ב־7 באוקטובר השחור אמור היה להיערך המחזור השישי בליגת העל. אחרי שהתבררו הזוועות המדינה כולה נכנסה להלם, והיה ברור שהכדורגל – כמו אירועי ספורט ותרבות אחרים – ייכנסו להקפאה ארוכה. מאז עברו חודשיים, המלחמה רחוקה מלהסתיים, אבל רוב הקבוצות החליטו שהגיע הזמן להתניע את הענף ולחזור לשגרה חלקית – ללא קהל במגרשים.
אם לא יהיו התפתחויות דרמטיות, בסוף השבוע הבא הליגה תעשה קאמבק, כאשר אתמול קיבלנו טעימה קטנה מהשפיות שהייתה פה עד לא מזמן, עם משחק ההשלמה מהמחזור השני, בו מכבי חיפה ניצחה את הפועל פ"ת 1:2 בסמי עופר. רגע לפני שהמסך עולה מחדש, בדקנו את מצבן של הקבוצות, בעיקר בכל הקשור למספר הזרים שחזרו או נשארו.
5 צפייה בגלריה
(איור: ליאו אטלמן)
מכבי חיפה. האלופה, שפתחה את העונה בצורה חלשה, הספיקה לקיים משחק רשמי אחד בליגה האירופית, מול ויאריאל בקפריסין (2:1), ושמרה על שגרת אימונים עם השחקנים הישראלים. ההתפתחות המשמעותית ביותר היא הדחתו מהסגל של דיא סבע, בעקבות סערת הפוסט של אשתו, והוא צפוי לעזוב בינואר. בחיפה ביצעו מבצע מוצלח להשבת הזרים, כשהיחיד שלא נחת עד אתמול הוא שואו.
מכבי ת"א. עוד לפני ה־2:3 על זוריה אתמול בקונפרנס־ליג, הצהובים היו עסוקים בפגרה בעיקר בניסיון לפתור את המשבר סביב רובי קין, על רקע אי־התייחסותו לטבח והזעם של האוהדים כלפיו. הבעלים מיץ' גולדהאר ניסה לרכך את הביקורת על המאמן האירי, ואמר כי "מדובר באדם שהתייצב לצד מכבי ת"א, הוא לובש את המדים של הקבוצה". קין צפוי לחזור לארץ אחרי המשחק ביום חמישי באיסלנד מול בריידאבליק, ובמועדון מצפים מכל הזרים להגיע יחד עם הצוות המקצועי. המגן איבן מאסון אמר כי אין בכוונתו לשוב, היתר עדיין לא הביעו את עמדתם.
5 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה חוגגים
שחקני מכבי חיפה חוגגים
ביצעו מבצע מוצלח להשבת הזרים. שחקני מכבי חיפה חוגגים
(צילום: עוז מועלם )
הפועל באר־שבע. הקבוצה של אליניב ברדה פתחה את העונה עם שמונה נקודות בלבד בחמישה משחקים, וכבר בשבת מצפה לה אתגר רציני בדמות מפגש עם האלופה בסמי עופר. הקבוצה שיחררה במהלך המלחמה שני זרים: פטריק קלימאלה שהגיע עם ציפיות רבות ולא הצליח לספק את הסחורה, והשוודי המאכזב כריסטופר פטרסון, שהתיר את חוזהו. הבעלים אלונה ברקת הייתה מהמתנגדים לחידוש הליגה כבר בסוף השבוע החולף, כפי שתוכנן תחילה, כדי לתת לזרים עוד זמן להתארגן. בינתיים מריאנו בריירו והלדר לופס כבר נחתו, כמו גם אנדרה פוקו, אנטוניו ספר ועימראן אולאד עומאר. גם מיגל ויטור כבר כאן.
הפועל ת"א. למרות הנוק־אאוט בדרבי (5:0), האדומים הצליחו להתאושש לפני היציאה לפגרה הכפויה, עם 0:3 מרשים על בית"ר, ובסך הכל האדומים רשמו פתיחה עונה סבירה (8 נקודות ומקום שישי). בינתיים המועדון עבר טלטלה, כאשר מייקל ולקאניס עזב למשרת עוזר המאמן באיאקס, והספרדי בורחה למה - שמעולם לא הדריך קבוצת בוגרים מקצוענית - החליף אותו. מעבר לכך, הפועל ת"א הצליחה להתארגן בצורה מיטבית, כשהחזירה את כל הזרים המשמעותיים שלה: אמיליוס זובאס, אלן אוז'בולט, חוסה רודריגס ובראיין פאסי. גייב סגל חזר לארה"ב, וגם האוגנדי עזיז קאיונדו, שכלל לא שיחק מאז הצטרף, עזב.
