הדרבי התל-אביבי תמיד היה ותמיד יהיה אחד המשחקים הגדולים בארץ. היריבות העצומה בין המועדונים ובין האוהדים מספיקה לבדה לכך. במשך תקופה לא קצרה היא גם זו שהשאירה את המשחק גדול כל כך, בזמן שמבחינה ספורטיבית הפער בין הקבוצות היה עצום, והתבטא בכך שהפועל לא ניצחה במפגש הזה מאז 2014. היא עדיין לא ניצחה מאז, אבל הפערים המקצועיים בהחלט הצטמצמו.
וכך, אחרי חמישה ניצחונות צהובים רצופים שבהם הפועל לא הבקיעה אפילו שער אחד, הגיעו שלושת המשחקים האחרונים – שני תיקו בליגה וניצחון דחוק של מכבי בגמר הגביע אחרי 120 דקות ותקריות ניר קלינגר וסלים טועמה. על הנייר, בעקבות ההיחלשות של מכבי וההתעוררות היחסית בהפועל, הדרבי נראה צמוד יותר. לכן אפשר גם אפשר לדבר על נקודות מקצועיות חשובות - ולא רק על האווירה הטעונה. כמה דמויות שיהיה מעניין לראות איך ישפיעו על הקרב הערב (שבת, 20.00) בבלומפילד.
5 צפייה בגלריה
שחקני הפועל ומכבי תל אביב
שחקני הפועל ומכבי תל אביב
הדרבי התל-אביבי תמיד היה ותמיד יהיה אחד המשחקים הגדולים בארץ
(צילום: אורן אהרוני)

העוגן: אדי גוטליב

המשחקים האחרונים הרסו מעט את הסטטיסטיקה, אבל עדיין אי אפשר להתעלם ממנה – הפועל ת"א עם גוטליב שונה לחלוטין מהפועל ת"א בלעדיו. גוטליב, שחקן שנפצע לא מעט, החמיץ 7 משחקים העונה, כולל את הדרבי הקודם, והפועל לא ניצחה אף אחד מהמשחקים האלה אפילו הפסידה את רובם. באותם משחקים הפועל ספגה לא פחות מ-14 שערים, כלומר בדיוק 2 שערים בממוצע למשחק. לא מעט, בטח לקבוצה שאמורה להיות בפלייאוף העליון.
5 צפייה בגלריה
אדי גוטליב
אדי גוטליב
הפועל ת"א איתו שונה לחלוטין מהפועל ת"א בלעדיו. גוטליב
(צילום: עוז מועלם)
עם גוטליב הסיפור שונה. עם הבלם על המגרש הפועל ניצחה 9 משחקים מתוך 14 וממוצע הספיגות שלה יורד עד 0.6 למשחק בלבד, הבדל עצום. גוטליב עם משפיע מאוד על הבלם שלידו, סיאנדה קולו, שחוזר מפציעה ומרגיש הרבה יותר בנוח לידו. לגוטליב יש משחק ראש טוב והוא יצטרך להתמודד הפעם עם אחד משחקני המטרה של מכבי ת"א, ג'ורג'ה יובאנוביץ' וסטיפה פריצה, או אולי אפילו עם שניהם יחד על המגרש. בלי גוטליב טוב להגנה של הפועל אין הרבה סיכוי.

