מה מניע את הספורטאים לקום בבוקר ולהתאמן גם כשלא מתחשק להם? ובכלל, האם ספורטאים קמים להתאמן בכיף? כאשר השאלה הזו מופנית לאנשי מקצוע, התשובה היא בדרך כלל "מוטיבציה". אבל מה זו מילת הקסם מוטיבציה? ממה היא בנויה? איך משיגים אותה? ממחקרים עולה שמוטיבציה יכולה להגיע ממקורות פנימיים וחיצוניים כאחד, והיא קשורה לשחרור הורמונים שעשויים להשפיע על ביצועי ספורט.
מוטיבציה פנימית מתייחסת לדחף ולתשוקה שמגיעים מהספורטאי עצמו. זוהי תחושת הסיפוק הנובעת מהשגת מטרה או ההנעה האישית הנובעת מהעיסוק בספורט. עבור ספורטאים מסוימים, המעשה הפשוט של עיסוק בספורט שלהם, מספיק כדי לשמור על מוטיבציה להתאמן באופן קבוע. ספורטאים אלו, אשר נמצאים בתהליך של שיפור ודחיפה לגבולות שלהם, מרגישים אושר פנימי ומיצוי עצמי. ליונל מסי, הנחשב לאחד משחקני הכדורגל הגדולים בכל הזמנים, הוא בעל מוטיבציה פנימית. מסי דיבר על אהבתו לכדורגל ושמקור ההנעה האישית שלו הוא להשתפר ולהיות הכי טוב שהוא יכול להיות.

1 צפייה בגלריה
מסי
מסי
מסי. מוטיבציה פנימית
(צילום: FRANCK FIFE/AFP)

מוטיבציה חיצונית מתייחסת לדחף שונה. זה יכול להיות הרצון להכרה, תהילה או כסף. סוגים אלה של מניעים יכולים להיות חזקים ולגרום לספורטאי לדחוף את עצמו יותר מאשר מוטיבציה פנימית בלבד. לדוגמה, ספורטאי עשוי להיות מונע מהסיכוי לזכות באליפות, במלגה או בכסף גדול שישפר את מצבו הכלכלי. פלויד מייוות'ר ג'וניור, מתאגרף מקצועני בדימוס, הצהיר לא פעם כי הוא מונע על ידי גורמים חיצוניים כמו כסף והכרה. הוא ידוע באורח החיים הראוותני שלו ובאהבתו למכוניות יוקרה ותכשיטים יקרים, ומימן הכל בזכות קריירה מצליחה.
אחד ההורמונים העיקריים המעורבים במוטיבציה ובביצועי ספורט הוא אדרנלין. כאשר לספורטאי יש מוטיבציה משתחרר אדרנלין, אשר מגביר את קצב הלב, לחץ הדם והנשימה. הורמון זה עוזר לגוף להתכונן לדרישות הגופניות בספורט. הורמון נוסף המעורב בעניין הוא קורטיזול, שמשתחרר בתגובה ללחץ ויכול להיות בעל השפעות חיוביות ושליליות על ביצועי ספורט. בכמויות קטנות, קורטיזול יכול לעזור לספורטאי בריכוז ותפקוד מיטבי בביצוע. עם זאת, בכמויות גדולות, קורטיזול יכול להוביל לעייפות, פירוק שרירים וירידה בביצועים.
אנדורפינים הם הורמונים המשתחררים במהלך פעילות גופנית, כגון פעילות גופנית או ספורט. הורמונים אלו קשורים לתחושות של הנאה ואופוריה, אשר יכולים לעזור להגביר את המוטיבציה ולשפר את ביצועי הספורט. מוטיבציה פנימית קשורה לשחרור נוירוטרנסמיטרים כמו דופמין, שאחראי לתחושות של הנאה ותגמול. מוטיבציה חיצונית קשורה לשחרור הורמוני לחץ כמו קורטיזול ואדרנלין, שיכולים לעזור לגוף להגיב לאתגר או ללחץ של תחרות.
בעוד שני סוגי המוטיבציה יכולים להיות יעילים, ספורטאים שמונעים בעיקר על ידי גורמים פנימיים נוטים לחוות חוויה של הנאה וסיפוק מכל רגע בספורט שלהם. מניעים חיצוניים, למרות שהם יעילים בטווח הקצר, עשויים שלא לספק את אותה רמת שביעות רצון ועלולים להוביל לשחיקה לאורך זמן. הספורטאים המצליחים ביותר הם אלו שיש להם איזון של מוטיבציה פנימית וחיצונית כאחד. לדוגמה, ספורטאי עשוי להיות מונע מהרצון לזכות באליפות, אך גם להצליח ליהנות מהתהליך של האימון והתחרות.
חשוב לספורטאים להבין את המוטיבציה שלהם ולהשתמש בה לטובתם. גם מאמנים יכולים למלא תפקיד בסיוע לספורטאים למצוא את המוטיבציה שלהם וליצור תוכנית אימונים שמתיישרת עם המטרות והרצונות שלהם. על ידי הבנת תפקידה של מוטיבציה פנימית וחיצונית, ספורטאים יכולים לשפר את ביצועיהם, ליהנות מחוויה מספקת יותר עם הספורט שלהם, ובעיקר להתמודד עם המורדות והעליות במהלך הקריירה.
ולשאלה האם ספורטאי קם בכיף? התשובה תלויה בעיקר במוטיבציה הפנימית שלו.
הכותב הינו פסיכולוג, פרקטיקן בשירות הפסיכולוגי החינוכי בפתח תקווה ויועץ בתחום הפסיכולוגיה של הספורט, המאמץ והביצוע

גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.