פציעות הן חלק מהקריירה של כל כדורגלן. בדרך כזו או אחרת, כל אחד מתמודד עם בעיות כשירות כלשהן לאורך הדרך, ובמקרה הטוב "רק" עם כאבים קבועים הנלווים לעומס המוטל על הגוף. הם לומדים מגיל צעיר איך להתמודד איתן, מהו זמן ההחלמה הדרוש עבור כל פגיעה ומתי אפשר לחזור בכל הכוח. אבל אף אחד לא סיפר להם שב-2020 תגיע מגפה שתציב בפניהם אתגר בריאותי חדש.
לאורך תקופת הקורונה, שמלווה אותנו כבר חודשים ארוכים, דובר רבות על השחקנים שחלו ועל הבידוד הדרוש משאר הקבוצה. אבל יש נושא אחר שהגיע הזמן להרחיב עליו, בטח לאור ההתפרצות בכדורגל הישראלי: מה קורה לשחקן אחרי הקורונה?
5 צפייה בגלריה
שחקני שחטאר דונייצק נזהרים לא להידבק
שחקני שחטאר דונייצק נזהרים לא להידבק
שחקני שחטאר דונייצק נזהרים לא להידבק
(צילום: AP)
למרות שרוב השחקנים חוזרים לעצמם במהרה, קיימים מקרים שבהם המחלה נשארת עם החולה זמן רב, למרות שמדובר בדרך כלל באנשים צעירים ובריאים. גם אחרי ששבו לפעילות, ישנם כדורגלנים שעדיין מתמודדים עם קשיי נשימה, חולשה, אובדן זיכרון, כאבי שרירים ועצמות, דיכאון וחרדות. בגלל שהכל עדיין טרי, מחקרים מקיפים בנושא טרם נערכו, אך משיחות עם רופאי ספורט ושחקנים שהחלימו אפשר ללמוד לא מעט על העוצמה שבה הקורונה מכה בגוף, ומשאירה סימנים גם אחרי ה"החלמה".

"היה קשה באימונים"

אחד המקרים הבולטים בישראל בשבועות האחרונים הוא של דן גלזר, קשר הנבחרת ומכבי ת"א, שנדבק בנגיף ונאלץ להישאר מחוץ לסגל למשחק החשוב בסקוטלנד בעוד מספר ימים, מחשש ששוב יימצא חיובי. הוא מספר על החזרה שלו למגרש אחרי שהורשה לעשות זאת: "היה לי קשה באימונים. בפעמים הראשונות לא היה לי קל מבחינה פיזית והתעייפתי מהר. זה עוד אחרי ההתמודדות הנפשית ‑ קשה מאוד להיות תקוע עשרה ימים בחדר ולראות את הקבוצה בפלייאוף ליגת האלופות בלי להיות חלק מזה".
5 צפייה בגלריה
דן גלזר
דן גלזר
"קשה להיות תקוע בחדר כשהקבוצה משחקת". דן גלזר
(צילום: עוז מועלם)
מכבי ת"א הוכתה קשה, עם 12 שחקנים חיוביים לצד מספר אנשי צוות, וגם בבני סכנין סבלו מהקורונה. אחד מהחולים, השוער מחמוד קנדיל, מתאר בעיות דומות: "למרות שכבר יצאתי מהבידוד, אני עדיין חש חולשה. אני מרגיש שונה מהרגיל בכל הנוגע לפעילות גופנית. כשיצאתי לריצה לא עמדתי ביעד שלי, והצלחתי להחזיק בקושי 15 דקות, מה שלא קרה לי אף פעם. המחלה לקחה אותי אחורה, ואצטרך לעשות הכנה מחדש לליגה".
ראמי חמאדה, שוערה השני של סכנין: "החזרה רחוקה מלהיות אידיאלית. למשל, באמצע אימון אני מרגיש עייפות וממשיך ברמת קושי נמוכה יותר. במצב של היום לא בטוח שאצליח לעצור כדור שעצרתי לפני חודש".
5 צפייה בגלריה
מחמוד קנדיל
מחמוד קנדיל
"בקושי החזקתי 15 דקות, זה עוד לא קרה". מחמוד קנדיל
(צילום: ראובן שוורץ)

"לא יכולתי לנשום"

