באותו יום באביב 2011 אף אחד לא דמיין שיהיה מדובר באירוע שלא ישוב בקרוב. מכבי חיפה הגיעה למשחק מול מכבי ת"א כשיש לה יותר נקודות בטבלה מאשר ליריבה הגדולה, נתון שכיח ולא מפתיע באותם ימים. מאז, קרוב לעשור, הדבר לא קרה אפילו פעם אחת. מחר (21.00, סמי עופר), לאחר כל כך הרבה זמן, הירוקים יגיעו למפגש עם הצהובים כשהם מסתכלים עליהם מלמעלה.
בעונה שעברה זה כמעט קרה, כשלשתי הקבוצות היה אותו מספר נקודות בעלייה למשחק ביניהן. לא הפעם. באותו ערב ב־2011 ניצחה חיפה 0:2 משערים של תומר חמד, ושבוע לאחר מכן זכתה באליפות האחרונה שלה. הנה, אחרי כל כך הרבה זמן שוב יתרון נקודות, אולי סגירת מעגל שתיגמר עם צלחת.
4 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה. רוצים סגירת מעגל
שחקני מכבי חיפה. רוצים סגירת מעגל
שחקני מכבי חיפה. רוצים סגירת מעגל
(צילום: רויטרס)
הזמן הרב שחלף מביא איתו מצב ייחודי: מצד אחד חיפה לא מצליחה להתמודד עם מכבי ת"א, לא בטבלה ולא במפגשים הישירים, כך שבמועדון נוצרה מעין אווירת נחיתות בכל פעם שהם משחקים נגד האלופה המכהנת. מהצד האחר, אפשר לומר שזו הפעם הראשונה זה שנים שהירוקים נחשבים לפייבוריטים מול הצהובים, שעדיין לא ניצחו העונה.

הדיסוננס

שילוב הדברים האלה נדיר, ייחודי ברמה עולמית. יש פה דיסוננס קוגניטיבי, עימות בין תחושת פחד לעליונות. עד העשור הנוכחי לא קרה מעולם שמכבי חיפה לא ניצחה קבוצה מסוימת יותר מ-11 משחקי ליגה ברציפות, אבל עכשיו זה התרחש כבר פעמיים. 14 משחקים רצופים בלי ניצחון ירוק בין 2013 ל-2016, ואז עוד 13 משחקים רצופים מ-2017, רצף שעדיין נמשך. בקיצור, למרות שמכבי חיפה ניצחה את מכבי ת"א בגביע (כולל בגמר), בליגה היא עם ניצחון אחד מ-28. מאז פתיחת סמי עופר עומד המאזן של מכבי ת"א באצטדיון על שבעה ניצחונות וארבע תוצאות תיקו, ללא הפסד. ולדימיר איביץ' רשם מול החיפאים מאזן של שבעה ניצחונות ותיקו אחד, גם פה ללא הפסד. בקיצור, פיק ברכיים.
4 צפייה בגלריה
(נתונים: ירון משעל)
"למרות שמדובר בשחקנים אחרים בכל שנה, יכולה להיות להיסטוריה השפעה, כיוון שחוסר הביטחון מחלחל לתוך המועדון", מסביר טל זיו, פסיכולוג ספורט העובד עם קבוצות מקצועניות בברצלונה. "זה מחלחל מהאפסנאי לפיזיותרפיסט, לצוות המקצועי ומשם לשחקנים, וכל הנקודות האלה, כל החלקים, חשובים בספורט מקצועני. ברגע שנוצרת אווירה מסוימת, לא יש מאין אלא בעקבות מפחי נפש חוזרים, אנחנו מגיעים למצב שאפשר לקרוא לו 'חוסר חוסן נפשי ברמת מועדון'".
ברק בכר מנסה לטפל בנושא המנטלי לעומק, בדיוק כפי שנהגו הוא והצוות שלו עם הגעתם לבאר־שבע. נכון, מדובר במקרים שונים - באר־שבע הייתה אחרי 40 שנה במדבר, בעוד מכבי חיפה היא אימפריה בקנה מידה ישראלי – אבל אפשר למצוא נקודות השקה, בעיקר כשמסתכלים על המפגשים הישירים מול העוצמה הקבועה שמשדרת מכבי ת"א. לפני שקיבל את תפקיד מאמן מכבי חיפה העביר בכר הרצאות בנושא המנטלי, והיה אפשר לשמוע אותו שם דגש על כמה היה חשוב בבאר-שבע להסתכל בעיניים של מכבי ת"א אחרי כל כך הרבה שנים. השינוי התפיסתי, הוא נוהג לומר, הגיע עם הניצחון בבלומפילד, שהטיס את המועדון קדימה. עכשיו יש במכבי חיפה כאלה המקבילים את המשחק הקרוב לאותו ניצחון באר־שבעי. משחק שיסמל את השינוי, התפיסתי לא פחות מהמקצועי.
4 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
ברק בכר. עובד על הצד המנטלי
(צילום: באדיבות מכבי חיפה)

