זה לא היה יום רגיל בטורניר ווימבלדון. הנסיכה מוויילס, קייט מידלטון, הגיעה שלשום (שלישי) לצפות בגראנד סלאם הלונדוני, גם רוג'ר פדרר נכח במגרש המרכזי (לפני שזכה לתשורה מהמארגנים), אבל את ההצגה גנבה דווקא הטניסאית הקזחית אלנה ריבאקינה. או יותר נכון, הלבוש שלה.
טורניר הטניס העתיק בעולם שוחק לראשונה בשנת 1877, התחרות עברה לווימבלדון ב-1922 ומאז ועד שלשום - במשך כמעט 150 שנה - קוד הלבוש הקפדני היה ברור: לבן. הכל מהכל. חולצה, מכנסיים, שמלה ואפילו נעליים. אין פשרות. חוק זה חוק. מארגני הטורניר פשוט לא היו מוכנים לזוז במילימטר משמרנותם המגוחכת. עד השנה.
3 צפייה בגלריה
אלנה ריבאקינה
אלנה ריבאקינה
עשתה היסטוריה, מבלי שהתכוונה. ריבאקינה
(צילום: Clive Brunskill/Getty Images)
ב-17 בנובמבר 2022 נחקק החוק החדש של מועדון אול אינגלנד בלונדון - בעיקר בשל החרדה והלחץ שנגרמו לשחקניות במחזור חודשי שעלו לשחק בתחתונים לבנים. זה הפריע, הציק וקול הצעקה מהחוק המטופש סוף כל סוף נשמע. מהטורניר הנוכחי גם נשים ונערות יכולות ללבוש בגדים תחתונים בצבע כהה - בתנאי שהם אינם ארוכים יותר מהחצאית שלהן. והנה, ריבאקינה הפכה שלשום לטניסאית הראשונה שמיישמת את התקנה החדשה.
ריבאקינה (המדורגת 3 בעולם) עלתה עם מכנסונים שחורים מתחת לחצאית ב-6:4, 1:6, 2:6 על שלבי רוג'רס בסיבוב הראשון - ומסתבר שהעניין הפך לשיחת היום, ולא רק בממלכה. "אני חושבת ששינויים בחיים הם תמיד דבר טוב", אמרה ריבאקינה בסיום. "כולנו עדיין לובשות לבן, זה אולי רק התאמה קטנה".
3 צפייה בגלריה
אלנה ריבאקינה
אלנה ריבאקינה
"אין טעם לשמור על מסורת רק למען המסורת". ריבאקינה והמכנסונים השחורים
(צילום: Clive Brunskill/Getty Images)
יש לציין כי לא במקרה הסכר נפרץ דווקא בווימבלדון. לפני גמר הנשים בשנה שעברה הגיעה קבוצת מפגינות לשער הראשי של הקומפלקס הירוק כשהן לובשות מכנסיים אדומים מתחת לחצאיות הלבנות - בהשראת טניסאית העבר הצרפתייה, טטיאנה גולובין, שלבשה מכנסיים קצרים אדומים מתחת לחצאית עוד באליפות של 2007, ועוררה תשומת לב תקשורתית רחבה.
את ההפגנה הובילו טניסאית חובבנית בשם גבריאלה הולמס והכדורגלנית הבריטית הולי גורדון, וגם הן משכו תשומת לב. "אפשר לשמור על מסורת ועדיין להתקדם עם הזמן. אין טעם לשמור על מסורת רק למען המסורת", אמרה אז הולמס ל"גרדיאן", "אפשר, למשל, לאשר לנשים לבחור ללבוש את צבעי הלוגו של ווימבלדון, סגול וירוק, כאופציה לתחתונים מתחת לחצאית הלבנה. יש דרכים לפתור את זה אם רוצים. צריך להבין כי הרבה מאוד נערות צעירות מפסיקות לעסוק בספורט כשמתחיל להן המחזור והגיע הזמן לטפל במחסומים האלה. זה צריך להתחיל בפסגה, אז קודם כל ווימבלדון".
3 צפייה בגלריה
הפגנת נשים בווימבלדון
הפגנת נשים בווימבלדון
הפגנת הנשים בווימבלדון בשנה שעברה
(צילום: Kirsty O’Connor/AP)
האמת, רוב השחקניות לא באמת מתכוונות להשתמש בתקנה החדשה, אבל כמובן בעד השינוי המחשבתי. להת'ר ווטסון הבריטית יש רק בעיה אחת. "השינוי הוא באמת סוג של חשיבה קדימה, יציאה מהקופסה, אבל יש עוד משהו שאולי לא דיברו עליו", אמרה. "בהתחלה חשבתי שהחוק החדש יועיל, אבל אז אמרתי לעצמי: 'כעת כולם יידעו מתי אני במחזור'. אני מניחה שעקביות היא המפתח".