כחלק מהיותי ספורטאית מקצועית, ההתעסקות בתזונה בריאה תמיד הייתה חלק מחיי. לאחר שהחלטתי לעבור לתזונה טבעונית לפני שבע שנים, החלטתי גם להתמקצע בתור תזונאית. השנה אני מסיימת את התואר בתזונה והחלטתי לספר קצת על שני חלקים עיקריים בחיי בתור אתלטית, טבעונות ולימודי תזונה קלינית.
הרבה אנשים מרימים גבה כאשר שומעים שאני טבעונית וספורטאית. אחת שעושה 7־10 אימונים בשבוע ולא אוכלת בשר? אנשים תוהים איך אני משיגה את החלבון שלי והכי חשוב האם אני חזקה (לשאלתכם, כמובן שכן). אז החלטתי לספר לכם קצת על המהפך שעברתי מספורטאית שאכלה מזון מן החי – לאחת שלא נוגעת בביצים, חלב ובשר כבר שבע שנים.
1 צפייה בגלריה
אלינה דרוזדוב
אלינה דרוזדוב
אלינה דרוזדוב
(צילום: פרטי)
בסיום הלימודים בבית הספר התלבטתי באיזו דרך לפנות בהמשך חיי כחיילת - האם להמשיך להיות ספורטאית בצבא או שמא ללכת בכיוון אחר. הלב בחר כמובן באתלטיקה. באותה תקופה נתקלתי בפוסט על טבעונות ועל דרך החיים שלהם, התחלתי להסתקרן ולקרוא לעומק וגיליתי עולם שלם ומעניין. עולם שמאמין ב ״חיה ותן לחיות״, עולם שנמנע מלאכול חיות ועל הדרך שם למטרה לשמור על איכות הסביבה והעולם שאנו חיים בו.
כל נושא הטבעונות הופך בשנים האחרונות לנושא חם ופתאום יש מודעות ואפילו מנות טבעוניות בהמון מסעדות, אבל עדיין אף אחד לא ממש יודע מה טבעונים אוכלים, ולא פחות חשוב מכך האם הם יכולים לשלב אימונים ואפילו להעלות מסת שריר תוך כדי טבעונות.
בתחילת דרכי כטבעונית, ההיצע שלי היה דל בחלבון, לא ידעתי מה טבעונים אוכלים ומוצרים כמו סויה וסייטן לא הכרתי.
בסיום הצבא, החלטתי שאני רוצה לקחת את הטבעונות שלב אחד קדימה והלכתי ללמוד תזונה במקום הכי שווה - בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית. הייתה זו החלטה מאוד מאתגרת לשלב לימודים במסגרת שעות ארוכה ואימונים תובעניים שדרשו ממני להיות במאה אחוז בכל אימון.
במהלך לימודיי נחשפתי להמון ידע בתחומי פסיכולוגיה, אנטומיה, ביוכימיה, נשברו לי מיתוסים כמו למשל ״ארוחת בוקר הארוחה הכי חשובה ביום״. עם הכלים האלה הצלחתי לגוון את התפריט שלי, להעלות את כמות החלבון היומי שאני אוכלת, לשלב מאכלים שיתאימו לחיים הספורטיביים ולמדתי להכין מתכונים שווים. במקביל התחלתי לראות שיפור בתוצאות, ירדתי במשקל, הרמתי משקלים בכוח ורצתי מהר יותר.
מתוצאות של 15.00 שניות ב־100 מטר משוכות הגעתי ל־14.50 שניות ואז ל־14.00 שניות, ולבסוף הגעתי לשיא האישי שלי - 13.91 שניות וכל זה מבלי לאכול דגים, חביתות, גבינות או בשר.
בזכות הלימודים למדתי לעקוב אחרי בדיקות הדם שלי, לתסף בתוספי תזונה במידת הצורך. למשל התחלתי לקחת תוסף B12 וברזל בהתייעצות עם גורם מוסמך.
העובדה שבחרתי בטבעונות הייתה בחירה אידיאולוגית, אבל במשך השנים ראיתי יתרונות נוספים שלא ציפיתי להם. להיות טבעונית בעולם של שרירים, כוח ועוצמה שרובם ניזונים מבשר, ביצים וגבינה זה עולם מאוד קשוח. אני מייצגת פה אוכלוסייה שכבר לא כל כך קטנה, יש לי תפקיד חשוב בשבירת מיתוסים שהטבעונים לא חלשים.
כיום אני סגנית אלופת ישראל לשנת 2020 ובעבר הייתי אלופת ישראל בשנים 2017־2019. בעיניי זה אחלה שבירת מיתוס מבלי יותר מדי דיבורים.
כמובן שלתפריט טבעוני אין איזושהי עליונות על פני תפריט אחר (קטוגנית, ים תיכוני ועוד), אבל לי חשוב לשבור מיתוסים ולהוכיח שבתור טבעונית אני כן יכולה להגיע לתוצאות, להיות חזקה ולצרוך מעל 100 גרם חלבון.
למשל אני מתחילה את הבוקר שלי עם יוגורט סויה, 20 גרם חלבון וגרנולה ביתית שאני מכינה במקום יוגורט מחלב פרה או חביתה משתי ביצים ושתי פרוסות לחם. בצהריים אני אוכלת מגוון קטניות כמו עדשים, חומוס, פול, שעועית יחד עם פחמימות כמו קינואה, אורז וכמובן מוסיפה ירקות וטופו או סייטן במקום לאכול תפוחי אדמה ועוף או שניצל עם פתיתים. אני כן אוכלת דברים מטוגנים, חטיפים וממתקים טבעוניים, אבל לא מתבססת על זה כמקור עיקרי בתפריט ומעשירה את התפריט בקטניות, ירקות, כמו עלים ירוקים, ושמה דגש על החלבון שמגיע מהקטניות/דגנים/מוצרי סויה וסייטן.
חשוב לי לגרום לאנשים להבין מהי טבעונות קצת מעבר להימנעות מאכילת דברים מן החי. השינוי לטובה בהרגשה הכללית, מהימנעות מבשר מסיבות אידיאולוגיות ולטובת שינוי אקולוגי של הסביבה והעולם שאנו חיים בו הוא רק חלק מהסיבות לנסות תזונה כזאת.
אני מעודדת אנשים לשנות הרגלים פחות בריאים, לנסות אורח חיים אחר, שונה, כזה שיתאים להם, זה לא חייב להיות דווקא טבעונות. המהות היא בעיקר להיות מודעים לגוף שלנו, לא להתפשר על הרגשה שאינה מיטבית, תמיד לשאוף שהגוף יגיע ל־100 אחוז. אם חסר לכם ברזל אל תזניחו את הנושא. מחסור בברזל מוביל לאנמיה ואנמיה מובילה לתחושה של עייפות. תעריכו את הגוף שלכם, תשקיעו בו ובעצמכם. הדבר הקשה ביותר הוא ההחלטה לפעול לשינוי, כל השאר יתממש מעצמו.
הכותבת היא סטודנטית למדעי התזונה בפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית ואתלטית בהפועל חולון ובנבחרת ישראל.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.