אין ספק שרוב הישראלים שעוקבים אחרי דני אבדיה די מאוכזבים ממה שקורה איתו בשבועות האחרונים. הציפייה, בטח אחרי הבחירה הכל כך גבוהה בדראפט ופתיחת העונה הלא רעה בכלל שלו במדי וושינגטון וויזארדס, הייתה שהרוקי בן ה-20 ימשיך בהתקדמות שלו. בפועל זה לא קרה, ואבדיה הלך אחורה הן במספרים, והן במקום שלו ברוטציה.
מי שעוקב אחרי אבדיה והוויזארדס מקרוב הוא הכתב הבכיר של NBC בוושינגטון, צ'ייס יוז, שמסקר את הקבוצה כבר תקופה ארוכה. בראיון ל-ynet, חווה יוז את הדעה שלו על הישראלי והקריירה שלו עד כה בליגה הטובה בעולם.
4 צפייה בגלריה
אבדיה. עליות וירידות
אבדיה. עליות וירידות
אבדיה. עליות וירידות
(צילום: AP)
"לאבדיה הייתה התחלה טובה. הוא נכנס לחמישייה מוקדם משכולם ציפו, והראה הרבה מאוד פוטנציאל", מספר יוז. "זה נכון שהדקות שלו ירדו בצורה משמעותית בשבועות האחרונים, אבל זה לא מפתיע. זה קרה פחות בגללו ויותר בעקבות הציפיות הגבוהות שיש מהוויזארדס להגיע לפלייאוף".
יוז פירט יותר על המצב עם דגש על ההורדה של אבדיה לספסל: "אני חושב שסקוט ברוקס הבין שהוא צריך לשנות דברים בעיקר בחלק ההגנתי, ובכל מה שקשור לשמירה על קשת השלוש. הוא ראה בגריסון מתיוז שחקן שיכול לתרום בנושא הזה יותר. הקבוצה התחילה לנצח, אז הוא פשוט ממשיך עם החמישייה הנוכחית".
אחת החולשות המרכזיות במשחקו של אבדיה כרגע היא בעיית העבירות ממנה הוא סובל כמעט בכל משחק. גם יוז שם לב לזה: "הוא נמצא בתהליך של לדעת איך בדיוק שומרים ב-NBA מבלי להסתבך בעבירות. באופן כללי ההגנה שלו טובה, אבל השחקנים הוותיקים חכמים מאוד ומנצלים את היכולות והניסיון שלהם כדי למכור עבירות לשופטים כשהוא שומר עליהם, וכאן אבדיה נופל כרגע. הוא עוד ילמד בדיוק את שופטי ה-NBA ככל שהזמן יעבור".
4 צפייה בגלריה
צ'ייס יוז
צ'ייס יוז
צ'ייס יוז
(צילום מסך)
גם בהתקפה לא נראה שהוא מוצא את עצמו. "הוא לא מספיק אגרסיבי כרגע בהתקפה כמו שהוא היה בתחילת העונה. ברוב הפעמים הוא מגביל את עצמו רק לזריקות אחרי מסירה, וזה לא ממקסם את היכולות שלו עם דגש על העובדה שהוא גם יכול לנהל את המשחק".
איך הוא יכול לעשות את זה? "הוא צריך להיות יותר אסרטיבי כשהכדור בידיים שלו. זה קשה כשנמצאים איתך על המגרש ראסל ווסטברוק ובראדלי ביל. ברגעים שהוא יהיה על המגרש ושניהם לא אני מאמין שהוא יתרום הרבה יותר בחדירות לסל ויצירת מצבים מכדרור".
מהצד זה נראה שבדקות שאבדיה על המגרש הוא מנסה לתרום בכמה שיותר אספקטים, בין אם זה בהגנה, בריבאונד, בהנעת הכדור, ופחות מתרכז בעצמו. יוז מסכים עם הקביעה הזאת, ואף טוען שלא יקרה כלום אם הישראלי יהיה אנוכי ומדי פעם וירוץ למעלה להתקפה מיד אחרי הזריקה של הקבוצה היריבה כדי להשיג נקודות קלות: "לדעתי זה יעזור במקרה שלו. זה בסדר מבחינתו. הוא לא צריך להיות יותר מדי אנוכי כי הוא עדיין שחקן חדש בקבוצה והכי צעיר בסגל, אבל זה כן יכול לתת לו ביטחון בכל מה שקשור להשגת נקודות".
