העיר ברגמו לא חוותה רגעי נחת רבים בעידן הקורונה. בלב מחוז לומברדיה, היא הייתה לאחד מסמלי ההתפרצות בארץ המגף, זכר להתמודדות במסגרת ליגת האלופות נגד ולנסיה אשתקד שנחשבת עד היום לאחד מזרזי הפצת הנגיף. העיר הציורית חוותה שכול וכאב יום אחר יום.
אבל בתוך כל הכאוס והמציאות האיומה, זכו אוהדי אטאלנטה ברגמסקה קלצ'ו (או בקיצור אטאלנטה) בכמה רגעי נחת בזכות הקבוצה ההתקפית והמלהיבה שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לסגנון ההתקפי, מגיע דווקא מצד שמאל של ההגנה, שם ניצב רובין גוסנס (26), מגן ה-La Dea (האלה) בכחול-שחור. זהו סיפורו של המגן האלמוני מגבול גרמניה-הולנד שהפך בעבודה קשה והרבה אמונה לאימת הגנות היריב.
6 צפייה בגלריה
רובין גוסנס שמח לאחר שער שכבש
רובין גוסנס שמח לאחר שער שכבש
גוסנס חוגג
(צילום: EPA)
גוסנס נולד בחמישה ביולי 1994 באמריך אם ריין שבחלקה הצפון-מערבי של גרמניה. יש ברשותו דרכון הולנדי וגרמני, מכיוון שהוא נולד בגרמניה לאם גרמנית ולאב הולנדי. יש לו אחות בשם שנטל, שצעירה ממנו בשנתיים וקרובה מאוד לליבו (עד כדי כך שיש להם קעקועים משותפים ותואמים). עד גיל 18, הוא גדל רק עם הדרכון הגרמני שלו ואז הגיש בקשה לדרכון הולנדי, מה שהעניק לו את זכות הבחירה בין הנבחרות הלאומיות של שתי המדינות.
החיבור של גוסנס לספורט בצעירותו לא היה מפתיע במיוחד, מכיוון שבני משפחתו הם חובבי ספורט. אביו הולגר, שיחק בפורטונה אלטן, שהייתה התחנה הראשונה שבה רובין התחיל את דרכו המקצוענית בין השנים 2000 ל-2007, בעוד שאימו מרטינה הייתה אתלטית טובה. "הייתה לי פריחה מאוחרת יחסית. עד גיל שש לא היה לי שום קשר לכדורגל", סיפר המגן על תחילת הדרך. "בילדותי תמיד הייתי הרבה בחוץ, אבל בהתחלה לא רציתי לעשות שום דבר עם הכדור. אבי היה מאמן כדורגל והוא רצה שאתחיל לשחק. ככל שהתבגרתי, כך האהבה שלי לכדורגל התחזקה. כשאבא שלי הביא אותי לאימון הראשון בפורטונה אלטן, זה התחבר מיד. כאן נוצרה האהבה לכדורגל שמעולם לא דעכה", מסביר גוסנס, אך מוסיף פרט מעניין על מה ניצב על כף המאזניים מול הקריירה ככדורגלן: "רציתי ללכת בדרכו של סבא שלי ולהיות שוטר. כשסבי הכניס אותי למכונית המשטרה שלו כשהייתי בן שבע, חשבתי שאלך בעקבותיו. אם זה לא היה מצליח עם הכדורגל, כנראה שהייתי הולך בדרך זו כתחליף. במבט לאחור, אני שמח שלא הייתי צריך להיות שוטר כי אני לא חושב שהתפקיד היה מסב לי אושר בטווח הארוך".
6 צפייה בגלריה
 גוסנס עם מאמנו גספריני
 גוסנס עם מאמנו גספריני
גוסנס עם מאמנו גספריני
( צילום: AP)
במקביל לקריירה נרשם גוסנס ללימודי פסיכולוגיה, וזה לא גימיק: הוא מתייחס ללימודים ברצינות רבה ולעיתים מתיישב להכין מטלות לימודיות מיד עם סיום משחקים, כשהוא מכוון להשלמת תואר שני בפסיכולוגיית ספורט. על המגרש הוא ממעט לקבל כרטיסים צהובים ומעולם לא הורחק, וגם מחוץ לו הוא נחשב "ילד טוב" ומקפיד לשמור על אורח חיים בריא – נטול אלכוהול וכמעט ללא ג'אנק פוד. "אלכוהול ומזון מהיר הם טאבו עבורי, אולי אני אתחיל ללמוד ולהתמחות מקצועית גם בנושא הזה", צחק הכדורגלן המוכשר והוסיף בהלצה, "כשמדובר במסיבות, אני יכול להיות הנהג התורן". בפן הזוגי, חולק גוסנס את חייו עם ראבי, שמתאימה לו ככפפה ליד כמי שאינה מרבה לשתף את אורח חייה ברשתות החברתיות.
