שכונת ווינווד במיאמי היא אטרקציה מקומית ותיירותית בזכות ציורי הקיר בהם היא עמוסה. זה באמת אזור יפהפה אמנותית, וכמובן מלא במקומות בילוי ואוכל לטיני מהבית. בשבועות האחרונים עבדו בשכונה סביב השעון כדי להשלים ציור ענק על אחד הבניינים - ממש ענק - של לאו מסי. את הנגיעות האחרונות בצביעה ביצע דייויד בקהאם, הבוס החדש של מסי באינטר מיאמי, שעלה על מנוף, טיפס גבוה, הוציא מברשת, שלף את אחד הנכסים הכלכליים הגדולים שלו - החיוך - וצבע.
זריקה מבחוץ - כתבות נוספות במדור של ציפי שמילוביץ
ויקטוריה בקהאם צילמה מלמטה והעלתה לאינסטגרם. "האם יש משהו שדייויד בקהאם לא יכול לעשות?", שאלה האישה האוהבת, אבל למרות הרגע שבאמת היה חמוד, הייתה בו גם סמליות אמיתית. האיש שהתחיל ב-2007 להביא את הפוטבול בצורתו העגולה לקרבת המיינסטרים האמריקאי, משלים את הכנת קבלת הפנים המלכותית למי שאמור להשלים את העבודה שלו. גם בקהאם יודע שאם מסי לא יצליח להפוך את ארה״ב למדינה שלפחות יהיה אכפת לה קצת מכדורגל גם מחוץ למונדיאל, אז זה כנראה באמת כבר לא יקרה.
3 צפייה בגלריה
ציור קיר לאו מסי במיאמי
ציור קיר לאו מסי במיאמי
ציור קיר של מסי בשלבי הכנה
(צילום: CHANDAN KHANNA / AFP)
3 צפייה בגלריה
בקהאם
בקהאם
מסי מגיע כדי להשלים את המשימה שלו. בקהאם
(צילום: AP Photo/Rebecca Blackwell)
ביום שלישי נחת מסי בשדה התעופה בפורט לודרדייל, כ-50 קילומטר צפונית למיאמי. ממש ממול לשדה התעופה נמצא אצטדיון DRV PNK, שם אמור מסי להעביר את הפרק הבא, ויש להניח האחרון, בקריירה שיש לה מעט מאוד השוואות. הוא ירד מהמטוס הפרטי לבוש מכנסיים ורודים כיאה למי שרק סיים חופשה בקאריביים וממשיך בטבעיות לעיר שמאוד אוהבת ורוד, עם אשתו ושלושת ילדיהם. כל ערוצי הטלוויזיה המקומיים היו שם, כי גם בארה"ב, מדינה שכולה הייפ סלבריטאים אחד גדול, לאו מסי נמצא בליגת אחרת.
ביום ראשון יוצג מסי רשמית באצטדיון של אינטר מיאמי, שלא מזכיר בשום צורה את הקאמפ נואו או הפארק דה פראנס או - אם כבר אינטר - סן סירו. הוא מכיל רק 19 אלף מקומות ויש בישראל כמה מגרשים טובים ממנו. זו תהיה ההיכרות האמיתית הראשונה של מסי עם העולם החדש אליו הגיע, אבל זה גם יעזור לו להבין יותר טוב את האתגר שעומד בפניו. למשל, רק הידיעה על הגעתו כבר קירבה מאוד את אישור תכנית בניית אצטדיון חדש במיאמי עצמה, שייראה הרבה יותר דומה למה שמסי היה רגיל אליו.
מצד שני, די ברור כי מסי כבר מבין היטב לפחות צד אחד משמעותי של מטרת הגעתו למקדש הקפיטליזם: הוא אמור לעשות כסף. גם עבור עצמו וגם עבור אחרים. כבר ביום בו נחת במיאמי השיק מסי שיתוף פעולה עם רשת 'הארד רוק', במסגרתו יתווסף כריך עוף חדש לתפריט במלונות ובמסעדות שלה בארה"ב. הסנדוויץ' אמור להיות משהו שמסי אהב לאכול בילדותו והוא משווק תחת הסלוגן 'בשבילך מלאו מסי'. זה אכן מטופש כמו שזה נשמע, ואין בכלל ספק שזה יכניס הרבה מאוד כסף גם לכל המעורבים בדבר.
