בלם מנצ'סטר יונייטד, סקוט מקטומיניי, שהגיע בנובמבר במדי סקוטלנד למפגש עם נבחרת ישראל בנתניה, הרגיש מקרוב את היכולות האישיות של מנור סולומון. זה היה אחד המהלכים הגדולים של סולומון במדים הלאומיים: הוא סיבסב את השחקן המנוסה כאילו הוא משחק מול טירון מהנוער וכבש את השער הראשון שלו בנבחרת. עכשיו וילי רוטנשטיינר מחכה לעוד.
מי שכבש בליגת האלופות מול ריאל מדריד ומנצ'סטר סיטי, הצטרף אתמול למחנה הנבחרת בתל אביב אחרי שני צמדים רצופים בליגה האוקראינית (שם שחטאר דונייצק דווקא בתקופה קשה ועומדת לאבד את האליפות). אולי בשל כך, הוא הגיע הפעם למחנה הנבחרת בסטטוס אחר לגמרי, של שחקן שצריך לעמוד בציפיות גבוהות במיוחד.
5 צפייה בגלריה
סולומון חוגג מול סקוטלנד
סולומון חוגג מול סקוטלנד
מגיע בסטטוס אחר לנבחרת. מנור סולומון חוגג מול סקוטלנד
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
וילי רוטנשטיינר ומנור סולומון
וילי רוטנשטיינר ומנור סולומון
"בקמפיין הקרוב הוא צריך להביא את המספרים". וילי רוטנשטיינר ומנור סולומון
(צילום: עוז מועלם)
"כדי לעשות את הקפיצה הבאה, והוא מסוגל להגיע לרמות הגבוהות ביותר באירופה, סולומון צריך לספק מספרים בקמפיין הקרוב", ניתח המאמן הלאומי, וילי רוטשנטיינר. "הוא מגיע למצבים, מייצר אותם, אבל צריך לעשות שדרוג במספרים ויש לו את היכולות. בקמפיין הקרוב הוא צריך להביא את המספרים".
עם תשעה שערים בכל המסגרות במדי קבוצתו העונה, אולי זה מתחיל לקרות. מחרתיים (19:00) נגד דנמרק נקבל טעימה ראשונה.

עניין של זמן

קמפיין מהסוג הזה, שבו הסיכוי של ישראל להגיע למונדיאל נמוך במיוחד - רק 13 מאירופה יקבלו כרטיס - יכול לשמש כפלטפורמה קלאסית לחילופי משמרות. אבל פה יש להפריד בין לקיחת המושכות המקצועיות, דבר שסולומון יכול וצריך לעשות באופן מיידי, לבין המנהיגות בחדר ההלבשה והכריזמה שמאפיינת כוכבי-על. זה נושא שיימדד במהלך מוקדמות המונדיאל.
לפחות לפני שריקת הפתיחה של הקמפיין, סולומון נמצא עדיין בצילו של ערן זהבי, ולא רק מבחינת העובדה שחלוץ איינדהובן מגיע בכושר מצוין ושהוא היה האיש שאפשר לסמוך עליו בנבחרת בשנתיים האחרונות. המנהיגות של זהבי ניכרת עליו, סולומון פחות משדר יכולת כזו. "סולומון הוא שחקן העתיד של הכדורגל הישראלי", אמרו בנבחרת, "אבל הוא לא יוסי בניון, טל בן־חיים או זהבי, זה לא האופי שלו ולא יהיה האופי שלו".
5 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
גם נמצא בכושר מצוין. ערן זהבי
(צילום: רויטרס)
גם כשרוטנשטיינר חשב על זהות השחקן שיענוד את סרט הקפטן כשביברס נאתכו לא יהיה על הדשא, שמו של סולומון לא עלה למרות שמדובר בשחקן שאמור להוביל את הנבחרת לפחות בעשור הקרוב. הוא כישרון אדיר על המגרש, אבל מסביבו מרגישים שאין לנו גנים של מנהיג. הוא גם עדיין צעיר מדי בשביל להיות השליט השקט של חדר ההלבשה, כזה שיכול לשדר רוגע ולזכות בכבוד. זה משהו שיכול להגיע עם השנים, אבל לא בקמפיין הנוכחי.

