הבדיחה הקבועה שרצה בעונה האחרונה במסדרונות היכל מנורה-מבטחים היא שמכבי ת"א "כנראה התבלבלה באח". לפני שבע שנים היה זה ארינזה אונואקו שנחת במועדון הצהוב וזכור עד היום כאחד הפלופים הגדולים ביותר שלו. בדיחה מהלכת. הוא נחתך אחרי שלושה חודשים בלבד ומאז לא שב לליגת העל שלנו.
ועכשיו: נחזור להווה. שוב, לאונואקו. לא אריזה, אלא צ'ינאנו (25, 2.11 מ'), אחיו הקטן של הפלופ ההוא ומי שמסתמן, יחי ההבדל הגדול, כאחד השחקנים האיכותיים ביותר שעברו בארץ הקודש מתחילת המילניום. הסנטר של בני הרצליה היה זה שכמעט במו ידיו הדיח בשבוע שעבר את מכבי ת"א ונישל אותה מתואר האליפות. 48 שעות לאחר מכן קיבל את תואר ה-MVP של העונה בליגת העל והחל ממחר (שני, 21:00) - בפתיחת סדרת גמר הפלייאוף מול הפועל חולון - ינסה להוליך את קבוצתו לדאבל בלתי נתפס.
6 צפייה בגלריה
צ'ינאנו אונואקו בני הרצליה
צ'ינאנו אונואקו בני הרצליה
אונואקו. הקבוצות הגדולות כבר רודפות אחריו
(צילום: עוז מועלם)

אחי, זה הכי

על פניו, מדובר בשחקן שלא הגיע לאימפריות הגדולות של היבשת וגם לא ממש קיבל הזדמנות ממשית ב-NBA. אונואקו ההרצלייני הוא בוגר מכללת לואיוויל, בה שיחק במשך שנתיים ורשם ממוצעים של 9.9 נקודות עם 8.5 ריבאונדים. ב-2016 נבחר במקום ה-37 בדראפט ה-NBA ע"י יוסטון אבל מיעט לשחק ונשלח מספר פעמים לשחק בקבוצת הבת של הרוקטס בליגת הפיתוח. לאחר מכן עבר בטרייד לדאלאס, אבל שוחרר משם אחרי ארבעה ימים בלבד ומשם חזר לג'י-ליג עד שהחליט לצאת מגבולות ארה"ב. הוא חתם בעונת 2019/20 בוונג׳ו פרומי מדרום קוריאה, העמיד שם שם ממוצעים של 14.4 נקודות, 10.3 ריבאונדים ו-2.5 אסיסטים ונבחר לחמישייה הראשונה בליגה הקוריאנית.
בקיץ שעבר חתם אונואקו בזאדר הקרואטית, אותה הוביל לדאבל, כשהוא מסיים את העונה שוב עם מקום בחמישיית העונה, ה-MVP של גמר הגביע וחמישיית ההגנה של הליגה. הממוצעים: 11.8 נקודות ו-6.3 ריבאונדים. מי צופה בליגה הקרואטית, אתם שואלים? לא רק סקאוטים ברחבי היבשת, אלא גם המנהל המקצועי של הרצליה, זופר אבדיה, ששם את כל הז'יטונים שלו על הסנטר האמריקאי.
6 צפייה בגלריה
צ'ינאנו אונואקו בני הרצליה
צ'ינאנו אונואקו בני הרצליה
גביע כבר יש, עכשיו רק חסרה לו אליפות
(צילום: עוז מועלם)
מוזר, אבל אף קבוצה גדולה לא באמת רדפה אחריו ואבדיה הרוויח בגדול. אונואקו, למרות שכמובן היו לו הצעות נוספות, בחר דווקא לחתום בבני הרצליה אחרי שהתייעץ עם אנשים שקרובים אליו. כמו אחיו אריזה, למשל, שהמליץ לו להגיע לישראל. גם סוכנו, שחקן העבר פיט מייקל, שכבר הביא בעבר שחקנים לארץ, סיפר לסנטר כי הקבוצה מהשרון היא כזו שתוכל לשמש לו חממה וקרש קפיצה למועדונים גדולים יותר.
ובאמת כך קרה, לפחות החלק הראשון של המשפט. הסנטר דורג ראשון בתום העונה הסדירה בליגת העל במדד (21.6) ובריבאונדים (9.4) ונכלל בטופ-5 של בנקודות לדקה (0.59), חסימות (1.4) והטבעות (1.4). הוא העמיד ממוצעים של 15.7 נקודות, 9.4 ריבאונדים ו-2.7 אסיסטים ובפלייאוף עלה ל-18.2, 10.7 ו-3.5 בהתאמה. ואל תשכחו לרגע את גמר הגביע מול הפועל ת"א, אז סיפק הופעה אדירה של 30 נקודות, 17 ריבאונדים ומדד 50.
6 צפייה בגלריה
אריזה אונואקו
אריזה אונואקו
זוכרים? האח אריזה אונואקו בקדנציה במכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)
במועדון מספרים שלמרות היכולת הפנומנלית שלו, וכשרוב הפוקוס עליו, הוא דווקא מעדיף להצטנע, לא מרבה להתראיין, ממשיך לעבוד קשה ועומד בהתחייבות שלו לקבוצה. למרות שלפעמים הוא גורם לאנשי הרצליה לדפיקות לב מואצות.
הפעם הראשונה שזה קרה הייתה אחרי הזכייה בגביע המדינה, כשהוא טס חזרה לארה"ב בזמן שחברתו הייתה אמורה ללדת. זה אמנם היה סעיף בחוזה, אבל אבדיה לא אהב את זה - בטענה שזה יוציא אותו מפוקוס - ואף איים להתפטר. אונואקו חזר כמו גדול, גם אבדיה חזר לעצמו.
6 צפייה בגלריה
זופר אבדיה
זופר אבדיה
הרוויח בגדול. אבדיה
(צילום: עוז מועלם)
הפעם השנייה הייתה ממש קצת אחרי גמר גביע, כשמספר קבוצות ברחבי אירופה כבר התחילו ללטוש אליו עיניים, כולל באסקוניה שהציעה לו חוזה מיידי. אך אונואקו סירב בנימוס ובחר לסיים את העונה במקום שבו הוא התחיל.