בתחילת הדרך נשאר גוסנס בפורטונה אלטן עד גיל 13, משם עבר לשנתיים בפ.צ. בוכהולט ולשלוש נוספות בקבוצת VfL רהדה. באותה התקופה, הגיעה סוף סוף קפיצת המדרגה לה ייחל, כשהוא בן 18. המגן השמאלי ההתקפי הצטרף למחלקת הנוער של ויטסה ארנהיים ההולנדית ב-4 ביולי 2012 ולאחר קצת יותר משנה חתם על חוזהו המקצועני הראשון במועדון ב-13 באוגוסט 2013. באותה תקופה המגן הצעיר המשיך לשהות בבית הוריו באלטן ולנסוע מרחק 25 דקות לארנהיים.
6 צפייה בגלריה
פטר בוס
פטר בוס
פטר בוס. זיהה את הפוטנציאל
(צילום: AP)
החתימה במועדון נחשבה לצעד נועז מצידו, תמורת דמי העברה של 900 אלף אירו, למרות שהיו על הפרק מספר הצעות ממועדונים גרמניים מוכרים, כולל בורוסיה דורטמונד (שבמדיה אף התאמן אך הגדיר תקופה זו ככישלון) ובוכום. "נכון שהיו לי הצעות מהמועדונים הגרמניים האלה, אבל קיבלתי החלטה מודעת בהעדפה לויטסה, מכיוון שהולנד שמה הרבה יותר דגש על הצעירים וזה היווה עבורי קרש קפיצה אידיאלי לעתיד טוב יותר. הדבר החשוב ביותר עבורי באותו הזמן היה משמעת ומנטליות נכונה. אני לא מבורך בכישרון ייחודי, אלא באופי, משמעת ומנטליות, וזה מה שהבדיל אותי באותה תקופה. עצם זה שהזמינו אותי לאימונים בדורטמונד, הראה שבטח היה בי משהו", נזכר גוסנס, שלא זנח את לימודיו, המשיך לגור בבית הוריו ונסע כחצי שעה משם לארנהיים ובחזרה במהלך השבוע.
אגב, אקס מכבי תל אביב פטר בוס היה מי שזיהה את כישוריו של גוסנס והעלה אותו לסגל הקבוצה הבוגרת של ויטסה. למרות שהעתיד נראה מבטיח, גוסנס לא הצליח להשתלב בקבוצתו של בוס הוא הושאל במהרה לפ.צ. דורדרכט בחלון ההעברות של ינואר 2014, שם ערך את הופעת הבכורה שלו במשחק שהסתיים בתיקו 1-1 מול אקסלסיור במסגרת ליגת המשנה ההולנדית. עד לסיום אותה עונה, ערך גוסנס 16 הופעות, בהן כבש שער אחד וסייע לקבוצתו להעפיל לליגת העל ההולנדית. ההצלחה הזו, גרמה לו להישאר בקבוצה ולהפוך לשחקן הרכב קבוע בשנה שלאחר מכן, אך ירד איתה בחזרה לליגת המשנה בסיום אותה העונה, שבה רשם 31 הופעות וכבש שני שערים.
6 צפייה בגלריה
דויד אלאבה
דויד אלאבה
דויד אלאבה. מודל לחיקוי
(צילום: getty images)
ויטסה בחרה שלא להאריך את ההתקשרות עימו וכך מצא עצמו גוסנס בתחנה הבאה בקריירה, כשהוא עובר בהעברה חופשית להראקלס, שם חתם על חוזה לשלוש שנים. בעונת הבכורה שלו רשם גוסנס 32 הופעות והבקיע שני שערים, כשהוא מסייע לקבוצה לסיים במקום השישי בהולנד, שהקנה לה מקום במוקדמות הליגה האירופית. בזירה המקומית, הוסיף גוסנס עוד 28 הופעות ליגה ועוד שני שערים, אך הפעם קבוצתו סיימה רק במקום העשירי. ניקו-יאן הוגמה, המנהל של הראקלס, שהיה מגן בעברו, סיפר על ההתרשמות המקצועית שלו מגוסנס: "רובין יכול לשמש גם כקשר שמאלי אבל גם כמגן שמאלי. הוא שחקן מוכשר". למעשה, בעניין הוורסטיליות שלו, גוסנס עצמו אמר לא פעם שהמודל שלו לחיקוי הוא דויד אלאבה של באיירן מינכן, שמשחק גם כן במספר בעמדות הגנתיות ובקישור וידוע ביכולות ההתקפיות שלו.

