איך תיראה שיטת המשחקים בבועה?

כאשר העונה הסדירה של ה־NBA הופסקה במרץ, לכל קבוצה נותרו כ־20 משחקים להשלים, אבל הנתון לא היה זהה לכולן. עם זאת, כאשר הוחלט לסיים את העונה באופן מקוצר בבועה, נקבע שכל משתתפת תשחק שמונה פעמים בלבד במה שהוגדר כ"משחקי דירוג", שלפיהם ייקבעו המיקומים הסופיים ותמונת הפלייאוף. המשחקים של כל קבוצה נקבעו לפי הסדר המקורי בלו"ז, כאשר מהחשבון הוצאו מפגשים עם קבוצות שלא הגיעו לבועה.
מאחר שלא כל הקבוצות יסיימו עם אותה כמות משחקים, המיקומים ייסגרו על פי אחוזי ההצלחה. לדוגמה, במערב מדורגות כרגע אוקלהומה סיטי, יוסטון ודאלאס במקומות 7־5 עם מספר ניצחונות זהה (40), אך דאלאס בפיגור אחרי שתי יריבותיה מאחר שאצלה הנתון מהווה 60 אחוזי הצלחה לעומת 63.
8 צפייה בגלריה
דייויס
דייויס
דייויס וקוואי. ייפגשו בגמר המערב?
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
ההיבט המיוחד בלו"ז הבועה, שייתכן שיוסיף לקבוצות מסוימות משחק או שניים לפני הפלייאוף, הוא הקרב על הכרטיס המכונה "Play In". שימו לב: אם בסיום העונה הסדירה המרחק בין המקום השמיני למקום התשיעי במזרח או במערב יעמוד על שלושה ניצחונות או פחות, שתי הקבוצות יילחמו על המקום. הקבוצה במקום השמיני תעלה לפלייאוף עם ניצחון, הקבוצה במקום התשיעי תהיה חייבת לנצח פעמיים ברציפות כדי להשיג את הכרטיס.
הפלייאוף יתקיים כרגיל בסדרות של הטוב משבע, אך כמובן שיתרון הביתיות יהיה לפרוטוקול בלבד, מאחר שכל הקבוצות ישחקו באותם שלושה אולמות במתחם דיסני וורלד באורלנדו.

איך נבחרו 22 הקבוצות שהגיעו לבועה?

כדי למנוע מצב של עומס יתר במתחם, מה שהיה מקשה על קביעת זמני אימונים ומשחקים, שלא לדבר על הגברת הסכנה להידבקות בגלל הגדלת מספר האנשים בבועה, ב־NBA הוחלט כי שמונה הקבוצות שאיבדו סיכוי מעשי להעפיל לפלייאוף לפי השיטה המקוצרת לא יוזמנו לאורלנדו: שארלוט, שיקגו, ניו־יורק, דטרויט, אטלנטה וקליבלנד מהמזרח, מינסוטה וגולדן סטייט מהמערב.
איך הוגדר "סיכוי מעשי"? 16 הקבוצות שדורגו בשמינייה הראשונה בשני האזורים עם הפסקת הליגה נכללו ברשימה, לצד שש קבוצות הנמצאות במרחק של שישה ניצחונות לכל היותר מהמקום השמיני באזור שלהן. 12 קבוצות כבר בטוחות בפלייאוף: מזרח – מילווקי, טורונטו, בוסטון, מיאמי, אינדיאנה ופילדלפיה. מערב – לייקרס, קליפרס, דנבר, יוטה, אוקלהומה סיטי ויוסטון.
8 צפייה בגלריה
יאניס אנדטוקומבו
יאניס אנדטוקומבו
הבטיחו כבר מקום בפלייאוף. יאניס וסמארט
(צילום: רויטרס)

מה יקרה אם שחקן או איש צוות יידבקו בקורונה?

