המשחק האחרון בין מילאן ליובנטוס, 2:4 למילאנזים לפני חצי שנה פחות יום, היה אחד הגדולים של השנים האחרונות באיטליה. אבל על הנייר, עוד לפני שידוע האם יובקע שער אחד, המפגש שמחכה ביניהן הערב (רביעי, 21.45) בסן־סירו הוא הגדול ביותר זה שנים רבות.
אחרי תשע אליפויות ברציפות מוצאת עצמה יובה במרחק 10 נקודות מהמקום הראשון, שם נמצאת מילאן, זו שלא הפסידה 27 משחקי ליגה ברציפות, זו שהייתה האלופה האחרונה לפני אותו רצף לבן־שחור. הנה ארבע דמויות ששווה להתעכב עליהן לפני אחד ממשחקי העונה באירופה.
5 צפייה בגלריה
אנטה רביץ' חוגג
אנטה רביץ' חוגג
רביץ' חוגג במשחק האחרון בין הקבוצות. נדבק בקורונה
(צילום: AP)

אנדראה פירלו

רגיל להיות במרכז (העניינים)
מעטים המאמנים שדמותם עומדת במרכז משחק למרות שמסביב, על הדשא עצמו, לא מעט כוכבים. לרוב, המאמנים המדוברים, אלה שהמצלמה חייבת להתמגנט אליהם, שכולם חייבים להתייחס אליהם עוד לפני שריקת הפתיחה, הם בעלי רזומה עשיר כמו ז'וזה מוריניו או פפ גווארדיולה ולא טירון אימון כדוגמת אנדראה פירלו. אבל למשחק בין מילאן ליובנטוס כללים משלו. פירלו במוקד.
עשור שלם שיחק פירלו במילאן, עלה בה לגדולה. ארבע עונות נוספות שיחק ביובנטוס, סיים אצלה את הקריירה האירופית שלו, ועכשיו גם מאמן אותה. פירלו לא היה אמור להיות כאן. הוא מונה לקראת תום העונה שעברה למאמן הקבוצה עד גיל 23 ובהמשך, כשיובנטוס לא הרשימה בדרך לעוד אליפות, פוטר מאוריציו סארי ופירלו קפץ מיד לאחת המשרות הנחשקות בעולם. בניגוד לזינדין זידאן, שאימן קודם במילואי ריאל מדריד והיה גם עוזר מאמן, מדובר במשרת האימון הראשונה של פירלו. בינתיים רואים שחסר לו ניסיון.
בהקשר הניסיון מדברים, למשל, על עניינים מנטליים במסרים המועברים לשחקנים, או על הניסיונות של פירלו לבצע שינויים טקטיים שפוגעים בשטף, אבל בנוסף לכל אלה יש גם אבסורד זועק לשמיים הקשור לבניית הקבוצה. פירלו השחקן עזב את יובה לפני יותר מחמש שנים והקבוצה לא הביאה קשר יוצר מספיק טוב במקומו עד היום. מקישור של פירלו־פוגבה־וידאל (בתוספת מרקיזיו) בעונה האחרונה של פירלו השחקן, לקישור של בנטנקור־ראביו־מקני בעונה הראשונה שלו כמאמן. לכל אחד מהקשרים של יובה יש איכויות משלו, אבל אף אחד מהם הוא לא מוסר אדיר, ודאי לא קרוב למה שהיה פירלו. את זה חובה לומר לזכותו.

הקאן צ'להאנולו

הקורונה והמהפך הטורקי
אם נבצע סקר בנוגע לשנת 2020 שהסתיימה לה בשבוע שעבר, סביר להניח שנקבל תגובות שליליות, הרי מדובר בשנה שכבר הפכה לסמל של טרגדיות. אבל עבור הקאן צ'להאנולו של מילאן מדובר בשנה מופלאה, לפחות בכל מה שקשור לכדורגל.
המשחק האחרון של השנה הוא מדגם מייצג. הקאן ניצח את לאציו 2:3 עם שני בישולים ושער אחד וסגר את השנה עם מעורבות ב־22 שערים בליגה האיטלקית בלבד. אפשר לומר שהקאן הוא השחקן החם ביותר באיטליה מאז החזרה מפגרת הקורונה לפני קצת פחות משנה, אפילו אחד החמים ביותר בעולם. המספרים כל כך בולטים גם כי אפשר להשוות אותם לשנה הקודמת. ב־2019 הקאן היה מעורב ב־9 שערים בלבד, זאת למרות ששיחק כ־400 דקות יותר.
יותר מכך, מדובר באחד מהמהפכים התדמיתיים הגדולים ביותר בשנים האחרונות. הקשר הטורקי היה הדמות המושמצת ביותר על ידי אוהדי מילאן. הוא הגיע כהבטחה גדולה מלברקוזן, שחקן עם בעיטה אדירה, בעיקר במצבים נייחים, וראיית משחק שמסדרת מצבים לאחרים, אבל הנפילה הייתה מהירה והקאן היה בדרך החוצה. עד שהגיעה הקורונה.
זלאטן איברהימוביץ' הפצוע לא אמור לשחק הערב, אנטה רביץ' נדבק בקורונה וייעדר גם הוא ורפאל לאאו צפוי להופיע בעמדת החלוץ המרכזי, אבל השחקן המרכזי של מילאן בהיעדר זלאטן הוא הקאן, זה שנמצא מאחורי החלוץ. אחרי 2019 רעה ו־2020 עצומה הגיעה לה שנה חדשה. במשחק הראשון שלה, ניצחון על בנבנטו, הקאן לא כבש או בישל. הערב מגיע המשחק השני.