המטוטלת: דן ביטון

ביטון עובר טלטלות העונה, לפחות בתודעת האנשים שעובדים במכבי ת"א. רגע אחד הוא נדחק לקצה הספסל, נראה כמו שחקן שמתנדנד בין עמדות, ורגע אחרי נדמה שיש בקבוצה כאלה שמאמינים שהוא הפתרון הטוב ביותר ליצירת המצבים על המגרש. במשחק האחרון, הניצחון על קריית-שמונה, ביטון בישל במסירה נפלאה ליובאנוביץ'. זה היה מסוג הכדורים שאין בסגל הנוכחי של מכבי הרבה שחקנים שיכולים לספק באופן קבוע.
5 צפייה בגלריה
דן ביטון
דן ביטון
עובר טלטלות העונה. ביטון
(צילום: עוז מועלם)
מישהו צריך להכניס כדורים לחלוצים ובזמן שמכבי סובלת מאי-תפוקה של שחקני הכנף שלה ביטון אמור להיות המישהו הזה, כמו באותו בישול. למרות שהוא רק במקום התשיעי בכמות הדקות בקבוצה ביטון הוא גם השחקן שמאיים הכי הרבה על השער בקבוצה, בהפרש גדול מהבאים אחריו, אפילו יותר מהחלוץ המרכזי פריצה, ששיחק הרבה יותר דקות מביטון. אם מלאדן קרסטאיץ' יבחר לשחק ביהלום, מערך שעבר אליו באמצע המשחק האחרון, ביטון יכול להרוויח, זה המקום שהכי מתאים לו.

השדרוג: אושר דוידה

דוידה נמצא בעונת פריצה. זו לא רק העובדה שהוא מבקיע שערים – דוידה הוא מלך שערי הפועל עם 7 כאלה, יותר מכפול מהכמות שהייתה לו בעונה שעברה – אלא גם איכות השערים עצמם. פעם אחת זו הייתה בעיטה מדהימה מרחוק, פעם אחרת בסלאלום נדיר, פעם נוספת בבעיטה מזווית קשה. דוידה עובר איזה תהליך של הוספת יעילות ליכולות המבריקות הברורות שיש לו.
5 צפייה בגלריה
אושר דוידה
אושר דוידה
מלך שערי הפועל ת"א העונה. דוידה
(צילום: עוז מועלם)
דוידה חוזר מהשעיה, הוא לא שיחק מול סכנין, משחק בו הפועל הפסידה ולא כבשה. לא בטוח איזה חלוץ נוסף יפתח בהפועל במשחק הזה, אבל ברור שלדוידה עדיף לשחק ליד אחד כזה. בדרבי הקודם הוא היה החלוץ המרכזי וגם כבש את השער של הפועל, אבל הפעם, יש להניח, יגיע מעמדה שונה. לא רק עמדה על המגרש אלא גם המעמד שלו בקבוצה.

השינוי: אנריק סאבוריט

למכבי יש בעיה במרכז ההגנה, זאת כולם יודעים – המשחק מול קריית-שמונה היה הרביעי בלבד העונה בו הצהובים הצליחו לשמור על שער נקי. הבעיה ההגנתית המרכזית במהלך העונה הזו אינה השוער, דניאל פרץ, וגם לא הירידה הברורה ביכולת של אנדרה ז'ראלדש, אלא קודם כל בעבודה של הבלמים. מכבי מנסה לפתור זאת והשאילה בחלון ההעברות את הפורטוגלי ז'וזואה סה, שצפוי להיות בסגל לדרבי אבל לא לפתוח בהרכב.
5 צפייה בגלריה
אנריק סאבוריט
אנריק סאבוריט
הוא לא אותו השחקן של שנה שעברה. סאבוריט
(צילום: אורן אהרוני)
מי שכן יפתח, בוודאות, הוא סאבוריט שבאותו משחק שער נקי בשבת האחרונה שינה תפקוד ושיחק כבלם. בהמשך, כשסה ייכנס לעניינים יכול להיות שסאבוריט יחזור להיות מגן ויכול להיות שקרסטאיץ' דווקא ירצה לראות את שני הזרים ביחד כבלמים. כך או כך, מחר, סביר להניח, סאבוריט יהיה בלם והוא היה מצוין בעמדה הזו בשבת, סיפק חיפוי גם לאופיר דודזאדה וגם לקישור. בנוסף הוא הוליך את הכדור בעצמו והצטרף להתקפה. גם סאבוריט, כמו ז'ראלדש, הוא לא השחקן של שנה שעברה, אבל השינוי אולי יעשה טוב, גם לו וגם למכבי כולה.
פורסם לראשונה: 08:04, 12.02.22