ליגת העל חזרה אתמול (שבת) אחרי כחודש וחצי של הפסקה עם משחק השלמה מהמחזור הראשון בין מכבי חיפה להפועל פ"ת בסמי עופר (1:2 לירוקים), אך את מירב תשומת הלב תפסה סערת השלט למען החזרת החטופים. חמשת הזרים של הקבוצה שפתחו בהרכב - הקפטן צ'ארון שרי, דניאל סונדגרן (אם כי הוא נמצא בתהליך התאזרחות), פיירו קורנו, פרנצדי פיירו ועבדולאי סק - נמנעו מלהחזיק בשלט שקרא להחזרת החטופים והונף לפני שריקת הפתיחה.
במועדון הבהירו עוד במהלך המשחק כי הסיבה לכך שהזרים לא החזיקו את השלט נבעה מפחד ממה שיתרחש במדינות שבהן המשפחות שלהם נותרו, וחששו כי אם יחזיקו אותו הדבר יתפרש כביכול תמיכה בישראל. לאחר המשחק שוחחו אנשי המועדון עם הזרים, שטענו כי לא ידעו מה תוכן השלט (למרות שנכתב באנגלית), וכי עלו עם דגל ישראל על החזה וסרט שחור על זרועותיהם. "נברר מדוע לא הוסבר להם", אמרו על כך במועדון.
2 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה והפועל פ"ת במחווה להחזרת החטופים
שחקני מכבי חיפה והפועל פ"ת במחווה להחזרת החטופים
"חששו שמדובר במסר שעלול לפגוע בהם". שחקני מכבי חיפה והשלט
(צילום: עוז מועלם)
הבוקר כבר פירסמה מכבי חיפה הודעה רשמית ביחס לאירוע. "השחקנים העידו כי חששו שמדובר במסר שעלול לפגוע בהם, ולכן נמנעו מלהחזיק את השלט", נכתב בהודעת המועדון. "לאחר המשחק ערכנו במועדון בירור בקרב כל השחקנים הזרים, בכדי להבין מדוע נהגו כך. השחקנים העידו כי לא הבינו את המסר וכוונתו של השלט, ולכן חששו. רק בשלב שהשחקנים היו על כר הדשא, הם הבינו שהם אמורים להניף שלט וחששו מהמסר מבלי להבין מהו. עלינו לזכור שחלק מהשחקנים מגיעים ממדינות פרו-פלסטיניות והם חוששים מאוד לשלום בני משפחותיהם שנמצאים במדינות האם. המועדון יערוך בירור ויפיק לקחים על הכשל בתהליך ההסברה לשחקנים מבעוד מועד על תוכן השלט.
"על אף חששם לשוב למדינה תחת מלחמה, והחשש למשפחתם, שבו הזרים לישראל, הם שיחקו ללא היסוס, עם דגל ישראל על החולצה וענדו סרטים שחורים כהזדהות עם האבל כמו שאר שחקני הקבוצה. חשוב לציין כי השחקנים הזרים כולם, ללא יוצא מהכלל, מייחלים לשובם של החטופים ומייחלים לימים של שקט ושלום. כולנו במועדון מכבי חיפה מייחלים לשובם של כל החטופים, ונמשיך ונעשה הכל למען שובם במהרה".

אוהדים זועמים ברשתות החברתיות

למרות ההסברים, לא מעט אוהדים ירוקים זעמו בעקבות האירוע ברשתות החברתיות. "שחקנית מכבי חיפה בכדורסל נשים נזרקה עכשיו על אותו דבר, אבל קל להיות גיבורים על שחקנית שולית בקבוצת נשים, יותר קשה להיות גיבורים על שחקנים שאין לך תחליף עבורם", טען אחד האוהדים. אוהד אחר זעם: "הקפטן (שרי) והאזרח (סונדגרן) מביאים אחלה דוגמה, שלא ישכחו איפה הם מתפרנסים".
השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר אף שיגר הבוקר מכתב לשר הפנים משה ארבל בבקשה לשלול את אזרחותו דניאל סונדגרן, המגן השבדי של האלופה, אף שהוא עדיין לא מחזיק בכזו. "אין מנוס משלילת אזרחותו. לא ייתכן שאדם שזכה זה לא מכבר באזרחות ישראלית, יתמוך בעקיפין בארגון טרור רצחני", כתב השר בן גביר. כמו כן, כתב השר בן גביר כי יש לבטל את אשרת העבודה של שאר השחקנים הזרים אשר נמנעו מהחזקת השלט ולהחזירם למדינות המוצא שלהם.
בניגוד לדבריו של השר בן-גביר, סונדגרן טרם קיבל אזרחות ישראלית. הוא נמצא בהליכי התאזרחות לאור העובדה שבת זוגו יהודיה, וההתאחדות כבר אישרה למכבי חיפה לרשום אותו כישראלי.
גם הקפטן והסמל הגדול של הירוקים יניב קטן הביע את זעמו: "אסור לעצום עיניים כמו בעבר, אחרת ה-7 באוקטובר עשוי לחזור. התביישתי לראות שחלק משחקי מכבי חיפה בחרו לא לקחת חלק ולהזדהות עם המצב. להעביר דף ולהגיד הכל בסדר זה הכי גרוע, לתרץ שהם מפחדים אני גם לא קונה. אלה ימים שהסבלנות כבר לא קיימת, הלב שבור לרסיסים, שנים הכלנו את החמאס בדרום וקיבלנו שואה שנייה. נחטפו פה ילדים, נשים, קשישים גברים וחיילים חפים מפשע. מדינה שלמה מדממת וכואבת את המצב ומי שלא מסוגל להחזיק שלט כאות הזדהות עם המצב, אז פשוט שלא יחיה במדינה שלי".
2 צפייה בגלריה
עילאי חג'ג
עילאי חג'ג
הרשים. חג'ג' חוגג
(צילום עוז מועלם)
בחיפה ינסו כעת להנמיך את הלהבות. באמצע השבוע תצא הקבוצה לבודפשט, לקראת המשחק מול ראן ביום חמישי (19:45) במסגרת הליגה האירופית. סונדגרן, שרי, קורנו ושימיץ' יטוסו הבוקר למדינות האם שלהם, וצפויים להצטרף לקבוצה בהונגריה. בחיפה היו מאוד מרוצים מההופעות של צמד הצעירים עילאי חג'ג' (22), שכבש שער נפלא, וענאן חלאילי (19), שפתחו אתמול באגפים.