בני הרצליה ניצלה בעונה שעברה מירידה ממש ברגע האחרון, הפועל חולון בהתקדמות מטאורית בשנים האחרונות, אבל עדיין מכונה אצל רבים "הקבוצה מספר 3 בישראל". לכן אף אחד לא האמין שסדרת גמר הפלייאוף (הטוב מ־3) שתיפתח הערב (21.00) באולם היובל תפגיש דווקא את שתי הקבוצות הללו. לא היה כדבר הזה, גרסת הכדורסל.
לראשונה מאז 1993 - כן כן, 29 שנה - שתי הקבוצות שהעפילו לקרב על הצלחת הן לא מכבי ת"א או הפועל ירושלים. ויש עוד כמה נתונים מדהימים: הרצליה יכולה להפוך לדאבליסטית הראשונה מאז 1968/9 שאינה מכבי ת"א והיחידה בהיסטוריה (!) שלא מת"א; חולון תתייצב להופעה שלישית בגמר, כשברזומה שלה הנפת צלחת אחת ב־2008, שנה אחרי שעלתה מהלאומית. בקיצור, לא משהו שראינו.
7 צפייה בגלריה
פניני ודוסון
פניני ודוסון
פניני ודוסון. רק אחד מהם יחגוג אליפות
(צילום: עוז מועלם)

מפיני ועד פניני. "הסדרה הזו באמת מרגישה מיוחדת ושונה", הודה גיא פניני. קפטן חולון (38) כבר ראה דבר או שניים, אבל גם עבורו זה משהו חדש. "אנחנו רגילים שמכבי ת"א וירושלים נאבקות ראש בראש, אך עם איך שהעונה הזאת התפתחה - שתי הקבוצות שהכי הגיע להן עלו לגמר".
הקפטן ההרצלייני יאיר קרביץ', שצעיר מפניני ב־15 שנה, מסכים עם יריבו: "אם היו אומרים לי בתחילת העונה שזה יהיה הגמר, הייתי עונה להם שהם הוזים. היום כולנו בחלום".
7 צפייה בגלריה
בני הרצליה
בני הרצליה
שחקני הרצליה עם גביע המדינה. ישלימו דאבל היסטורי?
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
הפועל חולון
הפועל חולון
הופעה שלישית בגמר הפלייאוף. שחקני הפועל חולון
(צילום: עוז מועלם)
הפעם האחרונה שבה לא נרשמה נציגות למכבי ת"א או לירושלים בגמר הייתה, כאמור, לפני יותר משני עשורים: הפועל ת"א הפסידה לגליל עליון, כשפיני גרשון נכנס לקלאסיקה עם "עונת הדובדבנים".
פניני: "על שתי הקבוצות יש עכשיו יותר לחץ. כשאתה משחק מול מכבי אתה אומר לעצמך, 'אוקיי, ניתן את הכל על המגרש ומה שיהיה יהיה'. עכשיו זו סיטואציה אחרת, מרגישים שזה ממש אפשרי ומפלס הלחץ עולה. הקבוצה שתסתדר עם הלחץ הזה - יהיה לה סיכוי גבוה יותר לזכות".
גמר במקום חוג. ויש עוד סיבה לכך שזו סדרת גמר שונה ממה שהורגלנו אליה. אולם היובל - הבית של הרצליה - הוא מגרש בית ספר שמכיל 1,500 מקומות בלבד, וביום־יום מתקיימים בו שיעורי ספורט וחוגים. הערב ישוחק בו המשחק הכי חשוב בכדורסל הישראלי. במהלך החג חולון הסכימה שכל הסדרה תועתק להיכל מנורה מבטחים, אך בהרצליה התנו זאת רק אם המשחק השלישי ייערך בביתם. בסופו של דבר, מחזיקת הגביע הודיעה: "כל משחקי הבית שלנו יתקיימו ביובל".
7 צפייה בגלריה
אולם היובל
אולם היובל
אבדיה: "מתבייש לשחק באולם כזה". היובל בהרצליה
(צילום: עוז מועלם)
"זה אולם? אני מתבייש לשחק פה", אמר זופר אבדיה, המנהל המקצועי של הרצליה, בראיון ל"ידיעות אחרונות" אחרי הזכייה בגביע. בסוף השבוע הוסיף: "זה המצב. נכון, זה לא יפה לכדורסל, לא יפה לגמר, לא יפה לאירוע, אבל אנחנו לא יכולים לעשות משהו אחר. נתחיל לדבר על עניין האולם אחרי שהעונה תסתיים. אני עצוב שהרבה אוהדים לא יגיעו".
