שלושה חודשים עברו בין ה-1:3 של ריאל מדריד על ברצלונה בליגה לבין ה-1:3 של בארסה בקלאסיקו בסעודיה שלשום. על הנייר, נראה שהתוצאה האחרונה חשובה יותר: בארסה כבר מחקה את ההפסד ההוא והשתלטה על המקום הראשון, היא נמצאת בקו עלייה לעומת הבלאנקוס שנראים מעט עייפים – והשלישייה הזו הייתה שווה הנפה על הדשא בריאד, הסופר קופה הספרדי.
וזו גם הייתה שבירת הקרח הרשמית עבור צ'אבי, שאחרי יותר משנה בתפקיד, זכה בתואר ראשון כמאמן ברצלונה. זה גם התואר הראשון של הקבוצה בלי לאו מסי מאז האליפות ב-1999!
5 צפייה בגלריה
לבנדובסקי עם הגביע
לבנדובסקי עם הגביע
לבנדובסקי עם הגביע. ברצלונה שברה את הקרח
(צילום: גטי אימג'ס)
במידה רבה, זה היה חשוב יותר עבור צ'אבי מאשר שש הפעמים שבהן זכה בסופר קופה כשחקן ברצלונה. היה ברור שהוא מגיע בשיא השפל של המועדון, לקבוצה אבודה שבדיוק ראתה את מסי עוזב והתמודדה עם משבר כלכלי חסר תקדים, ועדיין היה צורך אמיתי שהפקק הזה ישתחרר, שיירד ממנו הלחץ של גביע הבכורה שיוכיח שכל הדיבורים עליו כמאמן העתיד של בארסה ובכלל היו מוצדקים.
"הזכייה בסופר קופה תביא לנו שקט וביטחון", אמר צ'אבי המאושר בסיום. "אתה מנצח את ריאל על ידי שליטה במשחק, וזה גורם לשחקנים להאמין במה שהצוות המקצועי עושה. אני יודע עד כמה הם סובלים מהביקורות שמוטחות בהם, ועכשיו הם מרגישים משוחררים. אנחנו בונים כאן קבוצה, ואני מקווה שזה רק התואר הראשון מבין רבים שעוד יבואו". הנשיא ז'ואן לאפורטה היה בעננים: "זה דור יוצא דופן של שחקנים, שאותו מוביל מאמן נפלא".
5 צפייה בגלריה
צ'אבי
צ'אבי
מאמן העתיד. צ'אבי
(צילום: רויטרס)

בתפקיד המציל

ניכר לעין שצ'אבי הוא מאמן חכם. היה ברור עוד מימיו כשחקן שהוא יהיה מצוין על הקווים. אבל חשיבות המינוי שלו בנובמבר 2021 לא נבעה מהיכולות הטקטיות, אלא מכך שהיה האדם היחיד בעולם שמסוגל לעשות את מה שצריך כדי להציל את ברצלונה, להיות החצי השני של לאפורטה. הנשיא החדש-ישן ספג הרבה ביקורות על משכון העתיד של המועדון, אבל גייס את הכספים הדרושים לחיזוק על ידי מכירת זכויות שידור ונכסים פיזיים שבהם החזיק המועדון. התפקיד של צ'אבי היה להיות חד ואכזרי - בגלל שאת ההחלטות הקשות רק הוא יכול היה לקבל, וכל מאמן אחר בעולם לא היה שורד את ההשלכות.
המשימה התחלקה לארבע, והייתה מאתגרת במיוחד: עזרה ראשונה, ניהול סגל מוקדם, התאמות וחילופי דורות. החלק האחרון נראה כאילו הוא שייך לניהול הסגל, אבל למעשה מדובר בעניין סבוך הרבה יותר.
5 צפייה בגלריה
ג'רארד פיקה
ג'רארד פיקה
ג'רארד פיקה. צ'אבי הראה לו את הדרך החוצה
(צילום: EPA)
נתחיל דווקא בו - צ'אבי שיחק עם החבר'ה הוותיקים במועדון, חלק איתם חדר הלבשה והקיף איתם מגרשים כשהם נושאים גביעים. ואז כשהוא הגיע, לאט-לאט התברר לו שהוא צריך להראות להם את הדרך החוצה. ג'רארד פיקה נמחק ופרש, סרחיו בוסקטס יעזוב בסוף העונה (ואולי אפילו כבר החודש, אם הסעודים יבואו עם הצעה יפה), סרג'י רוברטו לא בתוכניות וג'ורדי אלבה המתוסכל - היחיד שבאמת מביע בפומבי את הכעס על היחס כלפיו - ממשיך להביט על המתרחש מהספסל. אלו מהלכים שהיו חייבים לקרות, אבל רק לדמות כמו צ'אבי, עם ההיסטוריה והמעמד המיוחד במועדון, היה מנדט לבצע אותם.
העזרה הראשונה עברה בהצלחה. צ'אבי קיבל את הקבוצה במקום התשיעי, עם חשש שלא תשיג כרטיס לצ'מפיונס, והיא סיימה כסגנית האלופה. הסגל היה קצר מאוד, חייב שימוש בהמון שחקני נוער ומילואים, והמשאבים לחיזוק היו מוגבלים. לאחר מכן הגיע ניהול הסגל: סתימת חורים בהתקפה בינואר שעבר, ואז רכש מאסיבי בכל החזיתות הקיץ, בדיוק בנקודות הנחוצות. על חילופי הדורות כבר דיברנו, וזה מותיר את ההתאמות, אולי ההיבט המרשים ביותר בקדנציה של צ'אבי כמאמן ברצלונה עד כה.
5 צפייה בגלריה
שחקן ברצלונה גאבי
שחקן ברצלונה גאבי
היהלום הגדול. גאבי
(AFP)

