבל ברייק של 70 נקודות הציב את יאן במרחק משחקון מהתואר הנכסף. יאן פתח פער משמעותי במשחקון ה-18, היגינס היה זקוק לשלושה סנוקרים כדי להשוות ולכפות הצבה מחדש של הכדור השחור, אך הצליח להשיג רק סנוקר אחד - ובתום קרב הגנתי, יאן ניקה את השולחן והבטיח את הזכייה המפתיעה.
עם סיום המשחק, יאן הניח על עצמו את המגבת כלא מאמין. הוא קרא לחברתו לעזור לו בתרגום ריאיון הניצחון. "אני מאוד נרגש כרגע, דמיינתי כיצד אחגוג את הרגע הזה", אמר יאן, "לא שיחקתי טוב במשחקונים האחרונים, אבל לא ויתרתי".
3 צפייה בגלריה
היגינס מבין שזה לא היום שלו
היגינס מבין שזה לא היום שלו
היה זקוק לשלושה סנוקרים והשיג רק אחד. היגינס
(צילום: gettyimages)
היגינס פירגן למנצח: "הוא פחות או יותר בגיל של הבן שלי. ללא צל של ספק הוא יכול להיות אלוף עולם, לסין יש מזל רב שיש לה אותו".
יאן הוא השחקן הסיני השני בהיסטוריה שזוכה במאסטרס אחרי דינג ג'ונווי שעשה זאת ב-2011. נוכח הדעיכה המסוימת בכושר של דינג, הכוכב הגדול של הסנוקר הסיני, בהחלט ייתכן כי יאן ייכנס כעת למשבצת הסיני הבכיר - ואולי אף יהפוך בשנים הקרובות לאלוף העולם הראשון מסין.
למרות גילו הצעיר, יאן כבר הספיק לרשום מספר הישגים מרשימים בקריירה. בגיל 14 הוא זכה באליפות העולם לחובבים, בגיל 15 כאמור זכה בגביע העולם לנבחרות ובשנה שעברה זכה בגיל 19 בתואר דירוג כשניצח בטורניר ריגה. הוא מדורג כיום 11 בעולם.
נגיף הקורונה שיבש את טורניר המאסטרס השנה בכמה אופנים. ראשית, במקום להיערך כמדי שנה באולם אלכסנדרה פאלאס בלונדון, הטורניר הועתק למילטון קיינס, היכן שנערכו כל הטורנירים עד כה העונה והוא התקיים ללא קהל ביציעים. בנוסף, המדורג ראשון בעולם ג'אד טראמפ וג'ק ליסווסקי נאלצו לפרוש מהטורניר אחרי שנמצאו חיוביים לקורונה.
ביום רביעי הבא ייפתח טורניר המאסטרס הגרמני שייערך אף הוא במילטון קיינס. יאן בינגטאו דווקא לא ישתתף מכיוון שהודח עוד במוקדמות. ג'ון היגינס יפתח את הופעתו מול סטיוארט קרינגטון.