חוסן קבוצתי

למכבי חיפה יש היום שני מאמנים מנטליים, דני ענבר ואיתן עזריה. הם עובדים עם צוות המדיה כדי להכין הדרכות ופעילויות לשחקנים. אחד הדברים שבחיפה חייבים לעבוד עליהם הוא הקו הדק שבין לתת את הכל על המגרש לבין לתת יותר מדי, או לתת בצורה לא חכמה. ב-30 המפגשים האחרונים בין הקבוצות ראו שחקני מכבי חיפה עשרה כרטיסים אדומים, לעומת אחד של הצהובים. במועדון מספרים שיש שחקנים שמפחדים ממכבי ת"א, אז המטרה היא להקנות להם ביטחון. לעומת זאת, התחושה התקשורתית לפיה מכבי חיפה פייבוריטית משפיעה על שחקנים מסוימים בכיוון הפוך. קו דק, כאמור.
"יש פה מצב מיוחד", קובע הפסיכולוג זיו. "יש שחקנים מסוימים שאתה רוצה למחוק להם את התחושה שהקבוצה פייבוריטית כדי שלא יהיו נינוחים מדי, ויש כאלה שדווקא עכשיו, אחרי שהקבוצה לא ניצחה את מכבי ת"א הרבה זמן, חייבים לשמוע שהיא פייבוריטית כי זה נותן להם דחיפה. הצוות צריך לבנות אסטרטגיה של התמודדות עם המצב, גם מבחינת החוסן הקבוצתי וגם בטיפול בכל שחקן בצורה אחרת. למשל, ברמה המנטלית עבודה עם שוער היא מותאמת, אחרת, והנה אומרים שתהיה הפתעה בשער ועומרי גלזר יפתח. יש פה עוד ממד של לחץ גבוה, גם מבחינת השוער וגם מבחינת השחקנים שעומדים לפניו. הורדת מפלס הלחץ צריכה להגיע בשלב מוקדם של המשחק באמצעות עבודה לפני המשחק. למשל, בעבודה עם נהגי מרוצים בתחרויות מוטור אני תמיד אומר להם שהם צריכים להגיע ל-100 אחוז בדקה מינוס 1. לא להיכנס לאט-לאט למשחק, כי ברגע שפותחים חזק יש יותר היתכנות שהדינמיקה תתפתח לטובתך".
4 צפייה בגלריה
( נתונים: ירון משעל)
סיכוי טוב שמכבי חיפה אכן תפתח עם לחץ גבוה על המגרש כדי להוריד את הלחץ הגבוה בגוף. בהרצאות שלו מספר בכר שכאשר באר־שבע שיחקה מול אינטר, הוא דווקא בחר להפעיל לחץ גבוה בדקות הראשונות, כדי לתת לשחקנים את התחושה שהם לא נופלים מהיריבה. לפחות ממה שראינו בליגה לפני הפגרה הכפויה מכבי חיפה אכן לא נופלת ממכבי ת"א, אבל הגיוני שהמחסום המנטלי עדיין שם. כדי להוכיח שהיא ראויה למקום הראשון, למכבי חיפה אין ברירה אלא לשבור את המחסום.