הערב בחצות, כשיסתיים היום הראשון של השנה החדשה, מנצ'סטר יונייטד תוכל למצוא את עצמה חולקת את המקום הראשון בטבלת הפרמייר ליג יחד עם האלופה ליברפול, לא משהו שנראה באופק עד לפני שבועות ספורים.
אם יונייטד תנצח כצפוי את אסטון וילה יהיו לה 33 נקודות מ-16 משחקים, מאזן זהה לזה של ליברפול. הקבוצה של יורגן קלופ עדיין תהיה ראשונה בזכות הפרש שערים עדיף – אבל לכולם ברור שמדובר בתסריט לגמרי לא צפוי.
11 צפייה בגלריה
ברונו פרננדש
ברונו פרננדש
האחראי לרנסנס. ברונו פרננדש
(צילום: AFP)
בעוד שליברפול ממשיכה לאבד נקודות, ולראייה שתי תוצאות תיקו מול קבוצות תחתית, ווסט ברומיץ' וניוקאסל, יונייטד בעיקר מנצחת – כל זמן שמדובר בזירה המקומית.
מעמדו של המנג'ר אולה גונאר סולשיאר התערער באופן דרמטי אחרי ההדחה מליגת האלופות כבר בשלב הבתים, מה גם שיונייטד היא הקבוצה האנגלית היחידה שלא העפילה לשמינית הגמר. אבל כששמים בצד את אירופה ומסתכלים רק על הליגה, המצב פשוט מצוין. מאז תחילת נובמבר יונייטד ניצחה ב-7 מ-9 משחקי הליגה שלה וסיימה בתיקו את שני האחרים, מול קבוצות צמרת כמו מנצ'סטר סיטי ולסטר.
11 צפייה בגלריה
אולה גונאר סולשיאר מנצ'סטר יונייטד
אולה גונאר סולשיאר מנצ'סטר יונייטד
לסולשיאר יש על מי לסמוך
(צילום: רויטרס)
לסולשיאר יש כמובן לא מעט מניות בהצלחות האחרונות של "השדים האדומים", אבל כולם מסכימים שהאחראי העיקרי לרנסנס שעובר על הקבוצה הוא מישהו אחר – ברונו פרננדש.

העסקה שהשתלמה

הקשר הפורטוגלי חתם ביונייטד ב-30 בינואר 2020, ממש לפני סגירת חלון ההעברות של החורף הקודם. המועדון שילם עבורו לא מעט כסף, 47 מיליון ליש"ט (לא כולל בונוסים שישולמו בעתיד). אבל אף אחד מאנשי ההנהלה לא מצטער לרגע.
זה כנראה מעט מוקדם, אבל יכול להיות שמדובר באחד משחקני הרכש הכי משמעותיים של יונייטד, בדומה לבן ארצו וחברו לנבחרת כריסטיאנו רונאלדו. את זה נדע כמובן רק בעתיד, אם וכאשר יגיעו התארים.
11 צפייה בגלריה
יונייטד חוגגים
יונייטד חוגגים
בתוך זמן קצר הפך פרננדש לאחד הגדולים בפרמייר ליג
(צילום: רויטרס)


בינתיים הצליח הקשר בן ה-26 לבסס את מעמדו כאחד השחקנים הטובים בפרמייר ליג, אם לא הטוב מכולם. בשנים האחרונות התואר הזה היה שייך כמעט בלעדית לקווין דה בריינה, המוח של מנצ'סטר סיטי. רק שכרגע הנתונים של ברונו טובים יותר משל הבלגי, וגם הקבוצה שלו טובה יותר.
נכון לרגע זה ברונו פרננדש רשם 10 שערים ו-7 בישולים ב-15 משחקי הליגה שהיו לו העונה. לדה בריינה יש גם 7 בישולים, אבל רק 2 שערים ב-13 משחקים. היחיד שמקדים את פרננדש במספר השערים והבישולים הוא הארי קיין, הכוכב של טוטנהאם, עם 9 שערים ו-9 בישולים. ועדיין יש תמימות דעים באנגליה שלפחות כרגע הפורטוגלי הוא זה שמוביל במירוץ לתואר "כדורגלן העונה".
אגב, פרננדש זכה בתואר "שחקן החודש" של הפרמייר ליג שלוש פעמים ב-11 החודשים האחרונים. רק שני שחקנים אחרים, קיין ואשלי יאנג, הצליחו בעבר לזכות בתואר הזה שלוש פעמים בשנה קלנדרית אחת.
11 צפייה בגלריה
קבאני ורשפורד מאושרים לשחק עם פרננדש
קבאני ורשפורד מאושרים לשחק עם פרננדש
קבאני ורשפורד מאושרים לשחק עם פרננדש
(צילום: AP)