"דריבל שלא ראיתי"

נכון לעכשיו, בנבחרת יסתפקו ביכולת המקצועית, כל עוד יש מנהיגים אחרים - ואלה החדשות הטובות. מהסגל הנוכחי ניתן אולי לסחוט קמפיין נוסף לאחר מוקדמות המונדיאל, בדור הביניים אין מישהו שמסוגל להצית את הדמיון לאוהדים, ולכן סולומון הוא הדבר הגדול הבא של הכדורגל הישראלי, שחקן שרק שמות בסדר הגודל של בניון או איל ברקוביץ' סומנו כמוהו מראש כבר בגיל כל כך צעיר.
מדובר בשחקן האחד-על-אחד הטוב ביותר בכדורגל הישראלי, כזה שיכול לייצר מצבים כמעט לבדו, משום מקום, לחלוצים זהבי ומונס דאבור. ההתקדמות שלו ניכרת בדונייצק, שם המאמן הפורטוגלי לואיס קסטרו כבר הוציא אותו ממשבצת הג'וקר, שחקן שנכנס ועושה שינוי במגרש, והפך אותו לשחקן הרבה יותר מרכזי אצל אלופת אוקראינה, מה שבא לידי ביטוי באופן משמעותי מאז החזרה של הקבוצה מפגרת החורף.
5 צפייה בגלריה
מנור סולומון מנסה לעבור את סקוט מקטומיניי
מנור סולומון מנסה לעבור את סקוט מקטומיניי
סולומון מנסה לעבור את מקטומיניי
(צילום: AFP)
אחרי הצמד של סולומון ב-0:4 על דסנה באמצע החודש, מאמן המפסידה, אלכסנדר ריאבוקון, דיבר על היכולת של סולומון ועל השחקנים המנוסים והמוכחים שנשארו על הספסל בגללו: "לא הופתעתי שהוא הועדף על פני טייסון ומרלוס", אמר ריאבוקון, "סולומון לא נופל מהם בטכניקה ובאיכויות. יש לו טכניקה של שחקן ברזילאי, והוא מהיר יותר מהם".
גם אברם גרנט אוהב מאוד את מה שהוא רואה מהכוכב הצעיר: "יכולת הדריבל של סולומון היא משהו שלא ראיתי, הוא עובר שחקנים בלי בעיה. הוא שחקן שיכול לפרק הגנות. מבחינתי, האחד-על-אחד שלו הוא מהטובים באירופה, ולכן הליגה האנגלית תפורה עליו. מנור הוא כישרון ענק שגם שיפר את הנתונים שהוא תורם".

"כיף להגיע לנבחרת"

ובאמת, סולומון מכוון לעבור כבר בקיץ הקרוב לליגה בכירה יותר מאשר האוקראינית, ולעשות את אותה הקפיצה כמו שחקנים מוכשרים רבים שהתפתחו בשחטאר, בהם וויליאן, הנריק מחיטריאן ודאגלס קוסטה. הוא שכר את שירותיו של הסוכן פיני זהבי על מנת לנסות לכבוש את השוק האנגלי, במשחק מול דנמרק צפויים לעקוב אחרי סולומון מספר סקאוטים מהפרמייר-ליג ומהליגה האיטלקית, וקבוצות כמו מילאן, טוטנהאם, ווסטהאם וארסנל כבר שמו עליו עין. תג המחיר שלו, 25 מיליון יורו, לא מרתיע אותן.
"הסתכלנו בלבן של העיניים לנבחרות החזקות. אני חושב שיש תהליך מאוד נכון בנבחרת, אפילו אנחנו השחקנים אומרים שהוא מטורף. כל כך כיף להגיע לנבחרת". את הדברים אמר סולומון אחרי משחק הנבחרת האחרון, אבל דנמרק אינה צ'כיה, שהייתה היריבה החזקה ביותר בליגת האומות.
5 צפייה בגלריה
מנור סולומון מול לוקאס ואסקס
מנור סולומון מול לוקאס ואסקס
רגיל לטופ העולמי. סולומון מול ואסקס
(צילום: רויטרס)
את מקטומיניי, שאיתו פתחנו, הוא צפוי לפגוש שוב ביום ראשון במשחק נגד סקוטלנד, אבל לאורך הקמפיין יחכו לסולומון עוד שחקני הגנה מובילים, ויהיה מעניין לראות את ההתמודדות שלו מולם: קפטן מילאן סימון קיאר, שמשחק במרכז ההגנה הדנית לצד אנדראס כריסטנסן, שנותן עונה נהדרת בצ'לסי, והאוסטרים המעולים דויד אלאבה מבאיירן מינכן ואלכסנדר דראגוביץ' מלברקוזן.
המטרה שלו מול כל אלה תהיה כפולה: להפגין עליונות כדי להביא לישראל ניצחונות חשובים, ולהוכיח שהוא ראוי למעבר למועדון גדול בליגה בכירה.