אנחנו חיים בעולם שהפך מבוסס גרסאות. שום דבר לא מספיק טוב, תמיד יש דרישה לתיקונים או חידושים. שדרוג גרסה מביא כל פעם משהו חדש - לא תמיד, אגב, טוב יותר, ואם אתם משתמשים בווטסאפ במחשב, למשל, אתם יודעים מה הכוונה. לפעמים הגרסה החדשה נועדה רק לטפל בתקלה מסוימת, או פשוט לגרום למערכת לרוץ חלק יותר. נדמה שמכבי חיפה גרסת אליפות 3.0 היא כזו, רצה חלק יותר. אליפות על אוטומט.
האימפריה מכה שלישית: האליפות של מכבי חיפה - כתבות נוספות
ודאי שהיו קשיים, מהמורות, שריטות, פחדים והפסדים, אבל זה הדבר היפה בגרסה הנוכחית – לא מרגישים את כל אלה באותה עוצמה שהיה אפשר לצפות לה. זוכרים שבוגדן פלאניץ' עזב? הבלם הכי טוב שהיה למכבי חיפה שנים. לא קרה כלום, מסתבר. יש עומס עם שלב בתים של ליגת האלופות? דבר שכל קבוצה ישראלית בעבר התקשתה להתמודד איתו. לא קרה כלום, גם פה, שלב הבתים הסתיים עם מקום ראשון בליגה. יש ימים שבהם כלום לא הולך? שדרוג עיקרי בגרסה הנוכחית הוא פיצ'ר החיסכון בחשמל – אפשר להחשיך מסך, ועדיין, כשחייבים שער – מבקיעים. העסק רץ, מוביל בתחומו, המניה בנסיקה – זה כל מה שאוהדים יכולים לבקש מהמועדון שלהם.
7 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה
שחקני מכבי חיפה
מכבי חיפה, גרסת אליפות 3.0
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה
שחקני מכבי חיפה
המניה בנסיקה. שחקני מכבי חיפה חוגגים את האליפות
(צילום: עוז מועלם)

מועדון, קודם כל

מועדון, זו המילה החשובה. לכולם ברור שמכבי חיפה היא קבוצת הכדורגל הטובה בישראל בשלוש השנים האחרונות, ומיד נגיע לעניינים מקצועיים על המגרש, אבל הגרסה החדשה התאפיינה יותר בענייני רוחב. שחקן הולך ומיד מגיע מחליף – סליחה, מחליפים – ולפחות אחד מהם עושה עבודה עוד יותר טובה. אלה לא דוטרה ושטרכמן של עונת הצ'מפיונס הקודמת, ובינואר עוד הצטרף דיא סבע. עומר אצילי וצ'ארון שרי חתמו על חוזים חדשים כבר במהלך העונה. יש חשיבה קדימה. מתכנני הגרסה הנוכחית אלה לא רק ברק בכר והצוות שלו, אלא גם יעקב שחר וגל אלברמן, כנראה אחד המינויים החשובים של המועדון זה שנים.
הקשר בין הניהול להצלחה המקצועית ברור. כוכב האליפות, שחקן העונה, הוא כמובן עומר אצילי, מיד נגיע אליו, אבל הצלחת השחקנים שלא נולדו בישראל איפשרה לאלופה לשמור על הרמה בשתי חזיתות בחלק הראשון של העונה. כל ארבעת שחקני ההגנה – דניאל סונדגרן, דילן בטובינסיקה, עבדולאי סק, פייר קורנו – הם הצלחה וכולם שחקנים חדשים, שלא היו בקבוצה בעונה הקודמת. ארבע מארבע, אחוז דיוק שלא רואים כאן, כשמעל כולם נמצא סק. מדוע דווקא הוא? לא כי שמר על יציבות, סק דווקא לא פתח טוב את העונה, לא היה בהרכב, אלא כי הגיע לשיא בתקופות הפחות טובות של מכבי חיפה, והביא לה נקודות באמצעות עבודה בשני הצדדים של המגרש.
7 צפייה בגלריה
מכבי נתניה מכבי חיפה דיא סבע
מכבי נתניה מכבי חיפה דיא סבע
חיזוק עם חשיבה קדימה. סבע
(צילום: עוז מועלם)
סק, עם זאת, אינו שחקן העונה, אלא אצילי כמובן, שמעורב באופן ישיר, עם שער או בישול, ב־31 שערים, מתוך 71 שהבקיעה הקבוצה. בעונה שעברה היה אצילי מעורב ב־30 שערים. חיבור שתי העונות של אצילי יוצר תמונה כמעט בלתי נתפסת, כזו שנדמה שנוצרה על ידי אפליקציית בינה מלאכותית. חמישה שחקנים רשמו בעבר שתי עונות רצופות של דאבל־דאבל – מוטל'ה שפיגלר, ניקולאי קודריצקי, מאור בוזגלו, חיים רביבו ויוסי בניון – אבל אף אחד מהם לא זכה באליפות בשתי העונות האלה. אצילי כן.

