המשחק האחרון של נבחרת פורטוגל בליגת האומות לא היה אמור להיות פשוט. שוודיה היא יריבה ראויה, וכריסטיאנו רונאלדו, המלך של הנבחרת, היה חסר, אבל ז'ואאו פליקס בחוד, ברונו פרננדש מאחוריו, ברנרדו סילבה ודיוגו ז'וטה בצדדים, נתנו הצגה. פורטוגל פירקה את שוודיה 0:3 ונראתה כמו נבחרת כוכבים.
פורטוגל הפכה לאלופת אירופה ב-2016 למרות שנאלצה לשחק עם נאני כחלוץ, ואת השער שהביא גביע קיבלה מאדר, לא אחד משחקני ההתקפה הבולטים ביבשת. עכשיו, 4 שנים מאוחר יותר, היא נראית הרבה יותר מוכשרת, אפילו מפחידה.
8 צפייה בגלריה
הפורטוגלים חוגגים
הפורטוגלים חוגגים
פורטוגל חגגה מול שוודיה בלי רונאלדו
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
פורטוגל חוגגת זכייה ביורו 2016. יהיה לכך המשך
פורטוגל חוגגת זכייה ביורו 2016. יהיה לכך המשך
פורטוגל חוגגת זכייה ביורו 2016. יהיה לכך המשך
(צילום: MCT)
ז'וטה הפך להיות אחד השמות המדוברים ביותר מאז שהגיע לליברפול, והוא רק בן 23. ז'ואאו פליקס, שפתח מצוין את העונה באתלטיקו, חגג יום הולדת עם אותו מספר ממש השבוע. ברונו פרננדש וברנרדו סילבה הם שחקני על שנאבקים על העיר מנצ'סטר, ועומק השחקנים ההתקפיים ממשיך וממשיך. טרינקאו, הרכש החדש של ברצלונה, רק בן 20. גונסלו גדש בן ה-23 אפילו לא נקרא לסגל הנוכחי. רפאל לאאו בן ה-21 מראה לאחרונה במילאן את גודל הפוטנציאל שלו והוא עוד לא זומן לנבחרת כי פשוט אין מקום. עמוס לצד רונאלדו.
8 צפייה בגלריה
ז'ואאו פליקס וכריסטיאנו רונלאדו
ז'ואאו פליקס וכריסטיאנו רונלאדו
ז'ואאו פליקס וכריסטיאנו רונלאדו
(צילום: רויטרס)
אין ספק שפורטוגל היא מהמועמדות לזכייה בטורניר הגדול הבא. הקישור מציג אגרסיביות עם דנילו, שעבר הקיץ לפריז סן ז'רמן. ההגנה, בה היו פחות שמות נוצצים ופפה הוותיק עדיין חלק ממנה, מקבלת את רובן דיאש שעבר לא מזמן למנצ'סטר סיטי תמורת 68 מיליון יורו. ז'ואאו קנסלו, גם הוא מסיטי, ורפאל גריירו של דורטמונד, הם מגינים התקפיים אדירים. "אנחנו יודעים שיום אחד רונאלדו יפסיק לשחק, אבל יש לנו כל כך הרבה כישרון כרגע", אומר מאמן בראגה קרלוס קרבלאל. "יש פה נבחרת לעשר שנים לפחות".
8 צפייה בגלריה
מאמן פורטוגל פרננדו סנטוס
מאמן פורטוגל פרננדו סנטוס
מאמן נבחרת פורטוגל פרננדו סנטוס
(צילום: getty images)
8 צפייה בגלריה
ברנרדו סילבה חוגג
ברנרדו סילבה חוגג
מהכוכבים הגדולים, ברנרדו סילבה
(צילום: EPA)
הנבחרת טובה, ועמוקה, כי פורטוגל היא אולי מפעל הכישרונות הגדול ביותר באירופה, בטח ביחס לגודל המדינה בה חיים 10 מיליון תושבים. מעל 300 פורטוגלים הם ליגיונרים שמשחקים ב-48 מדינות באירופה. רבים מהם שחקנים בולטים, כמו שראינו גם בישראל.
ז'ראלדש ואמאדור היו שחקני מפתח בהגנת מכבי ת"א. מיגל ויטור וז'וזואה עדיין כאלה בבאר שבע. ליגת האלופות לנוער קיימת 7 עונות וב-4 מתוכן הייתה פורטוגלית בגמר. "אנחנו מדינה קטנה, אבל חיה ונושמת כדורגל", קובע לואיס אראוז'ו, מאמן קבוצת הנוער של בנפיקה. "אנחנו מייצרים כדורגלנים, זה מה שאנחנו יודעים לעשות בפורטוגל".
