בית הדין הבינלאומי לבוררות בספורט קיבל היום (שני) את הערעור של איגוד הג'ודו האיראני בנוגע להשעיה שספג מהאיגוד העולמי, אחרי שדרש מסעיד מולאי להפסיד בכוונה בחצי גמר אליפות העולם ב-2019 על מנת להימנע ממפגש מול שגיא מוקי בקרב על מדליית הזהב.
בית הדין החזיר למעשה את הנושא בחזרה לאיגוד הג'ודו העולמי על מנת לבחון מחדש את הדברים.
3 צפייה בגלריה
שגיא מוקי וסעיד מלואי
שגיא מוקי וסעיד מלואי
מוקי ומולאי. הפכו לחברים טובים
(צילום: פרטי)
צוות הדיינים אמנם קבע כי איגוד הג'ודו האיראני "ביצע הפרות קשות, ויש להטיל עליו סנקציות, אך כאלה שעומדות בתקנות האיגוד העולמי", כלומר, השעיה ללא הגבלת זמן אינה עומדת בתקנות הללו.
כזכור, באוקטובר האחרון מולאי התייצב מול הדיינים בבית הדין הבינלאומי והעיד במשך שמונה שעות לאחר שהוועד האולימפי האיראני דרש כי ישוב לייצג את המדינה באולימפיאדת טוקיו, אחרי שערק מהמדינה ועבר לייצג את מונגוליה. כמו כן, ערער הוועד האולימפי על ההחלטה להשעות את הג'ודוקות האיראניים מהשתתפות במשחקים בעקבות סאגת מולאי.
3 צפייה בגלריה
סעיד מולאי מאוכזב
סעיד מולאי מאוכזב
מולאי אחרי ההפסד המכוון בחצי גמר אליפות העולם
(צילום: AFP)
לטענת האיראנים, מולאי לא קיבל מהם שחרור על מנת לייצג מדינה אחרת לאחר שערק בתום אליפות העולם בטוקיו ב-2019. באותו דיון, טען הג'ודוקא כי הופעלו עליו לחצים להפסיד בכוונה בחצי גמר אליפות העולם כדי להימנע ממפגש בגמר מול מוקי. "הייתי צריך לבצע את ההוראות. כל העולם יודע מה היו ההשלכות אילו הייתי מסרב. אז עשיתי את מה שהם רצו כדי להימנע מבעיות עבורי ועבור משפחתי", אמר הג'ודוקא.
מולאי הוא אחד משלושה איראנים שהעידו באותו דיון לאחר שערקו מהמדינה. השניים האחרים הם מוחמד מנצורי, מאמנה לשעבר של נבחרת הג'ודו הלאומית, והג'ודוקא ואהיד סרלק, המכהן כיום כמאמן נבחרת טג'יקיסטן. סרלק נדרש לא לעלות לקרב מול יריב ישראלי לפני יותר מעשור, ולכן ערק לאחר אליפות העולם ב-2009 ועבר להולנד.
3 צפייה בגלריה
סעיד מולאי
סעיד מולאי
מולאי בגראנד סלאם תל אביב
(צילום: אורן אהרוני)
גם נשיא איגוד הג'ודו העולמי, מריוס ויזר, נכח בדיון והעיד לטובתו של מולאי. ויזר הציג את כל המקרים בהם חויבו ג'ודוקות מאיראן שלא לעלות להתחרות מול ישראלים ממניעים פוליטיים ובניגוד לאמנת הוועד האולימפי הבינלאומי.
את המשלחת האיראנית ייצג אראש מירסמאלי, שפרש מאולימפיאדת אתונה 2004 אחרי שהוגרל להתחרות מול אודי וקס הישראלי, והוא כיום מכהן כנשיא האיגוד המקומי. מירסמאלי טען שעשה זאת בעקבות הסבל של העם הפלסטיני וקיבל על כך פיצוי של מאות אלפי דולרים משלטונות איראן.