סרחיו גויקוצ'אה עמד מחוץ לאצטדיון לוסייל ושוחח עם החברים למקצוע החדש שלו, איש תקשורת. שוער העבר של נבחרת ארגנטינה, שמפרשן את המונדיאל לאחת מתחנות הטלוויזיה במדינה, הטעה רבים כשסיפר שרודריגו דה פול לא הולך לפתוח בהרכב במשחק מול הולנד, דבר שהתברר כלא נכון, ואחר כך התפנה לשוחח על הנושא שבו הוא מבין יותר מכל. גויקוצ'אה קרא למה שמתרחש בקטאר בחודש האחרון "מונדיאל השוערים".
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
בכמה כלי תקשורת קטנים בעולם זרמו עם הכינוי. זה אולי מוגזם, ודאי בטורניר שבו לאו מסי, קיליאן אמבאפה ולוקה מודריץ' נראים מצוין, אבל הרעיון ברור - השוערים הם בין הפנים הבולטות ביותר בנבחרות שעלו לחצי גמר המונדיאל, הם אלה שעשו במקרים רבים את ההבדל, והקטע הוא שלא מדובר בשוערים שנחשבים באופן קבוע לטובים בעולם.
6 צפייה בגלריה
שוערי 4 הנבחרות בחצי הגמר
שוערי 4 הנבחרות בחצי הגמר
לוריס, ליבאקוביץ', בונו ומרטינס
(צילום: gettyimages)
אפשר להתווכח על הוגו לוריס, שהוא שוער מצוין ולא רק אלוף העולם עם נבחרת צרפת, אלא גם שומר על השער של קבוצה בכירה כמו טוטנהאם, אבל הוא לא הגיע לטורניר הזה בכושר טוב, היו ספקות בנוגע אליו. בכל מקרה, כשאנחנו אומרים שלא מדובר בטובים ביותר בעולם, חשוב להראות זאת בהשוואה לגביעי העולם האחרונים.

