"אני שוקל את המשך דרכי בבית"ר ירושלים", כך פותח משה חוגג, הבוס בבית וגן, את הראיון הבלעדי ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet. "יש עליי לחץ גדול מהמשפחה לעזוב מיידית. אשתי ממש עומדת על זה שלא אמשיך במועדון. היא השותפה שלי ואני צריך להתחשב. בסופו של דבר אני הרי לוקח כסף גדול מהעתיד של הילדים שלי לטובת בית"ר ונלחם באוהדים האלימים והגזענים, מהגדולים בעולם. ברגע שארגיש שהקהל השפוי לא רוצה אותי, בדיוק באותו הרגע אכנס מסיבת עיתונאים ואפרד".
חוגג החליט לדבר ולפתוח את כל הפצעים אחרי מסע שכנועים. הוא נמצא בתקופה קשה בבית"ר, וכאמור הלחצים מהמשפחה לעזוב רק הולכים ומתעצמים. האנרגיה שאפיינה אותו בשלוש השנים האחרונות דעכה. בסוף השבוע, רגע לפני שמתיישבים לשולחן החג ומקבלים את השנה החדשה, הוא נראה מרוקן לגמרי, נטול תשוקה.
9 צפייה בגלריה
משה חוגג
משה חוגג
"יש עליי לחץ גדול מהמשפחה לעזוב מיידית". משה חוגג
(צילום: עוז מועלם)
9 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "דיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "דיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
"אני ברגשות מעורבים, התקופה לא קלה. כבר לא כיף לי, אני לא נהנה בבית"ר", מודה חוגג. "הרבה דברים לא מתחברים. בדרך כלל יש איזון, עכשיו יש אנרגיה שלילית, מומנטום רע, וזה משליך עליי. אני אחד שלוקח ללב. כשאני מנצח זה גם משפיע על העבודה, אנרגיה טובה בבית. בהפסדים, רק הילדים גורמים לי לחייך. קשה לי מאוד להפסיד, לוקח לי לפחות יום להתאושש וזה פוגע בעסקים שלי. לאחרונה אני נאלץ לבטל יותר ויותר פגישות בגלל המצב, גם אם מדובר בהפסדים בגביע הטוטו או במשחקי אימון".
אתה יכול להסביר? "זה חיבור של דברים שקשים מאוד עבורי. הראשון, כפיות הטובה. דמיין לך מצב שאני משכנע אותך לתרום כסף לבית חולים, ואז מזמין אותך כמנהל לראות את המחלקה. אתה מגיע עם אשתך והילדים, מצפה לכבוד ואז כל עובדי המחלקה מקללים אותך, את אשתך, את הילדים שלך. זה מה שקורה לי במשחקים של בית"ר. כבר תקופה ארוכה מאחלים לילדים שלי למות, שולחים הודעות נבזיות ברשתות החברתיות לאשתי, מקללים את הילדה שלי בת הארבע. איפה נשמע דבר כזה? שמתי 120 מיליון שקל במועדון, אני עושה את המיטב שאני יכול ומאשימים אותי בכל דבר, הכל זה חוגג, במועדונים אחרים אלו המאמנים.
"הדבר השני, הנזקים שבית"ר גורמת לעסקים שלי, למוניטין שלי. לא דמיינתי בחלומות הכי שחורים שאחווה את זה, סחיטות אחרי סחיטות. הרי אם לא הייתי בעלי בית"ר, לא הייתי מעניין אף אחד והמשפחה שלי לא הייתה נפגעת. לכן אני שוקל בכובד ראש את הצעדים הבאים שלי".
9 צפייה בגלריה
לה פמיליה
לה פמיליה
"כבר תקופה ארוכה מאחלים לילדים שלי למות". אוהדי בית"ר ירושלים
(צילום: ראובן שוורץ)
"הטעות הקשה ביותר שלי - עומר אצילי. בניון שלא רצה אותו התפטר שבוע אחרי. תבין, אצילי היה כבר חתום אצלנו, הייתה חסרה רק חתימה שלי. אצילי היה יכול לשנות את בית"ר"
בלי לפגוע באף אחד, אתה לא מזכיר קצת את מוכר הארטיקים בחוף שצועק "אני הולך, אני הולך", ובסוף נשאר? "עובדה שלא אמרתי את זה עד עכשיו. היו שמועות, פה אני אומר את זה לראשונה: אני שוקל לעזוב את בית"ר".
