אחד המאפיינים הבולטים בכדורגל הישראלי הוא חוסר יציבות. מאמנים באים והולכים, בעלי בית יורים סיסמאות גרנדיוזיות לאוויר, שחקנים שמוגדרים ככוכבים מוצאים עצמם פתאום כפלופים בנפילה חופשית. זה קורה כמעט בכל קבוצה, בכל מקום. הקבוצה המצליחה ביותר בליגת העל העונה - לא הטובה יותר דווקא, אלא זו שהתעלתה על הציפיות ממנה - היא הפועל ירושלים, ואם רוצים לבחור סיבה לכך הרי שהיא נמצאת בדיוק בנקודה הזו. הפועל ירושלים היא הקבוצה היציבה בליגה.
אין כאן כוונה לומר שמקצועית הפועל ירושלים לא חווה עליות וירידות, שלא היו ולא יהיו תקופות רעות, אבל אותה יציבות, שמיד תוסבר פה בהרחבה, מבדילה אותה מרוב הקבוצות הנמצאות מתחתיה בטבלה, ומדובר ברוב הליגה. הפועל ירושלים התבססה במקום הרביעי, מרחק 5 נקודות מהבאה אחריה, אשדוד. מקום רביעי יכול להוביל לאירופה, במידה שמכבי ת"א תזכה בגביע המדינה. איזה הבדל מהקבוצה שנאבקה על מקומה בליגה לפני שנה.
3 צפייה בגלריה
שחקני הפועל ירושלים חוגגים
שחקני הפועל ירושלים חוגגים
שחקני הפועל ירושלים חוגגים. בשנה הבאה באירופה?
(צילום: עוז מועלם)

להחליט בלי לחץ

נקודת הפתיחה של הפועל ירושלים בהופעתה המחודשת בליגה העליונה הייתה רחוקה מלהיות ורודה. היא פתחה את העונה שעברה בלי להבקיע שער בחמשת המשחקים הראשונים, אבל הצליחה לשרוד. 33 נקודות בלבד השיגה אז, בעוד היום יש 45, עם עוד חמישה משחקים בקופה, וצריך לזכור שמדובר בלו"ז קשה יותר כיוון שהפועל ירושלים בפלייאוף העליון. היא השיגה 9 נקודות בחמישה משחקים בפלייאוף בינתיים, טוב יותר מהפועל באר־שבע. פתיחה כה רעה כפי שחוו הירושלמים עם חזרתם לליגת העל הייתה יכולה להוביל לזעזועים שונים במועדונים אחרים, ללחץ, אבל פה טמון חלק מסוד ההצלחה, אותה יציבות מדוברת. יציבות בניהול, בצוות המקצועי, בהרכבים, בתמיכת הקהל.
את העבודה השקטה שמאפשרת הכל מבצעים קודם כל המנכ"ל אורי שרצקי והמנהל המקצועי שי אהרון. הכי קל, או יותר נכון בנאלי, היה לחתוך את הזרים החדשים בעונה שעברה, אבל היום המגן הימני אילוז' יאו והבלם אונדז'יי באצ'ו הם שניים מהשחקנים הזרים הטובים בליגה, ושניהם ביחד הפכו את הגנת הקבוצה לרביעית בטיבה בליגה. מדובר בשני שחקני השדה – לא רק זרים, בכלל – ששיחקו הכי הרבה דקות בליגה העונה.
3 צפייה בגלריה
זיו אריה
זיו אריה
זיו אריה. היתרון של הפועל ירושלים על הליגה
(צילום: עוז מועלם)
ובכלל, ההרכב של הפועל ירושלים, בניגוד לעונה שעברה, התייצב, אין המון שינויים ממשחק למשחק, חלוקת העבודה ברורה. זיו אריה, שצריך להיבחר למאמן העונה, נמצא גם הוא במקום יציב. אריה הוא המאמן שמחזיק במשרתו הכי הרבה זמן בליגה, מאמן את הקבוצה מאז מאי 2019, אז עוד קראו לה הפועל קטמון והיא שיחקה בליגה הלאומית. המאמן שנמצא אחריו ברשימה מבחינת ותק באותו מועדון, ברק בכר, יעזוב בקרוב, והשלישי, רן בן־שמעון, אולי יהיה זה שיחליף את בכר. הפער בין אריה לשאר הליגה רק יגדל.
כשמאמן נמצא הרבה זמן באותו מקום, כשהוא אינו חושש למעמדו, אפשר לקדם שחקנים צעירים בלי פחד, כפי שקורה העונה בעיקר עם הבלם נועם מלמוד, ואפשר להתגבר יותר בקלות על עזיבה של שחקנים. הפועל ירושלים מכרה באמצע העונה את הקפטן שלה, גוני נאור, לו היה תפקיד מאוד משמעותי. גם אחמד סלמן, עליו בנו בעבר ככישרון מוביל נמכר.
3 צפייה בגלריה
נותנים שקט. אוהדי הפועל ירושלים
נותנים שקט. אוהדי הפועל ירושלים
נותנים שקט. אוהדי הפועל ירושלים
(צילום: חיים צח)
לכל אלה תוסיפו את העידוד הבלתי פוסק, השקט שנותן הקהל, שבעצם מחזיק במועדון, גם בימים פחות טובים, ותקבלו יציבות המובילה להצלחה. הצלחה שאולי אפילו תשים את הפועל ירושלים באירופה בעונה הבאה.
פורסם לראשונה: 12:11, 21.04.23