5 צפייה בגלריה
מאמן הפועל ת"א בורחה למה
מאמן הפועל ת"א בורחה למה
מעולם לא הדריך קבוצת בוגרים מקצוענית. למה
(באדיבות הפועל ת"א)
בית"ר ירושלים. הבעלים ברק אברמוב בחר מטעמי סולידריות להצטרף לעתירה של ג'קי בן־זקן שלא לחדש את הליגה, אבל החבורה של יוסי אבוקסיס (2 נקודות אחרי הפחתת ארבע הנקודות) היא דווקא אחת הקבוצות שנמצאות במצב האופטימלי ביותר. למעט דני הוצ'קו, שבבית"ר גם ככה לא בנו עליו ודי שמחו שהודיע כי לא ישוב, כל הזרים חזרו לקראת המשחק מול הפועל פ"ת. מדובר בשוער הפורטוגלי מיגל סילבה שברגע האחרון החליט להגיע, פרד פריידיי שנשאר לאורך כל התקופה בארץ, מיירון גורג' ואיסמעילה סורו. בנוסף, מחזיקת הגביע הצליחה להאריך את את חוזהו של אחד הזרים האיכותיים שלהם, טרזייה תומא. גם אנדריי מורוזוב, שכבר ביקש לעבור בהשאלה לקבוצה בחו"ל, חזר.
אשדוד. ג'קי בן־זקן מוביל, כאמור, את ציר ההתנגדות לחזרת הליגה, יחד עם בית"ר, הפועל חדרה ובני סכנין. אשדוד, למי ששכח, פתחה את העונה בצורה רעה מאוד והיא במקום האחרון עם נקודה בלבד. תשעה זרים ומתאזרחים עזבו בתחילת המלחמה, ובשבוע שעבר החלה חזרה של חלקם. נכון לעכשיו, בקבוצה ייאלצו לשחק מחוץ לעיר מאחר שיש רק מרחב מוגן אחד באצטדיון הי"א. כדי לאפשר קיום משחקים במגרש הביתי, באשדוד יצטרכו להביא עוד שלוש־ארבע מיגוניות.
בני סכנין. לקבוצה של סלובודן דראפיץ’ יש את כל הסיבות לא לרצות לחזור, ולא רק בגלל הפתיחה הבינונית (5 נקודות אחרי הורדת נקודה). אמנם היא הספיקה להחתים את עילאי אלמקייס, ועבדאללה חליחל צפוי לשוב. מנגד, בסכנין מתקשים להשיב את הזרים, כשכרגע רק הרומני אדריאן פאון חזר.
5 צפייה בגלריה
מכבי חיפה בני סכנין אדריאן פאון חוגג
מכבי חיפה בני סכנין אדריאן פאון חוגג
הזר היחיד שחזר לבני סכנין. פאון חוגג
(צילום: אלעד גרשגורן)
הפועל חדרה. קבוצה נוספת (3 נקודות עד כה) שהייתה שמחה לדחות את חזרת הליגה. שניים מהזרים החשובים שלה, ארון איסקה וסמי בורארד, אינם מוכנים לחזור, והקפטן מנשה זלקה מגויס בצו 8. החלוץ יואב תומר הצטרף.
הפועל חיפה. הקבוצה של רוני לוי, שפתחה את העונה בסערה ומדורגת שנייה (10 נקודות), ניצלה את הפגרה למעין מחנה אימונים, והיא מגיעה מוכנה. הזר היחיד שיש ספקות לגבי חזרתו הוא מוחמד קמארה, שהודיע כי ידחה את שובו בשל סיבות משפחתיות.
מכבי נתניה. הקבוצה של רן קוז'וך (5 נקודות) שמרה על שגרת אימונים, וכל הזרים שעזבו כבר חזרו. האוקראיני סטניסלב בילנקי שהה כל הזמן בארץ.
מכבי פ"ת. היו"ר אבי לוזון היה התומך הנלהב ביותר לחידוש הליגה, ואפשר להבין למה: הקבוצה שלו פתחה את העונה בצורה נהדרת והיא במקום השלישי עם 10 נקודות. המאמן בני לם ייהנה מסגל מלא, למעט הבלם האיטלקי לורנצו פרמאטי.
5 צפייה בגלריה
שחקני בני ריינה חוגגים
שחקני בני ריינה חוגגים
ריינה נמצאת במצב אידיאלי
(צילום: אלעד גרשגורן)
בני ריינה. עוד קבוצה שנמצאת במצב אידיאלי, אחרי פתיחת עונה מצוינת (מקום רביעי, נקודה בלבד מהמקום השני) וסגל זרים מלא.
הפועל ירושלים. המדורגת לפני אחרונה (2 נקודות), שטרם ניצחה העונה, שמרה על כל הזרים, מלבד החלוץ ההולנדי יילה דוין שמסרב לחזור. מחכים לה עם חידוש הליגה שני משחקים קשים מאוד, מול מכבי ת"א (דחוי) ודרבי נגד בית"ר.
הפועל פ"ת. כל הזרים חזרו, חוץ מאנדרה טישיירה וריצ'רד בואטנג שחוששים.