אם אתה כל כך סובל כפי שאתה מספר והמשפחה דורשת, למה לא לעזוב מיידית? "יש עליות וירידות. יש תקופות חרא שכלום לא מסתדר, שהכל הפוך, אבל אני מאמין שסטטיסטיקה מתיישרת ומתאזנת בסוף. אם אתה מפסיד פעם אחת, זה מאתגר. פעם חמישים, זה כבר אחרת. אני ובית"ר במומנטום שלילי".
כמה אתה רוצה על בית"ר? "שיבוא בן-אדם ויגיד שהוא מוכן לשים 20 מיליון שקל בעונה, בדיוק חצי מההשקעה שלי בשנים האחרונות בכל שנה, ואני סוגר איתו על מחיר ברבע שעה גג. כמה התעניינו בקבוצה? אפס עגול. כבר אמרתי לאוהדים שמבלבלים לי את המוח: 'בואו תיקחו חמודים, שימו אחד וחצי-שני מיליון שקל בחודש'. אין קופצים, הרי מי מוכן לשים 40 מיליון שקל בשנה כדי שיקללו אותו ואת משפחתו. נכון, יש כאלו שדוחקים בי לעזוב מיידית, מצד שני אני מקבל הודעות הפוכות מחלק מהאוהדים. בבית"ר מבקשים שאקבל החלטה אחרי שכל 15 הפצועים יחזרו לסגל ואז נראה אם מגיעים אוהדים. אם אני אוהד בית"ר, הייתי מפחד שבעלים כמוני יעזוב. גם הפועל פ"ת הייתה מועדון גדול".

חוגג והאוהדים: "הקהל שלנו שווה 10-12 נקודות"

כשהגעת לבית"ר לפני שלוש שנים, הבטחת לאוהדים הרים וגבעות, הצהרת שתוכל להתמודד עם יעקב שחר, מיץ' גולדהאר, אלונה ברקת. זה ממש לא קרה. "חד וחלק, ככה אמרתי. ובעונה השנייה עשיתי את זה, לקחתי תואר למרות שמזלזלים בגביע הטוטו, הגענו לאירופה וניצחנו את כל הגדולות. מאז הקורונה ההשפעה על בית"ר נוראית, הקהל שלנו שווה 12-10 נקודות, לקחו את האנרגיות מטדי ובעונה שעברה זה היה כישלון חרוץ".
אתה מבין עכשיו שפינטזת והיית לא ריאלי? "לבית"ר יש העונה את התקציב הכי גבוה בעשר השנים האחרונות, מאז עזיבת גאידמק. 50 מיליון שקל, 20 מתוכם שכר שחקנים. אני עומד בהתחייבויות שלי, למרות שטוענים מהיום הראשון שאין לי כסף או שהוא נגמר. בחמש השנים האחרונות עשיתי את מספר הרכישות הגדול ביותר בכדורגל הישראלי".
זה נתון מחמיא, אבל גם מציג קבלת החלטות מוטעית שלך. "אנחנו מתמודדים מול תקציבי ענק של מכבי ת"א עם 150 מיליון או מכבי חיפה ובאר-שבע עם 100 מיליון. טעיתי בהתחלה כשנכנסתי לבית"ר, הסתמכתי על כל מיני סקרים מכמה חברות שהציגו לי תמונה שיש למועדון את הקהל הגדול בישראל. מכבי ת"א וחיפה מכניסות עוד לפני אירופה או מכירת שחקנים 70 מיליון שקל, אנחנו בשיא שלנו 30. אני צריך להביא מהבית שלי 40 מיליון שקל עוד לפני שיענקל'ה שחר הכניס יד לכיס. אני בן 40 בסך הכל. אין לי 3.5 מיליארד אירו, אולי יום אחד יהיו. בשביל גולדהאר להביא 70 מיליון שקל זה רק הריבית של העובר-ושב שלו, אני לא בממדים האלה".
