התלבושות האגדיות של סרינה וויליאמס תמיד תפסו את המצלמות והכותרות בטורנירי הטניס הגדולים, כשהיא סיפקה את הסחורה בכל פעם מחדש עם סדרה של בגדים צבעוניים, על סף ההזויים. רק במקום אחד היא מעולם לא העזה לעשות זאת – הרי בווימבלדון יש חוקים ברורים. לבן, בלי קונצים. לא שמנת, לא אוף־ווייט, לא גוונים שאתם לומדים עליהם בקטלוגים של שיפוץ הבית. אבל במהדורת 2023 של הגראנד סלאם, כשסרינה כבר לא בסביבה, 146 שנים של מסורת פינו את מקומן להיגיון, והתלבושת שכולם מדברים עליה שייכת לילנה ריבאקינה, למרות שברובה היא שומרת על הלובן הנדרש.
בשנה שעברה, נושא שטניסאיות התמודדו איתו לבדן הפך לפתע פומבי, כאשר מפגינות הופיעו בווימבלדון עם חצאיות לבנות ומתחתיהן מכנסונים בצבע אדום – כאות מחאה על כך שחובת הלבוש גורמת אי־נוחות לשחקניות המתמודדות עם מחזור במהלך הטורניר וחוששות מהניראות. הדיון הציבורי הפך נרחב, כאשר נשים בכירות בענף, כוכבות הווה ועבר ואיתן מאמנות, החלו לדבר בפתיחות על המצוקה שחלק מהשחקניות מרגישות. המארגנים לא נותרו אדישים למחאה, ערכו את השינוי המתאים בחוקה, וריבאקינה הקזחית הייתה הראשונה לנצל זאת בניצחון שלה על שלבי רוג'רס בסיבוב הראשון, כאשר לבשה מכנסון בצבע שחור (בינתיים היא כבר עלתה אמש לסיבוב השלישי).
4 צפייה בגלריה
סרינה וויליאמס
סרינה וויליאמס
תלבושות צבעוניות - חוץ מווימבלדון. סרינה וויליאמס
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
אלנה ריבאקינה
אלנה ריבאקינה
ילנה ריבאקינה והמכנסון השחור
(צילום: Clive Brunskill/Getty Images)
החלוצה לא התרגשה במיוחד. היא אפילו אמרה שלא הייתה לה בעיה עם החוק הקודם, אבל "נחמד שיש אפשרויות". רק שמדובר בצעד משמעותי מאוד, שבאופן טקסי התרחש מול עיניהם של הנסיכה קייט ורוג'ר פדרר. השווייצרי האגדי, אגב, נדרש להחליף את נעליו בווימבלדון לפני עשר שנים בגלל שכללו פס כתום...
מדובר בנושא שהיה בצללים, ואוהדים רבים כלל לא נחשפו לדאגה שהוא גורם לספורטאיות. לא מדובר רק בניראות שאותה ציינו, אלא במודעות הולכת וגוברת לצרכים הייחודיים של נשים בעולם הספורט ובצורך לערוך התאמות. הת'ר ווטסון הבריטית, למשל, סיפרה בכנות: "בשנה שעברה לקחתי במיוחד גלולות למניעת היריון כדי לא לדמם, כי ידעתי שאהיה חייבת ללבוש מכנסון לבן. לא רציתי לסבול ממבוכה". דריה סביל האוסטרלית סיפרה כי קיבלה מחזור במהלך משחק, ורק בזכות השופטת קיבלה אישור להמתין עד שתשיג טמפון. קוקו גוף האמריקאית סיכמה: "השינוי מוריד הרבה לחץ ממני ומשאר הבנות בחדר ההלבשה".

גם בכדורגל מגיעה חופשת לידה

כמובן שזו לא בעיה ששייכת בלעדית לטניס. שחקניות נבחרת אנגליה, אלופת אירופה בכדורגל לנשים, העבירו לפני כשנה מסרים לחברת נייקי שלפיהם הן אינן מרגישות בנוח עם המדים החדשים שעוצבו עבורן – חולצה ומכנסיים לבנים – בדיוק מאותה סיבה. בחברה קיבלו את הבקשה והחליפו את העיצוב למכנסיים בצבע כחול.
4 צפייה בגלריה
הכדורגלנית האיסלנדית שרה ביורק גונארסדוטיר
הכדורגלנית האיסלנדית שרה ביורק גונארסדוטיר
פתחה עידן חדש בכל הנוגע ליחס כלפי כדורגלניות. שרה ביורק גונארסדוטיר
(Harriet Lander/Getty Images)
אבל השינוי המשמעותי ביותר שהתרחש בכדורגל הנשים בעקבות צעדי מחאה שייך לארגון השחקנים והשחקניות העולמי (Fifpro), שלחץ על פיפ"א להסדיר את מעמדן של כדורגלניות הרוצות להקים משפחה. לפני כשנתיים השינוי התחולל, עם חוקים חדשים שקבעו, בין השאר, כי שחקניות זכאיות לחופשת לידה, וכי הקבוצות מחויבות לשלב אותן מחדש עם חזרתן. הראשונה שניצלה זאת הייתה שרה ביורק גונארסדוטיר. האיסלנדית עזרה לליון לזכות בליגת האלופות ב־2020, נכנסה להיריון – ואז המועדון סירב לשלם לה. היא תבעה את ליון, זכתה ופתחה עידן חדש בכל הנוגע ליחס כלפי נשים בענף.

ביקיני בספר החוקים

הדרישה של ספורטאיות לכבוד בסיסי בנוגע לגופן באה לידי ביטוי גם במקרה של נבחרת נורווגיה בכדוריד חופים. זה קרה לפני שנתיים, כאשר הנורווגיות סירבו להיענות לתקנון ועלו למשחק בינלאומי במדים שלא תאמו את הדרישות – הן בחרו במכנסיים, בעוד החוקים קבעו כי עליהן לשחק בתלבושת דמויית ביקיני. איגוד הכדוריד הבינלאומי קנס את האיגוד הנורווגי ב־1,500 אירו, סכום לא גדול, אך המעשה יצר רעש.
4 צפייה בגלריה
נבחרת נורווגיה בכדוריד חופים
נבחרת נורווגיה בכדוריד חופים
הממשלה, ולאחר מכן כל עולם הספורט התייצב לצידן. נבחרת נורווגיה בכדוריד חופים
(ABACA via Reuters)
ממשלת נורווגיה התייצבה מאחורי השחקניות, ואחריה כל עולם הספורט, שהזדעזע מהדרישה המבזה שנכללה בחוקי המשחק החדש יחסית. אפילו כוכבת הפופ פינק שמעה על הסיפור, נחרדה והציעה לשלם את הקנס כמחווה סמלית. האיגוד נאלץ להתקפל בעקבות הלחץ הכבד, ותוך מספר חודשים שינה את הכללים – כך שכעת שחקניות יכולות להופיע בגופיות ומכנסונים צמודים.
ייתכן שלא מדובר בסוף פסוק: ישנם רבים שעדיין מחשיבים את המדים "המתוקנים" כמשפילים וסקסיסטיים, כמו גם תלבושות צמודות של ספורטאיות בענפים אחרים. אולי נראה שינוי נוסף, אולי לא, אבל השורה התחתונה ברורה: נשים שעוסקות בספורט לא מהססות יותר לצאת נגד מה שלקוי בעיניהן, מפני שבאופן ברור המחאות הציבוריות מביאות תוצאות.