4 צפייה בגלריה
סקוט ברוקס
סקוט ברוקס
ברוקס. העדיף להוריד את אבדיה לספסל
(צילום: AP)
אם מישהו חשב שלאור המצב הבעייתי שבו אבדיה נמצא כרגע, הוויזארדס שוקלים להוריד אותו לכמה משחקים לליגת הפיתוח, זה לא יקרה, אבל פחות מסיבות מקצועיות אלא יותר בעקבות עניינים לוגיסטיים: "זה בהחלט מעניין לדעת מה היה קורה איתו אם היינו בעונה רגילה. הגיוני שאבדיה היה יורד לשחק קצת בליגת הפיתוח כדי לצבור ביטחון ולהסתגל לכדורסל האמריקאי, אבל זאת לא עונה רגילה וליגת הפיתוח משוחקת ב'בועה' באורלנדו".
אם משווים את אבדיה לשאר הרוקיז מהדראפט שלו, אפשר לראות די בברור ששחקנים שנבחרו לפניו, ולא מעט גם אחריו, משחקים טוב יותר. כך למשל בדירוג הקלעים אבדיה רק במקום ה-18 מבין הרוקיז עם 5.9 נקודות, מקום 27 באחוזים מהשדה (41.8), ורק במקום ה-40 באחוזים מקו העונשין (57.4). אפילו בדקות המשחק הוא לא בטופ 10 עם 21.4 דקות (מקום 12).
יוז לא חושב שלמספרים יש יותר מדי השפעה בשלב הזה בו נמצא אבדיה: "יש שחקני שנה ראשונה שמקבלים המון המון דקות, אבל הם נמצאים בקבוצות בלי יומרות להגיע לפלייאוף, וזה לא המצב של וושינגטון. במקביל לרצון שלהם להפוך לקבוצה מנצחת, בוושינגטון מנסים גם לפתח את השחקנים הצעירים שלהם, וזה לא תמיד פשוט".
4 צפייה בגלריה
לאמלו בול
לאמלו בול
בול. המועמד המוביל לרוקי העונה
(צילום: AFP)
בעקבות ה"צעירות" שלו, אבדיה ספג לא פעם צעקות והערות מהשחקנים הוותיקים יותר של הוויזארדס. המקרה הזכור ביותר היה בניצחון על יוסטון, כשהרוקי איבד כדור בשניות האחרונות אחרי שהניצחון כבר הובטח, ביצע לאחר מכן עבירה שטותית, וספג צעקות מבראדלי ביל. "לדעתי זה היה סימן למנהיגות של ביל", מציין יוז. "לפני העונה הנוכחית הוא לא היה מנהיג קולני בחדר ההלבשה או על הפרקט, והוא הבין שהוא צריך להשתנות. אם הוא מתנהג בצורה קשוחה עם אבדיה, זה כי הוא מאמין בפוטנציאל שלו להפוך לשחקן טוב מאוד. ביל יודע מהניסיון שלו איך שחקנים ותיקים דוחפים קדימה את הצעירים. הוא כנראה מתייחס לאבדיה כמו שפול פירס ושחקנים ותיקים אחרים התייחסו אליו".
בסופו של דבר, האם אבדיה צריך לחשוש מהמצב שלו בוויזארדס? "אני לא חושב שיש סיבה להיכנס לפאניקה כרגע. הוא עובר את מה שרוב שחקני השנה הראשונה עוברים כשהם מנסים למצוא את מקומם ב-NBA. לדעתי הוא יהיה שחקן טוב מאוד. צריך להגיד גם שהנהלת וושינגטון אוהבת אותו מאוד ומתכננת שיישאר במועדון שנים רבות. הם יכלו לבחור שחקן אחר בדראפט שהיה יכול לעזור להם באופן מיידי מבחינת היכולות שלו וההשפעה, אבל הרגישו שהפוטנציאל של אבדיה, לצד היכולות שכבר יש לו עכשיו, בטח לשחקן בגודל שלו, זה לא משהו שהם יכולים לוותר עליו. בוושינגטון יהיו סבלניים מאוד עם אבדיה בתהליך".