תשע שנים לאחר שהואשם בהריגת בת זוגו, אוסקר פיסטוריוס, האצן שהדהים את העולם ב-2012 כשהיה קטוע הרגליים הראשון שהשתתף במשחקים האולימפיים הרגילים, ישוחרר מהכלא בעוד כחודשיים.
ועדת השחרורים קבעה את שחרורו של פיסטוריוס בן ה-37 ל-5 בינואר 2024, לאחר שריצה 9 שנים - יותר ממחצית מעונשו שעמד על 13 שנות מאסר - בגין הריגתה של ריבה סטינקאמפ, מי שהייתה בת זוגו באותה תקופה.
3 צפייה בגלריה
פיסטוריוס
פיסטוריוס
ישתחרר מהכלא. פיסטוריוס
(צילום: Charlie Shoemaker/Getty Images)
3 צפייה בגלריה
פיסטוריוס
פיסטוריוס
נחשב לספורטאי הפראלימפי המפורסם אי פעם. פיסטוריוס על המסלול
(צילום: BEN STANSALL / AFP)
אמה של סטינקאמפ לא התנגדה לשחרורו של פסטוריוס, אך במכתב שנשלח לוועדת השחרורים - אמרה שהיא תוהה אם "בעיות הכעס העצומות" של פיסטוריוס טופלו באמת בכלא, והוסיפה שהיא עשויה להיות "מודאגת לביטחונה של כל אישה" שתבוא איתו במגע.
פיסטוריוס, כאמור, נחשב לספורטאי הפראלימפי המפורסם אי פעם. רגליו נקטעו בהיותו תינוק, אך הוא זכה לתהילה עולמית כ"בלייד ראנר", בשל רגליו התותבות שבהן הוא משתמש בריצות על המסלול. לאחר שזכה במדליות זהב במשחקים הפראלימפיים בבייג'ינג ובלונדון, הוא הדהים את העולם כשעלה לחצי הגמר בריצה ל-400 מטרים באולימפיאדת לונדון, שם התמודד מול אצנים שאינם סובלים מנכות.
3 צפייה בגלריה
פיסטוריוס
פיסטוריוס
פיסטוריוס במהלך משפטו ב-2014
(צילום: Alon Skuy / POOL / AFP)

השתלשלות הפרשה

הכל החל בפברואר 2013 כאשר ריבה סטינקאמפ, בת זוגו ודוגמנית מפורסמת בדרום אפריקה, נורתה למוות בדירתם המשותפת. פיסטוריוס נעצר עוד באותו היום ולמחרת הוגש נגדו כתב אישום בגין רצח. פיסטוריוס הכחיש את המיוחס לו וטען כי ירה בחברתו בטעות, מאחר שחשב שמדובר בפורץ. עם זאת, התביעה טענה כי פיסטוריוס רצח את סטינקאמפ בכוונה תחילה לאחר ויכוח שהתגלע בין השניים.
ב-2014 הוא זוכה מרצח ובסופו של דבר הורשע רק בהריגה. פיסטוריוס נשלח לחמש שנות מאסר בבית הכלא בפרטוריה, אך כאמור, הוא שוחרר לאחר פחות משנה. צוות התובעים הגיש ערעור על החלטת בית המשפט לזכותו מרצח, שהתקבל. ב-2015 כבר נגזר עליו עונש הרבה יותר כבד - 13 שנים וחמישה חודשים בכלא. השופט שדן בתיק כתב שבית המשפט היה בתחילה "יותר מדי סלחני" עם האצן.