פיראס מוגרבי אסף לא מעט חוויות בכדורגל – ממכבי נתניה, דרך בני סכנין ועד מכבי חיפה ואפילו לאנס הצרפתית – אבל הרגע הכי המרגש בקריירה שלו הגיע דווקא על הקווים. זה קרה בשבת האחרונה, כאשר הבטיח עם קבוצתו, בני שפרעם, את העלייה לליגה הלאומית יחד עם מכבי הרצליה. ולא מדובר פה בעוד עלייה, מאחורי ההישג מסתתר חתיכת סיפור.
מוגרבי רק בן 31, גיל שבו שחקנים לא חושבים בכלל על פרישה, אבל פציעה קשה בברך לא הותירה לו ברירה, והוא נאלץ לתלות את הנעליים לפני כשנתיים – מוקדם הרבה מהמתוכנן. הוא לא בכה על מר גורלו ומיד פנה לאתגר הבא – להפוך למאמן, ועוד בקבוצה מהעיר שבה גדל, ששיחקה אז בליגה ב' והוקמה רק לפני ארבע שנים (כתחליף למכבי שפרעם שפורקה).
4 צפייה בגלריה
מוגרבי
מוגרבי
גיבור שפרעם. מוגרבי
(צילום: יובל חן )
מוגרבי לא בא להעביר את הזמן, אלא לעבוד. אחרי העלייה המהירה לליגה א', התיאבון נפתח, התקציב עלה – והמאמן הצעיר בנה סגל נוצץ במושגים של הליגה השלישית, עם שמות כמו עלי חטיב, עאבד מורג'אן ואמיר אבו ניל. עכשיו, אחרי שהמשימה הושלמה, מוגרבי כבר לא רק סמל בשפרעם, אלא ממש גיבור מקומי, האיש שסידר לעיר שלו כרטיס כניסה לבמה המרכזית של הכדורגל הישראלי.
חוזה לעונה הבאה עוד אין לו, אבל במועדון לא מתכוונים להחליף מתכון מנצח, ומיד בתום חג רמדאן הם יגישו לו הצעה, במטרה לטפס עוד מדרגה ולהגיע – אולי – לליגת העל. וכפי שתבינו, זו גם התוכנית של המאמן.
"זו התרגשות מטורפת עבורי", אומר מוגרבי בראיון ל"ידיעות אחרונות". "שימחנו עיר שלמה ועשינו היסטוריה. אבל שיהיה לכם ברור, אנחנו לא מסתפקים בליגה הלאומית. אני מאמין שהשמיים הם הגבול עבורנו, ואת המסר הזה העברתי לשחקנים".
4 צפייה בגלריה
שחקני איחוד בני שפרעם חוגגים
שחקני איחוד בני שפרעם חוגגים
שחקני איחוד בני שפרעם חוגגים
(עמרי שטיין, one)
שלוש ליגות בארבע שנים. מה סוד ההצלחה של המועדון? "קודם כל יש פה שחקני בית נהדרים כמו חטיב, אבו ניל, חוסאם בושנאק ופאדי ארמלי. הם בסיס אדיר לקבוצה, ויחד עם הרכש שעשינו עמדנו במשימה בענק".

"אני לא ממהר לשום מקום"

