עולם האתלטיקה הופתע אמש (רביעי) משני השיאים העולמיים שהושגו בתחרות בוולנסיה בהפרש של שעה אחד מהשני. לטסנבט גידיי האתיופית שברה ביותר מארבע שניות את השיא ב-5,000 מטר, אחרי שחצתה את קו הסיום בזמן של 14:06.62 דקות (התוצאה אותה קבע אמיל זטופק, הקטר הצ'כי, באולימפיאדת הלסינקי 1952).
ג'ושוע קיפרוי צ'פטגיי, שהחזיק בשיא לגברים ב-5,000 מטר עוד קודם לכן, צירף לעצמו את התוצאה הטובה בהיסטוריה במרחק הכפול, כשניפץ את שיאו בן 15 השנים של קנניסה בקלה ביותר משש שניות, והעמיד אותו על 26:11.02 דקות.
2 צפייה בגלריה
לטסנבט גידיי
לטסנבט גידיי
לטסנבט גידיי
(צילום: AFP)
2 צפייה בגלריה
ג'ושוע קיפרוי צ'פטגיי
ג'ושוע קיפרוי צ'פטגיי
ג'ושוע קיפרוי צ'פטגיי
(צילום: AFP)
אבל מסתבר שיש לא מעט ביקורת על ניפוץ שני השיאים האלה משתי סיבות. הראשונה היא הסיוע שמקבלים הרצים בעזרת אורות כחולים בצידי המסלול שמעדכנים אותם באיזה מצב הם נמצאים ביחס לשיא העולם.
אבל הסיבה השנייה משמעותית הרבה יותר, ויש כאלה שמכנים אותה אף כרמאות. גידיי וצ'פטגיי נועלים נעליים מיוחדות של חברת נייקי שעשויות בין השאר מסוג של פחם שהופך אותן למאוד קלילות, אבל גם לחזקות. דרך אגב, מאותו חומר מייצרים גם מחבטי טניס. הנעליים כבר זכו לכינוי "המהירות אי פעם".
הנעליים המדוברות
לפי כתבה ב"גרדיאן" הבריטי, הנעליים נותנות לרצים יתרון על פני יריביהם, שנועלים נעליים של חברות מתחרות. יש לציין כי למרות הביקורת, הנעליים המדוברות אושרו על ידי התאחדות האתלטיקה העולמית.
"זאת התוצאה של מה שרציתי להגשים במשך כל כך הרבה שנים", אמר צ'פטגיי אחרי הרגע ההיסטורי. גידיי הוסיפה: "חלמתי על שבירת השיא הזה במשך שש שנים. אני רוצה להודות לעיר ולנסיה שנתנה לי אתהאפשרות. זה נחמד מאוד עבור אתיופיה. לפני זו הייתה טיונש דיבאבה, ועכשיו זאת אני"..