סוף עידן בעולם הטניס, ונראה שמעולם המילים הללו לא היו נכונות ומתאימות ביותר בנוגע לשחקן או שחקנית: סרינה וויליאמס, שפרצה לסצנת הטניס העולמית לפני 25 שנה וזכתה ב־23 תוארי גראנד סלאם, הודיעה אתמול בפוסט באינסטגרם כי תפרוש מהענף לאחר אליפות ארה"ב הפתוחה. "מגיע הזמן בחיים שבו אתה חייב לנוע בכיוון אחר. זה תמיד קשה כשאתה אוהב משהו כל כך", כתבה וויליאמס שבחודש הבא תחגוג 41. "אלוהים, אני אוהבת טניס, אבל הספירה לאחור החלה. אני צריכה להתרכז באימהות שלי, במטרות הרוחניות שלי וסוף־סוף למצוא סרינה שהיא עדיין מהנה, אבל אחרת. אני הולכת ליהנות מהשבועות הקרובים".
בתמונה המלווה את הפוסט באינסטגרם בחרה וויליאמס את השער הקרוב של מגזין האופנה "ווג", שם היא מצולמת על חוף הים בשמלת סאטן בתכלת בוהקת עם עגילים תואמים וזרועות שריריות חשופות. "הפרידה של סרינה", כתוב בכותרת, עם ציטוט מהטניסאית לפיו "אני גרועה בלהיפרד".
4 צפייה בגלריה
סרינה וויליאמס
סרינה וויליאמס
זכתה ב־23 תוארי גראנד סלאם. וויליאמס
(צילום: gettyimages)
הכתבה הראשית היא מאמר שסרינה כתבה בעצמה, ובו הסבירה את הסיבות להחלטה: "אני לא אוהבת את המילה 'פרישה', אני אוהבת יותר לחשוב על זה כמעבר. אבל המילה הנכונה לתאר את ההחלטה שלי תהיה 'התפתחות'. אני מתפתחת החוצה מטניס, לדברים אחרים שחשובים לי כמו קרן ההון שהקמתי והמשפחה שלי. אני רוצה לגדל את המשפחה הזו".
לוויליאמס יש 73 תוארי יחידות ועוד 22 תארים במשחקי הזוגות. היא הרוויחה 95 מיליון דולר רק מטניס. הפרישה שלה לא מגיעה בהפתעה מוחלטת: וויליאמס הפסידה פעמיים ברציפות בסיבוב הראשון של ווימבלדון, טורניר שהיה הסלון הפרטי שלה, אבל ההודעה עצמה תפסה את עולם הטניס בהפתעה, מאחר שהגיעה לאחר שסרינה ניצחה בפעם הראשונה מזה יותר משנה בטורניר יחידים בטורונטו, שמהווה הכנה לאליפות ארה"ב. "אני לא מצפה לטקסים, לרגע אחרון על המגרש", היא כתבה, "אבל אני מלאת תודה לאוהדים במידה שאיני יכולה לתאר במילים. אני הולכת להתגעגע לגרסה הזאת שלי, של הילדה הקטנה ששיחקה טניס".

"אור בקצה המנהרה"

וויליאמס לא סיפקה תאריך פרישה מדויק, אבל הגראנד סלאם בפלאשינג מדו שייפתח ב־29 בחודש, טורניר שבו זכתה שש פעמים (וגם חוותה כמה מרגעי השפל בקריירה שלה), יהיה כנראה התחנה האחרונה בקריירה. "יש אור בקצה המנהרה, ואני מתקרבת לאור הזה", היא אמרה אחרי הניצחון בטורונטו על נוריה פריסאס־דיאס מספרד. "אני כבר לא יכולה לחכות לעבור בדרך הזו, אבל יש בי כאב גדול. זה הדבר הכי קשה שאני יכולה לדמיין".
וויליאמס, שהפכה לאם לאולימפיה לפני חמש שנים, שלטה כאמור בענף (יחד, אם כי במידה פחותה יותר, עם אחותה הבוגרת ונוס) מאז הזכייה שלה באליפות ארה"ב ב־1999. היא שברה את שיא הזכיות של שטפי גראף בעידן הפתוח, ומשכה את הקריירה שלה אולי קצת יותר מדי בניסיון להשוות את השיא של מרגרט קורט, האוסטרלית שזכתה 24 פעמים בטורנירי גראנד סלאם.
4 צפייה בגלריה
סרינה וויליאמס
סרינה וויליאמס
הפכה לאם לפני חמש שנים. סרינה ואולימפיה
(צילום: gettyimages)
הזכייה האחרונה שלה הייתה ב־2017 באוסטרליה, כשהיא בהיריון. כעת היא ציינה כי היא ובן זוגה מתכננים להרחיב את המשפחה. "אני לא רוצה להיות בהיריון כשאני משחקת", היא כתבה, "כשאני משחקת טניס, אני צריכה להיות עם שתי הרגליים בפנים או שתי הרגליים לגמרי בחוץ", והוסיפה בעניין המגדרי: "אם הייתי גבר, לא הייתי צריכה לכתוב את זה. הייתי רק יוצאת החוצה ומשחקת ומנצחת, והבעל שלי היה דואג פיזית להתרחבות המשפחה. אם הייתה לי את האפשרות הזו, אולי הייתי הופכת לטום בריידי".

