תחרות הגראנד סלאם בג'ודו שתיפתח ביום חמישי בתל אביב מעוררת ביקורת רבה, בעקבות הפרסום היום (שני) ב"ידיעות אחרונות" על בואם לישראל של מאות ספורטאים מעשרות מדינות ברכבת אווירית מבלי שיידרשו לבידוד ארוך, בעוד ישראלים רבים אינם יכולים להיכנס לארץ בגלל סגירת השמיים. כעת סופג גם יו"ר איגוד הג'ודו משה פונטי ביקורת, בעקבות קבלת הפנים האישית שהעניק לג'ודאי האיראני סעיד מולאי שנחת אתמול בישראל.
בסרטון שהפיץ אתמול איגוד הג'ודו לאחר הנחיתה נראה פונטי מעניק חיבוק חם למולאי ולוחץ את ידו, וכן את ידו של מאמנו, ובכך מפר את הנחיות הריחוק החברתי. בהמשך נראה פונטי מדבר למצלמה, ללא מסכה, בעוד מולאי ומאמנו עומדים לידו.
3 צפייה בגלריה
סעיד מולאי בנתב"ג
סעיד מולאי בנתב"ג
מולאי ופונטי בנתב"ג
(צילום: יריב כץ)
"כשאני רואה את סעיד מולאי ואת מוחמד המאמן שלו אני פשוט מתרגש, משהו שלא קרה לי הרבה הרבה זמן", אומר פונטי בסרטון. "זו התרגשות אחרת לגמרי, זה משהו שהוא באמת היסטורי, שסעיד מולאי, האיש המדהים הזה שבאמת כולם אוהבים אותו, וגם אנחנו במדינת ישראל אוהבים אותו. גיבור אמיתי ומתחרה אמיתי. באמת אין לי מילים. אנחנו עשינו היסטוריה בזה שקירבנו לבבות בין סעיד שבא מאיראן ואני מישראל, מוחמד מאיראן. באמת קירוב לבבות. והלוואי שיהיה שלום בין שני העמים".
פונטי מסר בתגובה: "זה בחור שקרוב לליבי וראיתי מקרוב את מה שהוא עבר בשנים האחרונות. חיכיתי לרגע הזה כ״כ הרבה זמן כדי להוכיח שהספורט חוצה גבולות ומחבר בין אנשים. גם בין ישראלים ואיראנים, עד הרגע שראיתי אותו, לא ידעתי שהוא באמת יגיע. וברגע שראיתי אותו, מרוב התרגשות חיבקתי אותו".
3 צפייה בגלריה
סעיד מולאי בכניסה למלון
סעיד מולאי בכניסה למלון
פונטי ומולאי בכניסה למלון
(צילום: עוז מועלם)

אדלשטיין: "נפגעתי אישית, זו הייתה התקרית הראשונה והאחרונה"

"נפגעתי אישית. הכללים צריכים להיות מאוד מחמירים. זו הייתה התקרית הראשונה והאחרונה - ואחת יותר מדי", אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין לאחר שפורסם הסרטון. אדלשטיין גם הודה כי ייתכן ולא היה מאשר את קיום הטורניר אם הפניה לא הייתה מתקבלת בשלב קרוב יותר. "כל האישורים ניתנו כשמצב התחלואה היה שונה לגמרי והשמיים היו פתוחים. יכול להיות שאם היינו מקבלים את הפנייה לפני שבועיים - היינו שוקלים אותה אחרת".

התחרות הגיעה לדיון בקבינט הקורונה

נושא טורניר הג'ודו אף הגיע לישיבת קבינט הקורונה שנערכה היום. שר הפנים אריה דרעי שאל על נחיתת מאות הג'ודאים הזרים: "שמעתי שמגיעים לכאן ספורטאים מכל העולם בלי בידוד. איך זה יכול להיות?". פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש השיב: "זה נקבע לפני הרבה זמן. הספורטאים נבדקים ונשארים בחדר, מתחרים וחוזרים למלון. איגוד הג'ודו אוכף את זה יחד איתנו".
הג'ודאים שנחתו בנתב"ג לקראת התחרות ישהו בישראל ב"בועה", ואינם רשאים לצאת מהמלון אלא לתחרות עצמה שתיערך בהיכל קבוצת שלמה (הדרייב אין). לדברי המארגנים, "הספורטאים שמגיעים לישראל עוברים טרם עלייתם למטוס שתי בדיקות קורונה. בישראל הם עוברים שתי בדיקות נוספות (בהגעה ולפני השקילה), ונמצאים בבידוד בחדרים ואז בבידוד במלון מבלי אפשרות לצאת ממנו.
3 צפייה בגלריה
היכל שלמה
היכל שלמה
הכנות אחרונות בהיכל קבוצת שלמה
(צילם: אורן אהרוני)
במלון עצמו יש קפסולות, אזורי הסעדה נפרדים כשאזורי האימון מחוטאים באופן קבוע בין אימון לאימון. הספורטאים רשאים לנוע רק בהסעות של הועדה המארגנת בין האולם למלון. הספורטאים לא באים במגע עם הציבור ולא עוזבים את הציר של מלון-אולם, כשהכל מוקפד ועל פי אישורים ונהלים מחמירים יותר מאלה הננקטים במדינה. שוב יודגש: המשתתפים לא יעזבו את האזורים של המלון והאולם וישהו בבידוד באזורים אלה. בסיום התחרות עוזבים המשתתפים את ישראל. הם אינם מסתובבים בארץ ואינם באים במגע עם הציבור הישראלי".
פורסם לראשונה: 22:05, 15.02.21