6 צפייה בגלריה
ליאור ליובין
ליאור ליובין
עובר ליוון. ליובין
(צילום: ראובן שוורץ)
כשמאמנה לשעבר של הפועל גלבוע/גליל, ליאור ליובין קיבל טלפון מעודד קטש שהצטרף באותו הזמן למועדון הפאר היווני, פנאתינייקוס, הוא התלבט בהתחלה. קטש ביקש מליובין (43) שיצטרף אליו באתונה בתור עוזרו, ללא ספק אתגר מפתה. מבחינה מקצועית לא היה לו ספק שזה הצעד הנכון, אלא שבאותו יום של ההצעה, נולד לו גם בן. היום (שישי), שלושה שבועות אחרי שהחליט להיענות בחיוב להצעה ועזב את הקבוצה הצפונית, ובדיוק בזמן ששני המאמנים הישראלים מתכוננים לקראת הדרבי היווני מול אולימפיאקוס במסגרת המחזור ה-24 ביורוליג, ליובין מספר בראיון ל-ynet על התחושות, המעבר ליוון והחיבור לקטש.
"היו תחושות מעורבות", מספר ליובין על עזיבת גלבוע/גליל באמצע העונה. "אתה מתחיל תהליך עם קבוצה ומתחיל להתחבר אליה, גם הייתי שם קצת יותר משנתיים וזה הרגיש אפילו יותר כי בזמן הקורונה הזמן עבר לאט יותר והפכנו לבלתי נפרדים, הקשרים נהיו יותר הדוקים, גם התוצאות של הקבוצה היו מעבר למה שציפינו. ואז פתאום להיפרד מהחיבור הזה, זה היה קשה".
6 צפייה בגלריה
שחקני גלבוע/גליל חגיגה
שחקני גלבוע/גליל חגיגה
שחקני גלבוע/גליל. "היה קשה לעזוב חיבור כזה"
(צילום: אורן אהרוני)
ברגע שעודד התקשר, ישר נתת לו תשובה חיובית? "בפעם הראשונה שדיברנו התלבטתי מאוד כי באותו יום נולד לי בן. אז קודם כל הייתי צריך להתייעץ בבית. חשוב לי להגיד שלא הייתי עושה את המהלך הזה אם לא הייתה לי דחיפה כזאת מהבית לעשות את זה. מבחינה מקצועית - כן חשבתי שזה משהו שמאוד מעניין אותי, שיכול לקדם ולאתגר אותי".
איך באמת מתמודדים עם הריחוק מהבית ועוד בתקופת קורונה? "דווקא הקורונה עושה את זה פחות מסובך, כי אתה מכניס סגר בסגר, מתעסק רק בעבודה ואין רעשי רקע מבחינה מקצועית. ברמה האישית אנחנו עדיין בתוך כל העניינים הלוגיסטיים כדי שהמשפחה שלי כן תוכל להצטרף אליי בקרוב, בסך הכל אנחנו רואים בזה סוג של חוויה והרפתקה, זו בעצם לא רק התנסות שלי, אלא חוויה משפחתית".
6 צפייה בגלריה
עודד קטש
עודד קטש
"התלבטתי כשהוא פנה". קטש
(צילום: EPA)
יש קשיים עד כה? "להיכנס תוך כדי תנועה ותוך כדי עונה לקבוצת יורוליג זה ממש לקפוץ לתוך מים עמוקים, בעיקר בגלל לוח הזמנים שלא מאפשר לך יותר מדי לסטות ימינה או שמאלה עם המחשבות, אתה ישר קופץ למצב של עשייה. בסך הכול אני עושה דברים שטבעיים לי, שזה לאמן או להיות עוזר מאמן, ומשתדל ללמוד דברים חדשים תוך כדי תנועה. הכי מאתגר כאן זה העומס ולוח הזמנים ולפעמים גם המחסור באימונים".
ליובין עשה את התפקיד הראשון שלו כעוזר מאמן תחת קטש בגלבוע/גליל, במשך שנתיים בהן היה חלק מהאליפות האדירה ב-2010.