יותר דינמי

צריך לזכור: לא הכל ורוד. קמפיין ליגת האלופות היה קטסטרופלי, והקבוצה תתמודד עם מנצ'סטר יונייטד בליגה האירופית בניסיון להשיג קצת נחמה. באותה תקופה צ'אבי הרגיש את הלחץ והשמועות על מעמדו. רק שבמקום לחזור לאחור, לקרוס אחרי הכישלון וההפסד בקלאסיקו בליגה, צ'אבי חידד את הכדורגל שלו. שתי עמדות הציקו לו: קשר מרכזי וקיצוני שמאלי, לאור האכזבה משלושה שחקני רכש טריים מאוד - פרנק קסייה, פראן טורס וראפיניה. צ'אבי לא שינה את השיטה, נשאר עם ה-3־3־4 האופייני של ברצלונה, אבל הפך אותו להרבה יותר דינמי.
וכך, במקום השאלה הקבועה של פרנקי דה יונג או גאבי, צ'אבי התחיל לעלות עם שניהם במרכז השדה לצד פדרי וקשר נוסף. התנועה של גאבי ופדרי סוגרת את אגף שמאל, וכשהם חותכים למרכז, התגלית הגדולה של צ'אבי, המגן השמאלי בן ה-19 אלחנדרו באלדה, עולה להתקפה ותופס את הקו. ברצלונה משתלטת על משחקים בקלילות בזכות שילוב השחקנים הזה. וכך דה יונג, שממנו הקבוצה ניסתה להיפטר הקיץ מסיבות כלכליות, פורח מחדש, צ'אבי כבר החיה עם הגעתו את הקריירה של עוסמאן דמבלה שמשחק כדורגל פנומנלי, רוברט לבנדובסקי הוא באנקר, וכעת רוב ההתלהבות היא מגאבי שנתן הצגה מטורפת בסופר קופה עם שער ושני בישולים. המאמן אמר עליו אחרי המשחק: "הוא מנהיג טבעי, זה בא לו בקלות בגיל 18. אין לו תקרה, ולא נמאס לי לשבח אותו".
5 צפייה בגלריה
רוברט לבנדובסקי חלוץ ברצלונה
רוברט לבנדובסקי חלוץ ברצלונה
באנקר. לבנדובסקי
(צילום: גטי אימג'ס)
צ'אבי יודע להתרגש משחקנים, אבל יש גם שיקולים קרים. שחקנים שלא נמצאים זמן רב בקבוצה כבר בדרך החוצה, אלו שציינו לצד שמות כמו הקטור ביירין ואריק גרסיה. מרסלו ברוזוביץ' מאינטר נמצא על הפרק. צ'אבי שומע את הדיבורים של לאפורטה על רצונו לראות את מסי בחזרה בקבוצה, אבל יודע בעצמו שזה רק בונוס, משהו שיחזיק מספר שנים. הוא בא לבנות ברצלונה נטולת מסי שתהיה חזקה לא פחות. זו פנטזיה, אבל כאמור - אם מישהו יוכל לעשות זאת, זה רק הוא.