9 צפייה בגלריה
משה חוגג
משה חוגג
"אני לא בממדים של גולדהאר". משה חוגג
(צילום: ראובן שוורץ)
"אמרתי לאוחנה שאני רוצה להיות מפוקס בעסקים ופחות מעורב במועדון. הסברתי לו שזה מגוחך שהוא מייעץ להתאחדות ולא לוקח את הנושא המקצועי בבית"ר"
שוב, הצבת מטרות דמיוניות שלא הושגו ויצרת אצל הקהל ציפיות שגרמו לריחוק. אתה מבין את החשיבות של האוהדים לקבוצה? "אומר לך מפורשות, אם הקהל היה יחד איתי היינו מייצרים הכנסות של 50 מיליון שקל, וכך שכר השחקנים היה כפול. הייתי אומר למאמן: 'תביא את מי שאתה רוצה. רוצה דור מיכה? תביא'. בטווח הארוך אני לא מסוגל להתמודד עם הגדולים. לי כבעלים יש אחריות לתת את הכלים לעבוד וזה אומר כסף, להתוות מדיניות, לבחור מנהל מקצועי, מאמן. המחויבות שלי שאנשים יקבלו שכר בתשעה בחודש, אין לי שליטה על היכולת במגרש".
ומה עם סאגת השייח' חמד בן-ח'ליפה מדובאי? שוב פגיעה באמון של האוהדים. "לאוהדים השפויים זה עשה טוב, הם הגיעו לתמוך במהלך הזה. גם תדמיתית זה היה טוב. כשהגענו לשם, מי חשב בכלל שזה לא ייצא לפועל. היו שם רכבי רולס רויס בכל הצבעים. הכל נפל על תעודת היושר שהוא אמר שיש לו. הוא לא העריך נכון את האובססיה שתהיה בנוגע לתעודת היושר והסתבך עם זה. הוא הראה לי את הדרכון שלו עם החותמת של משפחת המלוכה. בהתאחדות לא היו מאשרים אותו בכל מקרה, זו תיאוריית הקונספירציה שלי".
אתה לא רותח על השייח'? "לא פגוע ממנו, מה לי ולו? לא דיברנו מילה מאז. זו בושה למדינה שלו, אבל גם בושה מה שעשו לו פה. בלתי נתפס, בדיוק מה שעושים לי, לבן-אדם שבא ורק רוצה לתרום ולתת. אמרתי לו מראש: 'העולם הערבי יתקוף אותך והיהודים יחבקו אותך'. בפועל העולם הערבי והיהודי נכנסו בו. עשו לו רצח אופי".
9 צפייה בגלריה
חמד בן ח'ליפה ומשה חוגג
חמד בן ח'ליפה ומשה חוגג
"עשו לו רצח אופי". בן ח'ליפה וחוגג
(צילום: באדיבות בית"ר ירושלים)
ואז הגיעה ההבטחה למשחק נגד ברצלונה, קצת נחת לאוהדים, אבל גם הוא בוטל. מה קרה שם? "אחרי שביטלתי את המפגש בין הקבוצות נשיא ברצלונה ז'ואן לאפורטה אמר שהוא מאוד ישמח לבוא לירושלים, אבל לא לקיים משחק. כבר סגרתי את בלומפילד, אבל ברגע שהבנתי שזה בכלל עניין פוליטי, כששלחו לי את החוזה מברצלונה - ואני חושף ומדבר על זה לראשונה - וראיתי שהם אמרו שלא רק שלא ישחקו בירושלים, הם גם לא ידרכו בבירת ישראל, ביטלתי מיד. מתברר שהיה לחץ גדול של העולם הערבי, ה-BDS ביטלו לי גם את הטורניר בוושינגטון".

חוגג והגזענות: "מנצח את לה פמיליה בכל החזיתות"

אחד האירועים המכוננים שלך היה צירופו של עלי מוחמד למועדון כחלק מהמלחמה בגזענות. "אם מישהו לא הבין עד עכשיו, עלי מוחמד הוא מוסלמי ואני הבאתי אותו עם חולצה של המנורה ומאחור בגדול מוחמד. כשהוא כבש את השער הראשון כל טדי היו על הרגליים. אספר לך משהו ששמרנו, הוא ביקש ממני לעזוב ברגע שתגיע הצעה כי היה לו קשה עם הסיטואציה. עשיתי משהו בבית"ר שאף אחד לא העז, גם ניסיתי בכל הכוח להביא את חמודי כנעאן, אבל הדרישות של ג'קי בן-זקן טירפדו את זה".