6 צפייה בגלריה
ליאור ליובין ועודד קטש
ליאור ליובין ועודד קטש
ליובין וקטש ב-2010 לפני הפיינל פור שבסופו זכו באליפות
(צילום: ראובן שוורץ)
ספר קצת על החיבור עם עודד. "לפני למעלה מעשור התחלנו לעבוד ביחד בפעם הראשונה, ההיכרות אז לא הייתה עמוקה אבל התחילה להירקם חברות. בסופו של דבר כל אחד התפתח בדרכו, אני מצאתי את הדרך שלי והוא את שלו, אבל החברות נשארה. זה מרגיש מאוד טבעי למרות שלא עבדנו המון זמן ביחד. ביום יום בתוך הקבוצה אנחנו לא מבודדים מהשאר, נכון ששנינו מדברים עברית, אבל השפה העיקרית בקבוצה היא אנגלית וכך גם אנחנו מתנהלים, אנחנו מתנהגים בצורה הכי מקצועית, ואנחנו חלק מתוך צוות מאוד גדול עם כל האנשים המקצועיים".
פנאתינייקוס נמצאת במצב לא פשוט ביורוליג עם מאזן של 8 ניצחונות לעומת 14 הפסדים, מה עושים? "כרגע אנחנו לא מסתכלים על המאזן, רק רוצים לנצח כל משחק. יש דברים מקצועיים שאנחנו רוצים להביא למגרש ולייצר דרך, כי אם שחקנים יראו מחויבות וחיבור לשיטה אז התוצאות גם יגיעו עם הזמן. יש דברים שלא בשליטתנו, אם זה קבוצות אחרות שמנצחות או פציעות, אבל כשאתה מאמן במועדון בסדר גודל כזה המטרה היא רק לעלות לנצח בכל משחק ולא משנה כל מה שמסביב. ככה אנחנו מתכוננים לכל משחק".
תעלו לפלייאוף? "יש המון משתנים, אבל אי אפשר לדעת. כל עוד יש סיכוי אנחנו תמיד ממשיכים להילחם, זאת הרוח של המועדון".
6 צפייה בגלריה
נמניה נדוביץ'
נמניה נדוביץ'
נמניה נדוביץ'. דווקא הכוכב ייעדר מהדרבי
(צילום: ראובן שוורץ)
בזמן ההכנות לדרבי הכוכב של פנאתינייקוס, נמניה נדוביץ׳ שרושם בממוצע 16.7 נקודות למשחק ביורוליג נפצע וייעדר מהמפגש המסקרן. כמה זה השפיע? "הוא אחד מהשחקנים המרכזיים שלנו, אז ברור שהפציעה שלו פגעה בהכנות למשחק. ברור לכולם שאנחנו נעלה למגרש ולא נוכל להשתמש בפציעה שלו כסיבה לחוסר מאמץ או מחויבות, כולם מבינים מזה דרבי".
איך אתה מתאר את הדרבי הזה? "זה תמיד מעבר למשחק רגיל. הדבר היחיד ששונה הפעם מכל דרבי רגיל זה שאין קהל, כי בסופו של דבר בדרבי הקהל הוא התפאורה המשמעותית. על המגרש זה משחק שיוכרע עם הרבה מאמץ, יש לנו יריבה קשה ומנוסה ואנחנו מצפים שיהיה משחק מאתגר וקשה. יש תכונה אחרת, רואים את זה בדריכות ובאימונים".
6 צפייה בגלריה
שחקני אולימפיאקוס חוגגים
שחקני אולימפיאקוס חוגגים
אחד הדרבי הקודמים. "יש תכונה אחרת"
(צילום: EPA)
אז איך החיים ביוון עד עכשיו? "את יוון תמיד אהבתי, גם שיחקתי בה. אתונה זאת עיר שאני אוהב מאוד, עכשיו אנחנו חווים אותה קצת אחרת כי לוח הזמנים גורם לכך שאנחנו הרבה שעות באולם או במשרד בהכנות למשחקים, וגם יש פה עדיין סגר, אז גם אם יש זמן אין הרבה מה לעשות בכל מקרה".
למדת כבר מילים ביוונית? "כשחקן כשאתה משחק בחו״ל בתור בחור צעיר אתה לומד בעיקר את המילים הלא טובות, עכשיו אנחנו כבר לומדים מילים שקשורות בעיקר לאוכל, לאט לאט אוספים עוד מילים".