מקרה הקורונה המפורסם ביותר בכדורגל העולמי הוא של כוכב יובנטוס, החלוץ הארגנטינאי פאולו דיבאלה, שנאלץ לשהות בבידוד במשך 44 יום אחרי שהבדיקות שלו חזרו חיוביות שוב ושוב. דיבאלה סיפר בראיון לערוץ הטלוויזיה של יובה על הימים הראשונים של החזרה לדשא: "כל השרירים כאבו לי ולא יכולתי לעשות שום דבר. ניסיתי להתאמן, אבל לא יכולתי לנשום אחרי חמש או עשר דקות".
במקרה של ג'ונתאס דה חסוס (31), שחקנה של אלצ'ה הספרדית, התסמינים סירבו לעזוב: "לא הייתי מסוגל להתאמן, הרגשתי כל כך חלש עד שכמעט התעלפתי במקלחת. אף פעם לא הרגשתי כאב ראש כזה, וממש איבדתי את כל הכוח שלי. אסור לזלזל במחלה הזו. אני עוד ספורטאי, אז תארו לכם כיצד מרגיש אדם מבוגר". מנולו גביאדיני מסמפדוריה התלונן מצידו על "רגליים כבדות" באימונים. אגב, העובדה שמדובר בספורטאים בשיאם לא אומרת שההחלמה בכלל מגיעה: חלוץ סאסואולו, הצרפתי ז'רמי בוגה, נדבק באוגוסט ועתידו לא ברור - הוא טרם חזר לפעילות, ואחרי שעבר בדיקה נוספת בה התגלה כחיובי, נמסר שהוא ישהה בבידוד 40 יום נוספים.
5 צפייה בגלריה
פאולו דיבאלה
פאולו דיבאלה
"כל השרירים כאבו". פאולו דיבאלה
(צילום: EPA)
חשוב לציין כי ללא קשר להידבקות ולהתמודדות עם המחלה, לקורונה יש השפעה מתמשכת גם על שחקנים בריאים. במחקר שערך FIFPro, האיגוד המייצג את הכדורגלנים, בהשתתפות 1,602 שחקנים ושחקניות מרחבי העולם, 13 אחוזים מבין הגברים ו־13 אחוזים מבין הנשים דיווחו על דיכאון, בעוד 16 ו־18 אחוזים בהתאמה טענו כי סבלו מחרדה. מדובר בעלייה משמעותית בנתונים לעומת תוצאות מחקרים שנערכו לפני פרוץ המגפה, כאשר החששות נוגעים לקריירה ולבעיות כלכליות אפשריות. חלוץ ויסלה קראקוב אלון תורג'מן, למשל, הודה: "אחרי שהחלמתי סבלתי מהתקף חרדה, למרות שעכשיו אני מרגיש מצוין, ברוך השם".

"הרבה סימני שאלה"

רופאה לשעבר של נבחרת ישראל, ד"ר מרק רוסנובסקי, מתמודד עם אותן אי־בהירויות: "קרוב לוודאי שרוב השחקנים שנדבקו יהיו בסדר, תלוי איך הגוף של כל אחד מהם יגיב לנגיף וכיצד הוא יוכל להתמודד איתו. יותר מדי דברים לא ידועים על הווירוס הזה, אפילו לא ידוע אם הוא טבעי או מלאכותי. יש הרבה סימני שאלה. להימצא חיובי לקורונה ולהיות חולה אלו שני דברים שונים. יכול להיות שמי שנושא את הנגיף ולא מייצר נוגדנים ייפגע, ויראו את התוצאות רק אחרי זמן רב, אפילו אחרי שנתיים־שלוש".
5 צפייה בגלריה
מרק רוסנובסקי
מרק רוסנובסקי
"תלוי איך הגוף של כל אחד מגיב". ד"ר רוסנובסקי
(צילום: עוז מועלם)
- אז יש חשש שהשחקנים שנדבקו ומרגישים טוב בינתיים יסבלו מתופעות שונות בעתיד?
"זה נכון, אבל אין לי תשובה חותכת. כל אחד עובר את זה בצורה אחרת. בכל מקרה, אם שחקן מרגיש לא טוב הוא חייב להיבדק אצל רופא ולא לנסות להתאמן ולשחק בכוח".
ד"ר אבי ויסמן, הרופא של הפועל חיפה וסגן מנהל בית החולים רמב"ם: "זה זמן קצר מדי כדי לדעת מה ההשלכות, אבל ברוב המקרים, בגיל הזה יוצאים מהקורונה ללא שריד למחלה. לדעתי לא נראה הרבה ספורטאים סובלים מתופעות גם אחרי שהחלימו, ולמרבה המזל, עוד לא ראינו בישראל כדורגלן שאושפז בעקבות הקורונה, הם מקבלים את זה קל יחסית".
פורסם לראשונה: 10:31, 06.10.20