העצות של ריק פיטינו

אונואקו נחשב לשחקן אתלט, ריבאונדר ברמה גבוהה, בעל ראיית משחק רחבה, כשהוא יודע להשתמש בשחקנים שלידו. בנוסף, מציג יכולת קליעה מרשימה מחוץ לקשת, יחסית לשחקן פנים, עם 33 אחוז בממוצע. ועדיין, סימן ההיכר של אונואקו הוא סגנון הזריקה הייחודי שלו מקו העונשין - "זריקת סבתא", כאשר סרטונים שלו זורק ככה לאורך השנים הפכו מזמן כבר לוויראלים.
6 צפייה בגלריה
צ'ינאנו אונואקו בני הרצליה
צ'ינאנו אונואקו בני הרצליה
אונואקו ו"זריקת הסבתא"
(צילום: עוז מועלם)
בצעירותו החיסרון הכי בולט אצלו היה האחוזים מקו העונשין, אבל למזלו היה לו את ריק פיטינו, שבזמנו אימן את במכללת לואיוויל. הוא זה שייעץ לו לעבור ל"זריקת סבתא" כמו ריק בארי האגדי. וזה עובד.
אחרי שהרצליה הצליחה לשמור את כריס באב לשנתיים נוספות, הם ממש לא חולמים אפילו על להאריך את חוזהו של אונואקו, הסנטר סוחף אחריו במהלך החודשים האחרונים לא מעט קבוצות שלוטשות אליו עיניים. הדיווחים באירופה מצביעים על כך שהוא כנראה יעבור לקבוצה גדולה יותר, כנראה ביורוליג.
לפחות על פי מספר פרסומים, בין המועמדות לקלוט אותו נמצאת מכבי ת"א, שככל הנראה תאיץ את המאמצים שלה לאור עזיבתו הלא צפויה של אנטה ז'יז'יץ' שסיכם את תנאיו באנאדולו אפס.
6 צפייה בגלריה
תאשימו אותו. פיטינו עם אונואקו בימים במכללת לואיוויל
תאשימו אותו. פיטינו עם אונואקו בימים במכללת לואיוויל
תאשימו אותו. פיטינו עם אונואקו בימים במכללת לואיוויל
(צילום: AP)
אבל זה לא יהיה פשוט. נכון, שבמושגים של מכבי ת"א לא נחשב שחקן יקר, אבל לא רק הכסף מדבר, אלא גם הרצון שלו לנסות את מזלו בחזרה בליגה הטובה בעולם. מי שכבר חושבות בכיוונו הן בוסטון (אולי אלופת ה-NBA החדשה) וקליבלנד, שהציעו לו להגיע להתאמן איתן במהלך הקיץ הקרוב. אבל רגע, יש לו עוד משימה להשלים. עם הרצליה. והיא יוצאת לדרך מחר, באולם היובל. רחוק שנות אור מה-TD גארדן.
פורסם לראשונה: 07:33, 05.06.22