עולה ועולה מעונה לעונה

בקיץ 2017, רגע לפני גיל 23, הצטרף גוסנס לאטאלנטה. מאז, הוא הלך והשתפר בכל עונה שחלפה עם החולצה בשחור-כחול. אם בשנתיים הראשונות שלו הסתפק מספר שערים נמוך יחסית, הרי שבעונה שעברה הוא היה רשום על לא פחות מ-9 שערים ו-8 בישולים, כחלק מההתקפה הקטלנית של הקבוצה שהבקיעה 98 שערי ליגה וסיימה שלישית, חמש נקודות בלבד מיובנטוס שהוכתרה כאלופה. העונה הוא כבר הבקיע תשעה שערים ובישל חמישה.
6 צפייה בגלריה
 גוסנס מנצח במאבק אווירי
 גוסנס מנצח במאבק אווירי
גוסנס מנצח במאבק אווירי. יתרון על היריבים גם בתחום הזה
( צילום: AP)
לגוסנס חלק משמעותי בארסנל ההתקפי שכולל שחקנים כמו דובן זפאטה, לואיס מוריאל, יוסיפ איליצ'יץ' ואחרים. המהירות והשליטה בכדור שלו משתלבים נהדר בסגנון המראהיב של המאמן ג'אן פיירו גספריני, והמגן מספק שילוב מושלם לכדורגל המודרני בין התקפה והגנה. גם העובדה שהוא מעדיף לשחק על מסירות קצרות משחקת לטובתו. לכל זה הוא מוסיף יתרון על יריביו בקרבות אוויר והוא ומסירות מפתח איכותיות. לא פלא אם כן שהמעבר לאיטליה לא הביא איתו רק שדרוג מקצועי אלא גם כלכלי: שווי השוק של גוסנס בעת המעבר נע סביב מיליון אירו ותוך שלוש שנים עבר את רף ה-30 מיליון אירו.
ההתלבטות בבחירת הנבחרת הלאומית שאותה ייצג לא הייתה קלה. לבסוף הוא בחר בגרמניה (במדיה רשם את הופעת הבכורה ב-25 באוגוסט 2020 נגד נבחרת ספרד בליגת האומות) ויכול להיות שהבחירה הזו קשורה בקשר ההדוק יותר שחש לכדורגל במדינה מילדות. גוסנס עצמו לא הסתיר את השאיפות שלו לשחק בעתיד בבונדסליגה בראיונות שקיים בעבר, ואף חשף את החיעד המפתיע - אך לא ריאלי כרגע: "החלום הגדול שלי יהיה לעבור לבונדסליגה, אני רוצה להגשים את החלום הזה בקריירה שלי. זו הליגה שהלכתי אליה הכי הרבה בילדותי ולכן זה בהחלט ברשימת המטרות שלי בטווח הקרוב. שאלקה 04 הוא מועדון שקרוב לליבי וזה היה יכול להיות פנטסטי ללבוש את מדיו, אבל לאור האירועים העכשוויים, אין לזה הרבה סיכוי למרבה הצער מכיוון שאני מחפש מקום שבו אוכל להתקדם ולהתפתח – מה שלא יכול להתאפשר בשאלקה ולכן אני מקווה שאוהדי הקבוצה יסלחו לי על כך".
6 צפייה בגלריה
יוגי לב
יוגי לב
יוגי לב. המאמן החמיא למגן שלו
(צילום: MCT)
מועדוני עילית דוגמת אינטר, יובנטוס וצ'לסי כבר גילו התעניינות. יואכים לב תיאר את גוסנס כ"שחקן רב תכליתי שהדינמיות, ההתלהבות והנחישות שלו מרשימים". גוסנס מצידו, הופתע מהכבוד וההערכה המקצועית של המאמן הגרמני כלפיו ואמר: "אלה חדשות נפלאות עבורי. עד לפני כמה שנים שיחקתי במועדונים קטנים ולא מוכרים וכיום אני מגשים את החלומות שלי בזירה הבינלאומית. אני מאוד גאה בזה, זה מראה שעם הרבה משמעת ומנטליות נכונה אפשר לעבור דרך די ארוכה - גם אם אתה לא מתגלה בשלב מוקדם". בנבחרת הולנד ודאי מצטערים על הבחירה של המגן, כשהם רואים את ההתקדמות הנהדרת שלו.