"מישהו צריך להרים את הכפפה בנוגע לאולמות ספורט", מסכים פניני. "הגיע הזמן שלכל מועדון, בטח בסדר הגודל של הרצליה, יהיה מתקן ראוי, ולא משנה אם מדובר בכדורסל, כדורגל או כל ענף אחר. זו המציאות, אנחנו משחקים על אליפות באולם ששייך לתיכון. זה לא יהיה מפואר, אבל שונה ומיוחד".
ומה יקרה אם הסדרה תיגרר למשחק שלישי ומכריע? גם אז רק 1,500 צופים - במקרה הטוב - יצליחו להידחס אליו כדי לראות אליפות היסטורית של המקומיים או שנייה של החולונים. "בכל מקרה, חשוב להבהיר - האולם הזה לא הביא לנו כלום", מוסיף אבדיה. "מי שסידר לנו את הגביע ואת העלייה לגמר הפלייאוף זו הקבוצה הטובה שנבנתה פה. ובכלל, מי אמר שאם היה לנו אולם גדול יותר היינו מצליחים ככה?"
הולכים לשובר שוויון. אז מי הפייבוריטית? תלוי איך מסתכלים על זה. הרצליה עם יתרון הביתיות ונראתה נהדר בסדרה מול מכבי ת"א, כולל 74:96 מוחץ בהיכל. כריס באב, שון דוסון ובעיקר צ'ינאנו אונואקו נראים בלתי ניתנים לעצירה. חולון, עם ג'ו רגלנד וטיירוס מגי ביכולת שיא, הגיעה לפיינל־פור ליגת האלופות, מציגה סגל רחב ועשתה את העבודה בכל מאני־טיים העונה.
"אנחנו מתמודדים עם מועדון מנוסה יותר שהיה במעמד הזה כבר שלוש פעמים, ננסה לעשות את המיטב", אומר המאמן ההרצלייני, אורן אהרוני. "זה יהיה מאבק בין שני סגנונות שונים לגמרי. חולון משחקת במגרש פתוח, אנחנו משחקים יותר מסודר ובצבע. זה בא לידי ביטוי במשחקים בינינו כשלא היה צמוד".
7 צפייה בגלריה
דוסון מול רגלנד
דוסון מול רגלנד
דוסון מול רגלנד. מאזן 2:2 עונתי בין שתי הקבוצות
(צילום: יאיר שגיא)
ואכן, במפגשים בין השתיים בכל המסגרות המאזן הוא 2:2, כשהרצליה מביסה את חולון בבית העליון ובחצי גמר הגביע. "בסדרות, העומק והניסיון לפעמים משחקים תפקיד. אנחנו צריכים להיות מרוכזים גם בדברים הקטנים", מציין מהעבר השני גיא גודס. "הקבוצה הזאת לא הכי מוכשרת, אבל היא מיוחדת. נסתרות הן דרכי האל. אתה יודע איך אתה מתחיל, לא איך אתה מסיים".
מאמנים, לא מנהלים. יש צדק פואטי בכך שהרצליה וחולון בגמר. הן ניצחו את מכבי ת"א והפועל ירושלים בהתאמה, קבוצות שהחליטו להנחית ראש מערך סקאוטינג ומנהל מקצועי לקווים. המאמנים פר־אקסלנס היו אלה שיצאו עם ידם על העליונה.
גודס, אגב, יכול להפוך למאמן הראשון בהיסטוריה של הכדורסל הישראלי שידריך באותה עונה קבוצה שירדה ליגה (מכבי ראשל"צ) וכזו שזוכה באליפות. "עצוב שנפלטתי ממקום אחד, אבל הרגשתי כאן אנרגיות שונות כמאמן, ואני חייב את האווירה הזאת. רואה את השמחה על האנשים כאן, ועל הקהל שהולך איתנו לכל מקום, ואני מתרגש", שיתף.
7 צפייה בגלריה
גיא גודס
גיא גודס
יכול להפוך למאמן הראשון שידריך באותה עונה קבוצה שירדה ליגה וכזו שזוכה באליפות. גודס
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
אורן אהרוני
אורן אהרוני
"זה יהיה מאבק בין שני סגנונות שונים לגמרי". אהרוני
(צילום: עוז מועלם)
פניני: "הולכים לשחק נגד הקבוצה בכושר הכי טוב. נבוא צנועים, נסתכל להם בעיניים וכן, התבוסה בחצי גמר גביע המדינה יושבת לנו טוב בראש".
קרביץ: "אנחנו חולמים בגדול, אבל יש כאן מועדון נוסף עם היסטוריה עשירה ונעשה את המיטב כדי לחגוג אליפות".