ההבדל בין פרננדש לקווין דה בריינה הוא בעיקר בעובדה שהוא מבקיע שערים מחונן. דה בריינה הוא לפני הכל מבשל, כך שהוא תלוי מאוד בחלוצים שלפניו. וכאשר סרחיו אגוארו בעיקר פצוע, כשראחים סטרלינג וגבריאל ז'זוס לא בשיאם, הוא נותר הרבה פעמים מתוסכל.
ברונו פרננדש עושה גם את זה וגם את זה. שיתוף הפעולה שלו עם מרקוס רשפורד פנטסטי, כפי שראינו בניצחון האחרון הדרמטי על וולבס. בדקה ה-93 היה זה הפורטוגלי שסידר לרשפורד את שער הניצחון. אבל הוא גם יודע להבקיע בעצמו. ולא מעט. בעונה המלאה האחרונה שלו בספורטינג ליסבון, 2018-19, הוא כבש לא פחות מ-33 שערים. לא היה אף קשר באירופה שהבקיע יותר ממנו באותה עונה.
דה בריינה מעולם לא הגיע למספרים האלה. בכל הקריירה שלו ובכל הקבוצות המקסימום שלו היה 16 שערים בעונה מלאה, וגם למספר הזהב הוא הגיע רק פעמיים ב-11 שנה.
11 צפייה בגלריה
קווין דה בריינה
קווין דה בריינה
בינתיים פרננדש משאיר אותו מאחור. קווין דה בריינה
(צילום: EPA)
קצב ההבקעות של פרננדש לא נעצר גם כשעבר ליונייטד, למרות שמעבר מקבוצה לקבוצה בינואר הוא לא תמיד פשוט. הוא כבש 12 שערים ב-22 משחקיו בעונה שעברה (שהייתה בעצם חצי עונה) ו-14 שערים ב-23 משחקים בכל המסגרות בעונה הנוכחית.

גדל בבואבישטה, שלא האמינה בו

הסיפור של פרננדש אינו טיפוסי לשחקנים פורטוגלים. הוא נולד במאיה, עיירת לוויין שליד פורטו, והחל לשחק במחלקת הנוער של בואבישטה. אבל בואבישטה לא האמינה בו והוא לא האמין שיש לו סיכוי באחת משלוש הגדולות של פורטוגל, ולכן בחר לעבור בגיל 17 לאיטליה.
טוב, הוא לא הראשון לעשות זאת, אבל הקבוצה אליה הגיע הייתה נובארה הקטנה מהליגה השנייה. זה לא היה פשוט, אבל הוא תמיד ניחן בכוח רצון אדיר. כך למשל הוא למד איטלקית בכוחות עצמו. אחרי 4 שערים ב-23 משחקים עבר ב-2013 בגיל 19 לאודינזה מהליגה הראשונה. שלוש שנים הוא שיחק בה, ועדיין אף אחד לא התייחס אליו ככוכב. הוא היה עוד שחקן ליגה סביר, לא יותר מזה.
11 צפייה בגלריה
ברונו פרננדש במדי אודינזה ב-2014
ברונו פרננדש במדי אודינזה ב-2014
ברונו פרננדש במדי אודינזה ב-2014
(צילום: AP)
את עונת 2016/17 העביר פרננדש במדי סמפדוריה, עוד קבוצת אמצע טבלה טיפוסית. אבל אז, כשהוא כבר בן 23, הכישרון שלו החל לפרוץ החוצה.
רוי ז'ורז'ה מינה אותו לקפטן הנבחרת הצעירה של פורטוגל ובעקבות הצטיינותו באליפות אירופה החליטה ספורטינג ליסבון לרכוש אותו בקיץ 2017 ב-8.5 מיליון אירו. אז זה נחשב לסכום עצום. בדיעבד זו הייתה השקעה פנטסטית.
11 צפייה בגלריה
ברונו פרננדש במדי ספורטינג ליסבון ב-2018
ברונו פרננדש במדי ספורטינג ליסבון ב-2018
ספורטינג ליסבון קיבלה את פרננדש במחיר מציאה
(צילום: AP)
את העונה הראשונה שלו בספורטינג סיים פרננדש עם תואר "שחקן העונה". עכשיו כבר אי אפשר היה להתעלם ממנו והוא זומן לסגל הנבחרת הלאומית שיצאה למונדיאל ברוסיה.
פורטוגל לא ממש הצליחה במונדיאל, אבל ברונו פרננדש הפך לשחקן הרכב קבוע שאי אפשר לוותר עליו. כשפורטוגל זכתה בליגת האומות בשנה שעברה הוא נבחר לשחקן המצטיין.
מבחינת ספורטינג זה היה הזמן לעשות עליו קופה. ואכן, בינואר 2020 נחתמה עיסקת ההעברה למנצ'סטר יונייטד שכללה תשלום ראשוני של 55 מיליון אירו, ועוד 25 מיליון עתידיים על פי הישגים.
11 צפייה בגלריה
ברונו פרננדש חוגג
ברונו פרננדש חוגג
מנצ'סטר יונייטד קיבלה מנהיג וגם שחקן מצוין
(צילום: רויטרס)
כשהוא חתם אמר עליו מאמנו לשעבר קרלוס קרבליאל: "ברונו הוא שחקן ברמה אחרת. הוא לא מספר 10, הוא יותר מספר 8, אבל כזה שיש לו מסירה נהדרת והגבהות מדוייקות מקרנות ומצבים נייחים. הוא מנהיג, כזה שמדבר עם יתר השחקנים כל הזמן. שחקנים טובים לא צריכים זמן כדי להתאקלם כשהם עוברים ממדינה למדינה. הוא יתאקלם ביונייטד אחרי שלושה ימים. היה ברור לכולם שהוא יעזוב לקבוצה גדולה, כולל אוהדי ספורטינג".
כל מה שקרבליאל אמר, היה בינגו. ההתאקלמות המהירה, התפקוד, השערים והבישולים - והמנהיגות.
אגב, מספר 8 הוא המספר המועדף עליו, אבל כרגע הוא תפוס ע"י חואן מאטה. אז בינתיים הוא משחק עם 18 (תאריך יום ההולדת של אשתו) וכשמאטה יעזוב, ה-8 יעבור אליו.
11 צפייה בגלריה
פרננדש עם רונאלדו בנבחרת פורטוגל במונדיאל 2018
פרננדש עם רונאלדו בנבחרת פורטוגל במונדיאל 2018
פרננדש עם רונאלדו בנבחרת פורטוגל במונדיאל 2018
(צילום: AP)
כשמשווים את המספרים שלו לכל יתר השחקנים הבולטים באנגליה בתקופה בה הוא משחק בפרמייר ליג, כלומר מאז ה-1 בפברואר, הוא מוביל בבטחה.
אגב, אם לוקחים בחשבון את כל המסגרות, המספרים של ברונו עוד יותר מרשימים: 26 שערים ו-17 בישולים, כלומר 43 מעורבויות בהבקעות ב-45 משחקים. זה כמעט אחד בכל משחק.
מה שמעניין לא פחות זה שבתקופה המדוברת, כלומר מתחילת פברואר ועד סוף דצמבר, מנצ'סטר יונייטד צברה יותר נקודות מכל יתר הקבוצות באנגליה. יונייטד עם 62 נקודות, ליברפול עם 61, מנצ'סר סיטי עם 56 (עם משחק פחות), צ'לסי 52 (עם משחק יותר) וטוטנהאם עם 51.