אפשר לנצח את לה פמיליה? "לה פמיליה לא יכולים לנצח בעלים עוד אלפיים שנה, בחיים לא. לא את אלי טביב, לא את ארקדי גאידמק ובטוח לא אותי. היחידים שיכולים לגרש בעלים אלו האוהדים השפויים. העולם מסוכן לא בגלל אנשים רעים, אלא בגלל אנשים טובים שרואים מעשים רעים ולא עושים כלום. אני לא מפחד מאנשי לה פמיליה, לחלקם יש גם צדדים טובים ואולי עוד נעשה שלום לטובת בית"ר. אני יודע להתמודד איתם ומנצח את לה פמיליה בכל החזיתות. עם מי אני לא רוצה להתמודד? עם הקהל השפוי. אם הם לא רוצים את זה, אז למה נשים כסף?".
9 צפייה בגלריה
ארגון 'לה פמילה'
ארגון 'לה פמילה'
לה פמיליה
(צילום: יואב דודקביץ')
באמת עוד לא הבנת שאיבדת גם את רוב הקהל השפוי? "בדיוק בגלל זה אני שוקל בכובד ראש לעזוב את בית"ר. ישבתי עם לאפורטה והוא אמר לי ש-98 אחוז הם אוהדי הצלחה, ככה זה גם פה. אם בית"ר הייתה מצליחה, לה פמיליה היו מאבדים את ההשפעה. אני לא שוכח מאיפה באנו, אצלי לא תהיה גזענות".

חוגג והצד המקצועי: "ניקח מקום שלישי או רביעי"

בוא נדבר קצת כדורגל, אולי שווה שתחשב מסלול מחדש ותתאם ציפיות בהתאם לסגל הקיים? "ניקח מקום שלישי או רביעי. יש לנו סגל טוב לזה. חוץ מהגדולות, מי יותר טובה מאיתנו? אף אחד לא ילקק דבש נגדנו. גם לא מכבי ת"א ומכבי חיפה. אתה תראה שננצח אותן".
למה התעקשת למנות את אלי אוחנה למנהל המקצועי? כדי שהוא יהיה בפרונט ויספוג את הביקורת? "איזה שטויות. תשעה שחקנים הגיעו הקיץ ואוחנה הביא כל אחד מהם, גם את המאמן. גם הקיץ הוא לא רצה להיות מנהל מקצועי, אבל אמרתי לאוחנה שאני רוצה להיות יותר מפוקס בעסקים שלי ופחות מעורב במועדון. הסברתי לו שזה מגוחך שהוא מייעץ להתאחדות ולא לוקח את הנושא המקצועי בבית"ר. הייתי רוצה שאוחנה ימשיך גם לעונה הבאה".
ארווין קומאן, לא הימור? "איזה אופציות היו לנו? לא היה את ברק בכר בחוץ. ארווין קומאן אירופי, אתה רואה פאסון, סדר, ארגון. אגלה לך משהו: פניתי ללאפורטה לפני שקומאן מונה וביקשתי שייתן לי מאמן נוער של ברצלונה".
9 צפייה בגלריה
משה חוגג ואלי אוחנה
משה חוגג ואלי אוחנה
משה חוגג ואלי אוחנה
(צילום: ראובן שוורץ)
9 צפייה בגלריה
ארווין קומאן
ארווין קומאן
ארווין קומאן
(צילום: עוז מועלם)
אתה עדיין מעורב בצד המקצועי? "אני לא מעורב יותר משאר הבעלים. אלונה ושחר סופר-מעורבים. יש כאלה יותר ממני".