כריסטיאנו רונאלדו

כמעט 36 וממשיך להדהים
כריסטיאנו רונאלדו הגיע ליובנטוס כדי להביא לה את ליגת האלופות. הליגה האיטלקית באה לגברת הזקנה בקלות גם בלי רונאלדו, אבל הנה, עכשיו היא זקוקה לכוכב הכי גדול שלה קודם כל בליגה, בעיקר במשחקי־העל של הליגה, כמו זה שנראה היום בסן־סירו. אז בעוד יובנטוס לא מרשימה מפתיחת העונה, על רונאלדו דווקא עוברת תקופה מצוינת.
15 משחקים יש לרונאלדו העונה במדי יובנטוס בכל המסגרות והוא כבש בהם לא פחות מ־18 שערים. במשחק האחרון, בו הבקיע צמד לרשת של אודינזה, עבר את פלה במספר השערים הכולל בקריירה וכרגע מקדים אותו רק אחד, יוזף ביצאן הצ'כי, שהוא כדורגלן מתקופה אחרת. והחלק המעניין הוא שרונאלדו מגיע למספרים מדהימים העונה למרות שהוא בועט פחות לשער, הרבה פחות.
כבר שנים ארוכות שרונאלדו הוא השחקן שבועט הכי הרבה לשער בליגות הבכירות של אירופה, שנה אחר שנה. גם בימים אלה הוא מאיים הרבה על השוערים שמולו, אבל 4.8 הבעיטות שלו למשחק הן לא רק ירידה של קרוב ל־20 אחוזים מהעונה שעברה, אלא גם המספר הנמוך ביותר שלו מאז עזב את מנצ'סטר יונייטד לריאל מדריד. מזמן.
רונאלדו, בחודש הבא בן 36, עדיין חד. אצל פירלו הוא משחק תמיד כאחד משני חלוצים, כשלצידו פאולו דיבאלה או אלבארו מוראטה. אחרי שבשלב כלשהו בעונה שעברה היה נדמה שהשילוב עם דיבאלה הולך ומשתפר, העונה דווקא החיבור עם מוראטה, שבישל לרונאלדו 3 שערים, טוב יותר.

תאו הרננדז

הגנה? התקפה!
הליגה האיטלקית תמיד הייתה מובילת דרך מבחינה טקטית, ולא מעט רעיונות מובילים בכדורגל העולמי התפתחו בארץ המגף. לאחרונה איטליה מסמלת את חזרת מערך שלושת הבלמים למרכז הבמה, כשכמעט כל קבוצה בליגה משחקת, גם אם רק מדי פעם, עם קו של שלושה שחקני הגנה. מערך כזה מגביר כמובן את התרומה ההתקפית של המגינים, אבל המגן הטוב ביותר באיטליה העונה דווקא לא משחק במערך כזה, דבר שמעצים עוד יותר את תרומתו ההתקפית. למגן הזה קוראים תאו הרננדז.
עם 4 שערים ו־3 בישולים, הרננדז הוא התורם ההתקפי השלישי של מילאן אחרי זלאטן והקאן. הוא גם בועט הכי הרבה לשער אחרי השניים האלה ומחלק הכי הרבה מסירות מפתח אחרי הטורקי. מגן, אבל כוח התקפי עצום. וכאמור, בניגוד לשחקני הגנה אחרים שנמצאים בצמרת טבלת המספרים ההתקפיים, הרננדז הוא היחיד שמגיע מעמדה אחורית ממש. מאמן מילאן סטפנו פיולי דאג לייצר לו מצבים, ולפעמים אפשר לראות את הרננדז נמצא כשחקן בעמדה ההתקפית ביותר בקבוצה.
אחיו של תאו, לוקאס הרננדז, הוא הבלם/מגן של באיירן מינכן וכבר זכה במונדיאל כשחקן הרכב בנבחרת צרפת. תאו בן ה־23, שמומחים העריכו כי הוא המוכשר יותר בין האחים, עדיין לא שיחק בנבחרת. הופעה טובה במשחק גדול כמו זה הערב יכולה לסדר לו מקום גם אצל דידייה דשאן.