קודם כל, ב־NBA עושים הכל כדי שזה לא יקרה. מתחם דיסני וורלד מבוצר; כל מי שנכנס אליו היה מחויב בבידוד של 48 שעות בחדרו, עד שקיבל שתי תוצאות שליליות בבדיקת קורונה, והבדיקות ממשיכות להתבצע באופן עקבי לאורך השהות; נכון לעכשיו לא מורשים להיכנס אליו אורחים ובני משפחות (למרות שככל הנראה בהמשך תינתן לשחקנים אפשרות להזמין אנשים מבחוץ ולממן את שהותם); הקבוצות לא הורשו להביא יותר מ־37 שחקנים ואנשי צוות לאורלנדו, כמות שתגדל אם יעלו לפלייאוף. על פי דיווחי הליגה מהשבוע שעבר, לא נמצאים במתחם אנשים שהבדיקה שלהם הייתה חיובית.
ואם בכל זאת יימצא נשא קורונה? המטרה של הליגה היא להמשיך בשגרה ככל הניתן, אלא אם יהיה מדובר במספר נדבקים משמעותי שייאלץ את הפסקת המשחקים או ביטולם המוחלט. הנוהל לגבי נדבק מסודר: הוא יישלח לבידוד באזור מיוחד שיוקצה לו; הוא יעבור בדיקה חוזרת בהקדם האפשרי כדי לוודא שלא נפלה טעות בתוצאה; אם הבדיקה השנייה תהיה שלילית, הוא יעבור בדיקה שלישית תוך יום או יומיים, ויוכל לחזור לשחק מיידית אם זו תהיה שלילית גם היא; אם יתברר כי אכן נדבק, הבידוד שלו יימשך לפחות שבועיים, ובליגה ישתמשו בצילומי וידיאו כדי לברר מי היה במגע קרוב איתו; כדי לחזור לשחק, אותו אדם יהיה חייב לעבור בדיקת לב (במקרה שלא הציג סימפטומים למחלה), או להמתין שבועיים מהרגע שבו הסימפטומים נעלמו.

מה קורה למי שמפר את הכללים?

ב־NBA לא עושים הנחות. שלושה שחקנים הפרו את ההנחיות, ונשלחו לבידוד של עשרה ימים בחדרי המלון שלהם. מדובר בברונו קאבוקלו מדאלאס, שיצא מהבידוד הראשוני לפני הזמן (טען שלא ידע את הכללים), לו וויליאמס מהקליפרס שקיבל אישור לנסוע להלוויה באטלנטה – וצולם בעיר כשהוא מבלה במועדון חשפנות – ורישון הולמס מסקרמנטו, שהזמין משלוח של כנפי עוף ובטעות חצה את הגבול המותר של המתחם כדי לאסוף אותו...
8 צפייה בגלריה
לו וויליאמס
לו וויליאמס
הוא כבר נענש. לו וויליאמס
(צילום: AP)

האם ישנם שחקנים בולטים שהחליטו לא להגיע לבועה?

כמו הקבוצות, גם השחקנים אינם מחויבים להשלים את העונה אם אינם חשים בנוח עם המצב. ברשימה של אלו שוויתרו על הבועה, בעיקר בגלל חשש לעצמם או למשפחתם, נמצאים שמות מעניינים כמו טרבור אריזה (פורטלנד), דאוויס ברטאנס (וושינגטון), אייברי בראדלי (לייקרס), ווילי קולי־סטיין (דאלאס) ותאבו ספולושה (יוסטון). מי שחטפה את המהלומה הקשה ביותר היא ברוקלין, שעדיין לא הבטיחה מקום בפלייאוף: הנטס, שכבר מחכים לעונה הבאה כדי לקבל את קווין דוראנט וקיירי ארווינג כשירים ובריאים, איבדו שלושה שחקנים שהחליטו לא לנסוע לאורלנדו – דיאנדרה ג'ורדן וספנסר דינווידי שחלו בקורונה, וגם ווילסון צ'נדלר.

מה מצפה לנו מבחינה מקצועית?

המגפה עצרה את אחת העונות המרתקות והפתוחות של השנים האחרונות, שאמורה להתנקז בתסריט ההגיוני ביותר לשתי סדרות עוצרות נשימה בסיום: הלייקרס מול הקליפרס, לברון ג'יימס ואנתוני דייויס נגד קוואי לנארד ופול ג'ורג', בדרבי מטורף של לוס־אנג'לס בגמר המערב, כשהמנצחת אמורה לפגוש בגמר הפלייאוף את יאניס אנדטוקומבו ומילווקי. אגב, בליגה קבעו כי בחירת ה־MVP של העונה תסתמך רק על המשחקים שלפני הקורונה, כך שכל הסופרסטארים האלה כבר סיימו למעשה מאבק אחד.
8 צפייה בגלריה
יעשה שרירים גם בדיסניוורלד? לברון
יעשה שרירים גם בדיסניוורלד? לברון
יעשה שרירים גם בדיסניוורלד? לברון
(צילום: ap)
חייבים לשים לב להפתעות בדרך – האלופה טורונטו וגם בוסטון הן קבוצות מעולות שיכולות להדיח את מילווקי בדרך. יוסטון לא תמיד נראתה מאורגנת, אבל ג'יימס הארדן וראסל ווסטברוק ביחד זה תמיד פוטנציאל לטירוף. ובעצם, מי מהבכירות בכלל רוצה לקבל בסיבוב הראשון את דאלאס של לוקה דונצ'יץ'?