רגע, את ירדן שועה לא אתה הבאת? ומה לגבי מתאוסיניו? "סלובודן דראפיץ', שקלט את ירדן בבית"ר, אמר שאם יקרו דברים כמו שקרו אצל מרקו בלבול במכבי חיפה, הוא לא יחיה עם זה. יש סטנדרטים של משמעת וקומאן מצפה משועה ליותר. הוא מאוכזב ממנו ואני מבואס מזה. אם היו שואלים אותי, גם ז'וזואה היה פה. לגבי הברזילאי, יש אצלנו פורום מקצועי שהצטרפתי אליו פעם אחת, מציגים בו דוחות על שחקנים וקומאן מחליט. עשינו לו תרגיל, קומאן לא הכיר את כולם ואחרי שראה את מתאוסיניו אמר לי מיד: 'תחתים אותו'. ואז הודענו לו שהוא כבר השחקן שלו. אז 'חטאתי' שהסכמתי לשלם מיליון דולר. הוא סופר-מוכשר ובינתיים לא התאקלם ולכן נשאיל אותו".
אתה מוכן לדרבי הירושלמי ביום שני הבא? "לא חושש בכלל. אנחנו מנצחים בכל דבר בעיר: אוהדים, מחלקת הנוער. באיזו ליגה בדיוק הנוער שלהם משחק? אין מה להשוות בין המועדונים. נקרע להם את הצורה".

חוגג והתדמית: "כרגע אני מתחרט שנכנסתי לכדורגל"

עם יד על הלב, אתה מתחרט שנכנסת לכדורגל? "אהיה כן איתך, נכון לעכשיו אני מתחרט מאוד שנכנסתי לכדורגל. אבל נשפוט בסיום הדרך. בהתחלה גם התחרטתי שאני יזם אינטרנט ואחרי שנה-שנתיים הרווחתי הון שלא יכולתי לדמיין".
תראה מה הכדורגל עשה לך לתדמית. מצד אחד הפכת מאנונימי לסוג של סלב, אבל מצד שני יש גם דברים שליליים. "התדמית שלי לא הפכה לשלילית בהכרח. מתוך 15 תביעות מאז שקניתי את בית"ר, ב-13 ניצחתי, ושתי האחרות עדיין מתנהלות. היו עליהן כתבות ותחקירים, על הניצחונות שלי לא הייתה מילה. מי שעוקב אחריי יודע שאני אדם ישר, מוסרי ושהחברה הישראלית מעניינת אותי. אם לא הייתי בעלי בית"ר, לא הייתי מעניין אף אחד".
9 צפייה בגלריה
אצילי חוגג
אצילי חוגג
"כבר היה חתום אצלנו". עומר אצילי
(צילום: גיל נחושתן)
"איזה אופציות היו לנו? לא היה את ברק בכר בחוץ. ארווין קומאן אירופי, אתה רואה פאסון. אגלה לך משהו, פניתי ללאפורטה לפני שקומאן מונה וביקשתי שייתן לי מאמן נוער של ברצלונה"
רגע לפני ששנת תשפ"ב נכנסת, מהי הטעות הגדולה ביותר שלך בבית"ר? "שתי טעויות: בשנה הראשונה הייתי צריך רק לשבת וללמוד, גם אם הייתי צריך להתמודד עם ירידת ליגה. זאת הייתה טעות לזרוק סתם 40 מיליון שקל. הטעות השנייה, והקשה ביותר שלי, הייתה עומר אצילי. יוסי בניון שלא רצה אותו התפטר שבוע אחרי. תבין, אצילי היה כבר חתום אצלנו. הייתה חסרה רק חתימה שלי. אצילי היה יכול לשנות את בית"ר, הוא אולי השחקן הכי טוב בליגת העל".
והדברים הטובים שעשית? "זכינו בתואר היחיד שיש לבית"ר בעשור האחרון. יש גם את השחקנים שרכשתי למחלקת הנוער, שעוד ייתנו הרבה בשנים הבאות. אביאל זרגרי זו הצלחה גדולה, למרות שרוני לוי פחות רצה לתת לו לשחק בגיל 17. אם נקבל הצעה שאי-אפשר לסרב לה נמכור אותו. יש לנו שיא בגיוס ספונסרים, גם שברתי את שיא המנויים אי פעם בירושלים".
והעונה שברת שיא שלילי של מנויים, רק כ-800. "אני לא רוצה מנויים, אני רוצה כרטיסים. יכול להיות שטעיתי עם ניסיון מתווה המנויים של הבית"ריסט".