לא רק פנדלים

אלה חמשת השחקנים האחרונים שזכו בתואר השוער המצטיין של המונדיאל, זה שנקרא כיום "כפפות הזהב" ועד תחילת העשור הקודם עוד כונה "פרס לב יאשין": תיבו קורטואה, שהגיע למונדיאל ברוסיה כשוער צ'לסי ומיד אחריו עבר לריאל מדריד; מנואל נוייר, שהביא גביע לגרמניה בברזיל, וכמובן שיחק כבר בבאיירן מינכן; איקר קסיאס, שזכה עם ספרד בדרום אפריקה ושיחק, כמו כמעט בכל הקריירה, בריאל מדריד; ג'אנלואיג'י בופון, שהניף עם איטליה במונדיאל 2006 והיה אז כוכב יובנטוס; אוליבר קאן, שוער באיירן מינכן אז, שנבחר לטוב ביותר במונדיאל האסיאתי של 2002. חמישה שוערים, כולם בקבוצות הגדולות ביותר באירופה.
6 צפייה בגלריה
לוריס
לוריס
לוריס. הגיע למונדיאל בכושר לא טוב
(צילום: רויטרס)
זה אינו הסיפור בקטאר 2022: לוריס אמנם בטוטנהאם, אבל אמי מרטינס הארגנטינאי משחק באסטון וילה, הנמצאת באמצע טבלת הפרמייר־ליג; יאסין בונו המרוקאי בסביליה, שיצאה לפגרת המונדיאל כשהיא מתחת לקו האדום בליגה הספרדית; ודומיניק ליבאקוביץ' הקרואטי, שעדיין משחק במדינה שבה נולד, בדינמו זאגרב, מחוץ לליגת הבכירות.
בעוד שכמה מהשוערים הגדולים בעולם – קורטואה, נוייר, אליסון – כבר עזבו את קטאר וחזרו הביתה, נקבל הפעם, כמעט בוודאות, את אחת הזכיות המפתיעות בתואר השוער המצטיין של הטורניר הגדול מכל. לפי סוכנויות ההימורים, ליבאקוביץ' הוא המועמד המוביל לקבל את הפרס, כשלא הרבה אחריו נמצא בונו.
6 צפייה בגלריה
דומיניק ליבאקוביץ'
דומיניק ליבאקוביץ'
דומיניק ליבאקוביץ'. יזכה בכפפות הזהב?
(צילום: רויטרס)
לא סתם ליבאקוביץ' הוא השוער המדובר ביותר. הקרואטי עצר עד עכשיו לא פחות מ־19 כדורים שנבעטו למסגרת השער שלו, יותר משלושת השוערים האחרים בחצי הגמר יחד. בנוסף, ליבאקוביץ' בן ה־27 עצר שלושה פנדלים בדו־קרב מול יפן, ועוד אחד, הבעיטה הראשונה, של רודריגו, נגד ברזיל. "עצירת הבעיטה הראשונה נתנה לנו הרבה ביטחון, אבל ליבאקוביץ' עשה את העבודה שלו הרבה קודם, ב־120 דקות", אמר המאמן שלו זלאטקו דאליץ'. "הוא זה שעשה את ההבדל, שהביא אותנו שוב לחצי הגמר".
11 הכדורים שעצר ליבאקוביץ' מול ברזיל הם שיא לשוער קרואטי בטורניר גדול, והוא היחידי בהרכב שעדיין נמצא בליגה המקומית. לא לזמן רב. ליבאקוביץ' כבר סיפק משחקי ענק בליגת האלופות ובליגה האירופית, אבל מונדיאל הוא במה אחרת. דינמו זאגרב תקבל עליו לא מעט כסף.
6 צפייה בגלריה
ליבאקוביץ'
ליבאקוביץ'
ליבאקוביץ'. יגיע לקבוצה גדולה
(צילום: AP)
יכול להיות שמי שתשלם את הכסף הזה תהיה סביליה, שתיאלץ למכור את השוער שלה, הרי הוא בונו. השמועות מדברות על מנצ'סטר יונייטד, אבל היא אינה היחידה שחפצה במי שנבחר למצטיין במשחק של מרוקו מול פורטוגל. בדקה ה־84 של המשחק פורטוגל הייתה יכולה להשוות. ז'ואאו פליקס קיבל כדור מכריסטיאנו רונאלדו ושלח אותו לכיוון החיבורים. בונו הגיע עם קצות האצבעות.
שלוש פעמים שמר בונו על שער נקי בטורניר, משהו שאף שוער אפריקאי לא הצליח לעשות בעבר, ובמשחק אחד נוסף בכלל לא שיחק כיוון שחש ברע אחרי נגינת ההמנונים. בעצם, השער היחיד שבונו ומרוקו ספגו בכל הטורניר הוא שער עצמי. אף שחקן יריב לא הצליח להכניע אותם. בונו הראה את הפוטנציאל הטמון בו כבר מזמן. בשנה שעברה ספג חמישה שערים פחות מקורטואה בליגה הספרדית, אבל העונה באה נפילה. מצא יופי של זמן לעלות בחזרה.
6 צפייה בגלריה
יאסין בונו שוער נבחרת מרוקו
יאסין בונו שוער נבחרת מרוקו
יאסין בונו. עשה היסטוריה
(צילום: רויטרס)
בונו, כמו ליבאקוביץ', הצליח לעזור לנבחרת שלו גם בדו־קרב פנדלים. גם מרטינס הארגנטינאי דאג לכך מול הולנד. אחרי הפנדל האחרון רצו כל השחקנים למרטינס אחר, החלוץ לאוטרו, שהבקיע את הפנדל האחרון. מסי, לבדו, רץ לדיבו, כינויו של השוער שהגיע לנבחרת בגיל מאוחר, 29.
מרטינס הוא דמות, אחד שרוקד בהפגנתיות אחרי הצלות גדולות, וההצלות מגיעות, כולל במשחק מול אוסטרליה שבו מנע שוויון ברגע האחרון. בשנים האחרונות היו הרבה מחלוקות בארגנטינה לגבי עמדת השוער הראשון. עכשיו אין.
6 צפייה בגלריה
מרטינס
מרטינס
מרטינס. אוהב לרקוד
(צילום: AP)
לוריס, כאמור, הוא סיפור אחר, אבל לפני המשחק האחרון ציינו באנגליה שהוא החולייה החלשה שאותה הם יכולים לנצל. רק שבאנגליה שוכחים שלוריס של הנבחרת, לרוב, טוב מלוריס של הפרמייר־ליג. הוא הגיב עם הצלה אדירה באחד־על־אחד מול הארי קיין, ועוד איזו התעופפות או שתיים, זאת בנוסף ליכולת המנהיגות של קפטן אלופת העולם וההכוונה המצוינת שהוא מספק בקביעות לקו ההגנה שלפניו.

שוערי מונדיאל טיפוסיים

יש שוערים שמתעלים במונדיאל. ליבאקוביץ' אינו הראשון בקרואטיה, דניאל סובאשיץ' עשה זאת לפניו, במונדיאל הקודם. קיילור נאבאס כיכב במונדיאל 2014, שאליו הגיע כשחקן לבאנטה ושממנו יצא כשחקן ריאל מדריד. גויקוצ'אה עצמו, זה מפתיחת הכתבה, היה כזה בתחילת שנות ה־90. אלה הם "שוערי מונדיאל" יותר מכל דבר אחר. אל תתפלאו אם עוד שוער כזה יהיה המצטיין בשני המשחקים האחרונים, ויביא לנבחרת שלו את הגביע.
פורסם לראשונה: 10:00, 12.12.22