מחכה למשחק העונה נגד ליברפול

עכשיו, כשמתחילה שנת 2021 מגיע גם המאני-טיים. ופרננדש מודע לכך היטב. השבוע הוא אמר: "כמובן שזה חשוב לשחקן לזכות בתארים אישיים ולעולם לא אומר שאני לא רוצה להיות השחקן הכי טוב בליגה או שאיני רוצה לזכות בתואר שחקן העונה. אני רוצה בכך, אבל רוצה שזה יקרה כשהקבוצה שלי זוכה בתארים. כי זה בעצם הדבר החשוב ביותר".
11 צפייה בגלריה
ברונו פרננדש
ברונו פרננדש
ברונו פרננדש מכוון הכי גבוה שאפשר
(צילום: AP)
השבועות הקרובים עומדים להיות קריטיים להמשך העונה של מנצ'סטר יונייטד ושל ברונו פרננדש. אחרי המשחק הערב מול אסטון וילה מצפה לקבוצה חצי גמר גביע הליגה מול היריבה העירונית מנצ'סטר סיטי ביום רביעי. וב-17 בחודש ממתין "משחק העונה" מול ליברפול באנפילד. כמובן שהמשחק הזה לא יכריע את גורל האליפות, אבל אם יונייטד תנצח באנפילד, זה יהיה ציון דרך היסטורי.
מעניין שהניצחון האחרון של "השדים האדומים" באנפילד היה באותו תאריך בדיוק לפני 5 שנים. ב-17 בינואר 2016 הבקיע וויין רוני את שער הניצחון מול הקבוצה של יורגן קלופ, שמונה למנג'ר רק 3 חודשים לפני כן.
כנראה שאת המחמאה הגדולה ביותר קיבל ברונו פרננדש מפול סקולס – שגם הוא שיחק במנצ'סטר יונייטד עם המספר 18 – והיה אחד מגדולי הקשרים שלה בכל הזמנים.
11 צפייה בגלריה
פול סקולס
פול סקולס
"הלוואי שיכולתי לשחק עם פרננדש". פול סקולס
(צילום: AFP)
"הוא שחקן יותר טוב ממני", אמר סקולס לא מכבר. "מה שהוא עשה בקבוצה מאז שהגיע, זה פנומנלי. הוא מבקיע יותר ממה שאני הבקעתי ומבשל יותר ממה שאני בישלתי. לפני שהוא הגיע יונייטד בקושי הצליחה לייצר מצבים. מאז שהוא בקבוצה התחושה היא שהיא מסוגלת להבקיע ארבעה או חמישה שערים בכל משחק. הלוואי שיכולתי לשחק יחד איתו".