8 צפייה בגלריה
ז'וזואה
ז'וזואה
ז'וזואה בהפועל ב"ש. דוגמה לייצוא המוצלח
(צילום: עוז מועלם)
אז הפורטוגלים חיים ונושמים כדורגל, כמעט כל ילד משחק וזה אחד המפתחות להצלחה, אבל יש עוד כמובן. המודל הפורטוגלי נשען על ארבעה עקרונות לפיהם עובדות האקדמיות המדהימות המדינה.
סקאוטינג. רק בפורטוגל יש לפורטו 320 אנשי סקאוטינג שאחראים על איתור ילדים מוכשרים. לא מדובר תמיד בעובדים במשרה מלאה, אלה יכולים להיות גם מורים לחינוך גופני בבתי ספר, כשהרעיון הוא לא לפספס אף אחד – מי שיש לו קצת כישרון צריך לקבל הזדמנות באקדמיה. גם ספורטינג ליסבון עובדת במשך שנים באותה שיטה, ולפני כעשור וחצי גם בנפיקה נכנסה לתחרות. "רשת הסקאוטינג היא המפתח והמטרה לאתר כמה שיותר כישרון בגילאים שבע-שמונה", אומר פדרו מארקש, המנהל הטכני של מחלקת הנוער בבנפיקה. "יש לנו חמישה מרכזים ברחבי המדינה כך שהילדים נשארים עם המשפחות באזור המגורים שלהם ובגיל 14 הנבחרים מגיעים למרכז בליסבון".
8 צפייה בגלריה
ז'ואאו מוטיניו. הפורטוגלים יודעים להשתמש בראש כמו שצריך
ז'ואאו מוטיניו. הפורטוגלים יודעים להשתמש בראש כמו שצריך
ז'ואאו מוטיניו. הפורטוגלים יודעים להשתמש בראש כמו שצריך
(צילום: EPA)
טיפול אישי. "אנחנו רוצים לא רק שחקנים טובים אלא גם אנשים חכמים", אומר מארקש. בקבוצות בפורטוגל לא רק מאמנים את השחקנים הצעירים, אלא המאמנים גם אחראים לדאגה ללימודים ולחיי החברה שלהם. לקבוצות הגדולות קשרים בבתי הספר והם מתכננים יחד עם מוסדות הלימוד את הזמן כך שלתלמידים-שחקנים יהיה מספיק זמן להתאמן. הרווח כפול: שחקנים חכמים כמו פליקס או ברנרדו סילבה, וכן יותר זמן אימון, דבר קריטי להתפתחות.
אימון. מאמן הוא מקצוע בפורטוגל, כזה שלומדים אותו. "למדתי כדורגל באוניברסיטה, עשיתי בזה תואר", מספר ז'וזה גומש, מאמן אלמריה הספרדית. "זה גם הסיפור של ז'וזה מוריניו ואנדרה וילאש בואש, רק שהם למדו באוניברסיטה אחרת, ואחרי שסיימנו את התואר למדנו את המציאות של להיות חלק מצוות במועדון כדורגל תוך עבודה בתפקידים שונים". לאט לאט הופכת פורטוגל גם למעצמת אימון. דוגמה טובה אפשר למצוא בבית של מנצ'סטר סיטי בליגת האלופות. מלבד גווארדיולה שלושת המאמנים האחרים, של מארסיי, פורטו ואולימפיאקוס, הם פורטוגלים.
8 צפייה בגלריה
ז'וזה מוריניו
ז'וזה מוריניו
ז'וזה מוריניו. פורטוגל גם גידלה מאמנים גדולים
(צילום: רויטרס)
השתלבות בבוגרים. לא מספיק לאתר את הכישרונות ולאמן אותם, אלא גם לתת להם לשחק. ככל שמקבלים דקות משמעותיות בגיל צעיר יותר כך הסיכוי לממש פוטנציאל גבוה יותר. בפורטוגל קודם כל נותנים לילדים והנערים המוכשרים לשחק מול יריבים גדולים יותר, כדי לאתגר אותם. הם מקבלים הרבה דקות בקבוצות המילואים, שמשחקות בליגות רגילות מול קבוצות המורכבות משחקנים בוגרים, וכמובן מצורפים בשלב מוקדם גם לקבוצה הבכירה.
פס הייצור הזה לא מפסיק לעבוד וכיום פורטוגל היא אחת הנבחרות הטובות בעולם – לא רק אלופת אירופה אלא גם זכתה בליגת האומות הראשונה. המאמן פרננדו סנטוס ידוע במשחק ההגנה שלו. בשנה האחרונה פורטוגל שיחקה 7 משחקים וספגה רק שער אחד, מקרואטיה, גם הוא בדקה ה-90 ולא שינה דבר. בהתקפה הכישרון הבלתי נגמר כבר עושה את העבודה. והמפעל לא מפסיק לייצר.
פורסם לראשונה: 11:53, 13.11.20