תחכום טקטי ותמרון פסיכולוגי

גם בכר רושם הישגים שלא נראו מעולם. בגיל 43 הוא משתווה לדוביד שוייצר ודרור קשטן כמאמן שזכה בהכי הרבה אליפויות בישראל, שש במספר. למעט בכר, רק רוני לוי הצליח לזכות בשלוש אליפויות רצופות בארץ, גם במכבי חיפה כמובן, ובכר, מאתמול זה רשמי, השיג את הרצף הזה פעמיים.
7 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה
שחקני מכבי חיפה
בגיל 43 עומד לצד שמות כמו שוייצר וקשטן. בכר
(צילום: עוז מועלם)
את התחכום הטקטי של בכר, ודאי בהשוואה למאמן הישראלי הממוצע, אנחנו מכירים כבר כמה שנים טובות, ונדמה שהעונה הוא היה צריך לנהל לא פחות גם את הראש של השחקנים שלו, לתמרן פסיכולוגית בין האירועים השונים. עבור רבים העונה הזו הרגישה כמו שתיים, לפני ואחרי המונדיאל, ואצל מכבי חיפה ההרגשה התעצמה. יש את תקופת האופוריה של ליגת האלופות ויש את זו שאחרי, כמו שתי עונות שונות. לא סתם קבוצות שלא רגילות לליגת האלופות, בכל העולם ולא רק בישראל, מתקשות בליגה במקביל או מיד אחרי. ולמרות הכל, מכבי חיפה לא סתם זוכה בעוד אליפות. למרות הפחתת שלוש הנקודות, יש לה עכשיו אותו מספר נקודות כמו בעונה שעברה, ומחכה לה עוד משחק סיום העונה.

לאן הולכים מכאן?

עכשיו מגיע מחסום העונה הרביעית. מכבי ת"א והפועל באר־שבע זכו בעשור הנוכחי בשלוש אליפויות רצופות כל אחת. מכבי חיפה עשתה זאת גם בעשור הקודם. אבל אף אחת לא זכה באליפות רביעית ברצף ב־60 השנים האחרונות. האוטומט יכול לשחוק. גם בכר יודע זאת, לא סתם הוא ממשיך הלאה, ולכן המטרה של שחר ואלברמן ברורה – להפוך את עזיבת המאמן לריענון חיובי. זה לא דבר פשוט, והדרך לשם היא לשים יד על מאמן שזכה באליפויות במקום אחר, שהראה דברים דומים לאלה של בכר בשפה אחרת.
7 צפייה בגלריה
דולב חזיזה
דולב חזיזה
חיפה תשבור עוד תקרת זכוכית? חזיזה
(צילום: עוז מועלם)
אם האליפות הראשונה ברצף הייתה יציאה מחושך לאור, והאליפות השנייה חזרה למקומה הטבעי של הקבוצה, הרי שהשלישית היא הוכחה שיש במועדון הבנה איך שוברים עוד תקרה, מהי הדרך לפריצת גבולות נוספים. אליפות בעונת צ'מפיונס היא ההוכחה לכך. הגרסה החדשה עשתה את העבודה, זמן לעבוד על הבאה בתור. אל תתפלאו אם גם היא תהיה מוצלחת.