מסלול רצוף בגזענות

וויליאמס גם זכתה במדליית זהב אולימפית אחת בלונדון 2012, בנוסף לשלוש מדליות זהב אולימפיות בזוגות עם אחותה. הן זכו יחד גם ב־14 תוארי גראנד סלאם לזוגות, וסרינה הוסיפה עוד שני תארים בזוגות מעורבים. אבל המספרים, הסטטיסטיקות והזכיות מגלים רק חלק מהסיפור. האחיות וויליאמס היו סיפור סינדרלה, שהצליחו להגיע מגטו בלוס־אנג'לס עד למפגשים על בסיס כמעט שנתי עם בית המלוכה הבריטי בווימבלדון. הן הצליחו לנפץ את מחסום הצבע בספורט הלבן (בדיוק באותו זמן שבו טייגר וודס שבר את מחסום הצבע בגולף), והפכו לחלק מרכזי מתרבות הפופ האמריקאית ולהשראה עבור ספורטאיות בכל העולם ובכל ענפי הספורט.
4 צפייה בגלריה
ונוס וסרינה וויליאמס
ונוס וסרינה וויליאמס
שלוש מדליות זהב אולימפיות בזוגות. האחיות וויליאמס באולימפיאדת 2000 בסידני
(צילום: gettyimages)
סרינה הפכה גם לאייקון אופנה בתוך ומחוץ לעולם הספורט. למרות שאיווררה כמעט לחלוטין את לוח המשחקים שלה בשנה האחרונה (ובילתה יותר בקידום הסרט "משפחה מנצחת" אודות אביה ומשפחתה), וויליאמס הרוויחה בין מאי 2021 למאי 2022 סכום של 45 מיליון דולר, כשרק 300 אלף הגיעו מטניס. הסכום הזה הציב אותה במקום ה־31 בין משתכרי הספורט בתקופה הזו, וכמדורגת במקום השני בין הנשים אחרי נאומי אוסקה.
אחרי הרצף המדהים ב־2002/03, עם זכייה בארבעה גראנד סלאמים רצופים – שבכולם ניצחה בגמר את ונוס (ההישג זכה לכינוי "סרינה סלאם" מאחר שלא התקיים בשנה קלנדרית אחת") – כבר היה ברור שאנחנו נמצאים בעולם חדש של אתלטיות ובעיקר כוח בטניס הנשים. אחרי תקופה של פציעות, היא חזרה לדומיננטיות שלה ב־2012, וב־2014/15 רשמה "סרינה סלאם" נוסף. מעבר לסרבים האימתניים ולווינרים שהיכתה משני צידי המגרש, וויליאמס הייתה ידועה גם כשחקנית הקשוחה ביותר בסבב. בשלושה מהגראנד סלאמים היא זכתה לאחר שהצילה נקודת הכרעה מיריבתה. "בשביל סרינה", נכתב עליה בעבר, "תפקוד תחת לחץ זה כמו לנשום".
4 צפייה בגלריה
סרינה וויליאמס
סרינה וויליאמס
השחקנית הקשוחה ביותר. וויליאמס
(צילום: gettyimages)
לשם שלה לא הייתה אלרגיה לשערוריות: התלונות הגזעניות על כך שהחרוזים בשיערה עושים רעש ולא שייכים לטניס; הקריקטורות הרבות שהציגו אותה כאדם שחור כועס ומפחיד עם שפתיים מקאבריות; הפרשן הרומני שאמר עליה ב־2019: "סרינה נראית בדיוק כמו הקופים בגן החיות עם התחת האדום"; התקריות על המגרש כמו בארה"ב ב־2011 וב־2018, או הטענות שהמשחקים בינה לבין אחותה מוכרעים מראש בבית. אבל העובדה הבטוחה היחידה היא שסרינה וויליאמס תפרוש בחודש הבא כשגרירה הטובה ביותר של הענף, וכשחקנית הגדולה ביותר של הדור שלה.
בנוגע לתכנון הרחבת המשפחה ציינה סרינה: "אם הייתי גבר, לא הייתי צריכה לכתוב את זה, הייתי רק משחקת ומנצחת. אם הייתה לי את האפשרות הזו, אולי הייתי הופכת לטום בריידי".
פורסם לראשונה: 11:23, 10.08.22