העיר בטירוף. "חבל על הזמן, כולם פה בשיגעון. זו עיר של כמעט 50 אלף איש, וכולם פה חולים על כדורגל ברמה שאין לתאר. אני כל כך מתרגש בשבילם. הקהל שלנו הולך איתנו לכל מקום, ואני בטוח שבעונה הבאה הכמות עוד תגדל".
הגעתם לתקרת הזכוכית, או שיש לכם תקציב לבנות קבוצה לליגת העל? "לא מתכוונים לעצור. כמובן שהליגה הלאומית זו אופרה אחרת ונצטרך להשתלב בה בהדרגה, אבל ברור שהמטרה היא לעלות עוד ליגה בעתיד הקרוב".
"מי שעוקב אחריי רואה שאני עוד רגע נכנס למגרש כדי לשחק. כואב לי שאני לא שם, אבל אלוהים החליט שאפנה לדרך חדשה"
אז זה אומר שאתה ממשיך בטוח בקבוצה בעונה הבאה? יש סיכוי שתקבל הצעה מליגת העל? "אני לשפרעם לא אומר 'לא', אבל מה שכתוב מלמעלה זה מה שיהיה. אם תהיה לי הצעה מליגת העל? אני צעיר ולא ממהר לשום מקום, טוב לי איפה שאני, והלוואי שאזכה להוביל את המועדון הזה לליגת העל".
איך שפרעם מגייסת תקציבים כאלה? יש לכם לא מעט שחקנים שעולים המון כסף. "יש לנו הנהלה מצוינת שיודעת לגייס כספים, אני סומך עליה שתביא סכומים גם לליגה הלאומית. אני עובד על הצד המקצועי והם נותנים לנו שקט כלכלי".
4 צפייה בגלריה
אף אחד לא האמין שהוא ירד לליגה ב'. חטיב במדי מכבי נתניה
אף אחד לא האמין שהוא ירד לליגה ב'. חטיב במדי מכבי נתניה
אף אחד לא האמין שהוא ירד לליגה ב'. חטיב במדי מכבי נתניה
(צילום: עוז מועלם)
עלי חטיב הוא הכוכב שלכם. לדעתך יש לו מקום בליגת העל? "כשהוא הגיע אלינו, אף אחד לא האמין שהוא ירד לליגה ב', אבל כל הכבוד לו שהוא הלך עם הלב וחזר הביתה. הוא עשה דבר ענק בשביל העיר".
נראה שאתה נהנה על הקווים, אבל לא מגרד לך לחזור לשחק? "מי שעוקב אחריי רואה שאני עוד רגע נכנס למגרש כדי לשחק. ברור שאני מתגעגע. כואב לי שאני לא משחק, אבל אלוהים החליט שאפנה לדרך חדשה. עברתי פציעה קשה שלא הצלחתי לחזור ממנה, וברור שאני מרגיש פספוס. עשיתי המון דברים בליגת העל, ויכולתי לתת בשקט עוד שבע שנים ברמות הגבוהות".

"הכדורגל במגזר בהתקדמות"

שפרעם מתאימה לליגת העל? "פוטנציאל עתידי ברור, בטח לגבי קהל. יש פה אנשים טובים שמשקיעים כסף. עיר כמו שפרעם חייבת להיות בליגה הבכירה, אבל צריך סבלנות. לא חוכמה לעשות הכל מהר ואז להתפרק".
יש סיכוי שנקבל לראשונה בהיסטוריה שלוש קבוצות מהמגזר בליגת העל? "הכדורגל במגזר עבר התקדמות אדירה בשנים האחרונות. הוא בתנופה אדירה, וליגת העל רק תרוויח ממצב שיהיו בה כמה שיותר קבוצות ערביות".
4 צפייה בגלריה
דיא סבע שחקן מכבי חיפה
דיא סבע שחקן מכבי חיפה
"דיא כל משחק נותן הצגה"
(צילום: עוז מועלם)
לא מעט סבורים שעומר אצילי, ערן זהבי ודיא סבע חייבים להיות בסגל הנבחרת בכושרם הנוכחי. מה דעתך? "אלו שלושת השחקנים הכי טובים בארץ וברור שהם חייבים להיות בנבחרת. לא יכול להיות ששחקן כמו אצילי עם 20 גולים, דיא שכל משחק נותן הצגה וזהבי עם מספרים מטורפים לא בסגל. צריך לזמן אותם".
לדעתך ישנה אפליה בין ערבים ליהודים בכדורגל שלנו? "אני מתייחס רק לדברים מקצועיים. בשנים האחרונות רואים יותר ויותר שחקני מגזר בנבחרת, ומי שטוב מקבל את הצ'אנס שלו".