החוזה שלו עצמו הוא כמובן חסר תקדים. אי אפשר למשוך את אחד המרוויחים הגדולים בהיסטוריה אך ורק עם כסף. מיאמי, בגיבוי מלא של ליגת ה-MLS - מסוג הדברים שיכולים לקרות רק בליגת הכדורגל האמריקאית שהיא עדיין סוג של מערב פרוע - נותנת למסי חבילה ששווה 150 מיליון דולר לא רק בכסף שנכנס אליו, אלא גם בכל מיני נספחים אחוזים מהכנסות הליגה מפרסום, וחלוקת רווחים עם 'אדידס' שמזכירה את עסקת נייקי-מייקל ג'ורדן על נעלי אייר ג‘ורדן. אבל הסיפור האמיתי הוא האחוזים הסודיים שיקבל מחוזה השידורים של הליגה עם אפל TV. "העסקה הזו מעולם לא ניתנה לאף אחד בבייסבול, כדורסל, פוטבול, ולכן היא מאוד ייחודית", הסביר השבוע אירווין קישנר, יו"ר של חברת ייעוץ לעסקי ספורט. "זה עניין חד-דורי וקשה לדעת אם אי פעם נראה משהו בר-השוואה".
החוזה של מסי אכן מנער לגמרי את כל הפרדיגמה העסקית של יחסים בין קבוצות לספורטאי על. ה-MLS היא ליגה צעירה ורעבה, ומסי הוא שחקן ששווה לכופף בשבילו נורמות שמראש לא נוצקו בבטון. השאלה היא האם עכשיו יכול מישהו כמו סטף קרי, אטרקציית הרייטינג הגדולה ביותר של ה-NBA, לטעון שמגיעים לו אחוזים אישיים מחוזי השידור הענקיים של הליגה. "זה באמת הולך להפעיל כמה פעמוני אזעקה עבור השחקנים הנכונים", אמר ל-ESPN סוכן NBA לשעבר. "יש כאן גורם משבש, ומעניין לראות אם זה יכול לעבור לענפים אחרים".
3 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת ארגנטינה לאו מסי
שחקן נבחרת ארגנטינה לאו מסי
פשוט בספירות אחרות. מסי
(Lintao Zhang/Getty Images)
האמת? ספק גדול. גם כוכבי ה-NBA הגדולים ביותר לא יושבים עם מסי באותה מחלקה במטוס של המגה סטארים. הוא פשוט בספירות אחרות לגמרי של השפעה עולמית וחשיבות כלכלית למי שמרוויח מהכישורים שלו. מה שהוא כן ילמד זה שבאמריקה מצפים לתוצאות מהירות, אפילו אם רוב העולם חושב שאתה השחקן הגדול בהיסטוריה. הוא לא יעמוד תחת הלחץ המקצועי שליווה אותו בברצלונה או פריז, ודאי לא כמו בנבחרת ארגנטינה, אבל הוא יגלה שהלחץ להחזיר תמורה בארה"ב יכול להעיק לא פחות.
המשחק הראשון של מסי יהיה כנראה ביום שישי הבא, נגד קרוס אסול ממקסיקו, במסגרת ליגה שהקימו ה-MLS והליגה המקסיקנית. הכרטיסים כמובן אזלו שעות ספורות אחרי שנודע כי מסי חתם במיאמי, ויהיה שידור מחוף לחוף. הכדורסל והפוטבול בפגרה, עונת הבייסבול בשלב הכי פחות מעניין שלה, והבמה פתוחה לגמרי עבור לאו מסי לצאת לאתגר הכי גדול שהוא לא חשב שיעמוד בפניו: לאזרח סוף סוף את הסוקר במדינת הפוטבול.
פורסם לראשונה: 09:41, 14.07.23