בימים אלה חוגגים 50 שנה להשתתפות ההיסטורית של נבחרת ישראל במונדיאל מקסיקו 70'. זה אכן די מרגש לראות את הגול המופלא של מוטל'ה שפיגלר ולהתרפק על ההיסטוריה שלא הצלחנו לשחזר בחמישים השנים האחרונות.
פרשנים מהללים את הכוכבים של אותה נבחרת וכוכבי עבר מתענגים על ההיסטוריה, אבל יש להופעה של ישראל באותו מונדיאל גם היבט אחר שפחות מדברים עליו. את עיקר תהילתה של הנבחרת קוצרים ה"שינים" היצירתיים – שום־שפיגל־ושפיגלר – אבל עיקר כוחה היה בהגנה הקשוחה בראשות בר, שווגר, רוזן, וולך ופרימו. ההגנה שהכתה את השוודים ותיסכלה את האיטלקים.
1 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל במקסיקו 1970
נבחרת ישראל במקסיקו 1970
נבחרת ישראל במקסיקו 1970
(צילום: ההתאחדות לכדורגל)
אני לא רוצה לשחוט פרות קדושות, ונבחרת 1970 היא אחת כזו. ב־2007 אפילו בחרו בהישג שלה כהישג הגדול ביותר של הספורט הישראלי וכל שחקניה קיבלו עיטור על מפעל חיים, אבל ב־2002 קרה לי משהו מוזר שרציתי לשתף אתכם בו.
הימים היו ימים אחרונים לפני שריקת הפתיחה של המונדיאל בקוריאה ויפן, ואני גרתי בלונדון. כדרכם של ימים כאלו, ערכה הטלוויזיה המקומית תוכניות היסטוריות על כל אחד מהמונדיאלים הקודמים, ויום אחד הגיע תורו של מונדיאל 70'. כחלק מהסקירה על שלב הבתים הוצג המשחק בין ישראל לשוודיה כ"גרוע ביותר במונדיאל וכאחד הגרועים בהיסטוריה של המונדיאלים". הייתי בשוק.
אנחנו הישראלים מכירים רק את הגול הנפלא של מוטל'ה. לא ראינו אף פעם את כל ההתמודדות וכך נמנע מאתנו לחוות את המשחק האלים של שתי הנבחרות שלא לקחו שבויים. פאולים קשים לצפייה הוקרנו שוב ושוב על המסך. אם המשחק היה נערך היום הוא היה נגמר עם שלושה כרטיסים אדומים (לפחות) וכ־20 צהובים.
במאמר בוואינט על כתבות הספורט מתקופת המונדיאל https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4529748,00.html, הצלחתי למצוא ידיעות תחת הכותרות: "שדדו את כספנו", מתלוננים הצופים על הרמה הנמוכה בבית הישראלי, ו"האזהרות של פרימו ובר זיכו את ישראל בנקודות שליליות". מסתבר שבזמן אמת, האמת על הרמה של הנבחרת הייתה ידועה, אבל הונחה בצד ברבות הימים.
המחשבה שפסגת הכדורגל הישראלי הינה באר הכדורגל במונדיאל היא קשה מנשוא. אבל במחשבה שנייה אולי זו הדרך. גם מוריניו החנה שני אוטובוסים ברחבה וניצל שלושה שחקנים כישרוניים לגנוב את גביע אירופה ויותר מפעם אחת. תמיד אנחנו מתלוננים על הגול הטיפשי שהנבחרת סופגת בדקה קריטית שהורס את סיכויינו בעוד קמפיין לא מוצלח. אולי אם היינו שמים היום איזה שווגר ובר בהגנה ומשחקים מלוכלך עד שכדור מקרי יגיע לזהבי היינו מצליחים יותר. ועד אז נסתפק בהילה של גיבורינו ממונדיאל 70'.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות וסרטונים מהאינטרנט, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.