שלושה משחקים נותרו לקדנציה של וילי רוטנשטיינר בנבחרת ישראל, כולל הערב (21.45) נגד מולדובה בטוטו־טרנר, אבל כבר עכשיו ברור שהמגמה בהתאחדות היא להחליפו במאמן זר אחר. האופציה של מאמן ישראלי לא נמצאת כרגע על הפרק, אבל מי שיקבל את ההחלטה הסופית, למרות הקמתה של ועדת האיתור, הוא יו"ר ההתאחדות אורן חסון.
בפעמים הקודמות שהיה צריך לבחור מאמן לנבחרת עלו בין היתר שמותיהם של יוסי אבוקסיס, רן בן שמעון וניר קלינגר, אבל הפעם אין מועמדים ישראלים לתפקיד. אז איך חלה הירידה הזאת במעמדו של המאמן הישראלי, שלא נספר בהתאחדות?
9 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת ישראל באימון
שחקני נבחרת ישראל באימון
שחקני נבחרת ישראל באימון. לא יקבלו הוראות בעברית
(צילום: הרצל יוסף)
9 צפייה בגלריה
.
.
(איור: ליאו אטלמן)

מודל מכבי ת"א

אחת ההחלטות הראשונות שקיבל מיץ' גולדהאר אחרי שרכש את מכבי ת"א הייתה להעסיק רק מאמנים זרים, כאלה שיוכלו לשדרג מקצועית את הקבוצה. הצעד הראשון היה מינויו של ג'ורדי קרויף למנהל מקצועי, ומאז אכן לא נחת בקריית שלום אף מאמן ישראלי. לצד פאולו סוזה ו-ולדימיר איביץ' היו גם מינויים פחות מוצלחים, כמו שוטה ארבלדזה ויורגוס דוניס, אבל בשורה התחתונה מכבי ת"א אכן השתדרגה וזכתה בחמש אליפויות בעשור האחרון.
בהתאחדות עקבו אחרי התהליך בקריית שלום והחליטו לחקות אותו. אחרי עידן אלישע לוי מונה רוטנשטיינר למנהל מקצועי, והוא הביא את אנדי הרצוג ולאחרונה גם את ההולנדי ילה חוס שאחראי על הנבחרות הצעירות. הקמפיין של הרצוג הטירון היה חלש, ואצל רוטנשטיינר חל שיפור, אבל ייתכן כי מדובר בתקרת זכוכית עבורו. עכשיו יהיה ניסיון לשדרג את העמדה, אבל היא תישאר בבעלות זרה.
9 צפייה בגלריה
מיץ' גולדהאר
מיץ' גולדהאר
בהתאחדות מנסים לחקות את ההצלחה שלו. מיץ' גולדהאר
(צילום: עוז מועלם)

ליגה אחרת

מאז ההצטרפות לאירופה לפני כ-30 שנה, רוב המאמנים הלאומיים היו ישראלים שנבחרו על פי הצלחתם בליגה. יוצאי הדופן היו ריצ'רד נילסן, שהגיע עם רקורד של אלוף אירופה, ולואיס פרננדז, שהצליח בבית"ר ירושלים. המינויים של שלמה שרף, אברם גרנט, דרור קשטן, אלי גוטמן ואלישע לוי זכו לקונצנזוס בזכות ההצלחות בליגה, אבל למעט הגעה אחת לפלייאוף – התוצאות היו רעות.
כיום אין מאמן שהוא קונצנזוס, למעט אולי ברק בכר, שמינויו לא רלוונטי בגלל החוזה במכבי חיפה, וגם הוא עצמו מכוון להגיע לאחת הליגות באירופה. בהתאחדות הבינו כי הליגה הישראלית היא לא מדד להצלחה במשחקים בינלאומיים, ואין אף דמות שמרשימה את ועדת האיתור. רוני לוי לא מצליח מאז התארים במכבי חיפה, אבוקסיס נמצא בנסיגה, בן־שמעון לא הצליח עדיין בקבוצות גדולות, וקלינגר לא מבריק עם הפועל ת"א.
9 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
לא רלוונטי בגלל החוזה בחיפה. ברק בכר
(צילום: עוז מועלם)
9 צפייה בגלריה
רן בן שמעון
רן בן שמעון
רן בן שמעון לא הצליח בקבוצות גדולות
(צילום: אורן אהרוני)
9 צפייה בגלריה
ניר קלינגר
ניר קלינגר
ניר קלינגר לא מבריק עם הפועל ת"א
(צילום: יאיר שגיא)
כדי למנוע קמפיינים, קרקס תקשורתי ומצעד מאמנים ישראלים, הוחלט מראש ללכת על אופציית המאמן הזר. גורם בהתאחדות אמר: "לכל אחד יש סקרים וסוקרים משל עצמו, כל אחד רוצה לדחוף את עצמו, וכשהוא לא מקבל את הג'וב, למרות שאף אחד לא העמיד אותו כמועמד, מתחילים הדיבורים מסביב".
9 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס
יוסי אבוקסיס
יוסי אבוקסיס. אין כיום מאמן ישראלי שמרשים את ההתאחדות
(צילום: אורן אהרוני)
9 צפייה בגלריה
רוני לוי
רוני לוי
רוני לוי לא מצליח מאז התארים עם מכבי חיפה
(צילום: הרצל יוסף)

המקצוענות האוסטרית

ההחלטה העקרונית לפיה רוטנשטיינר לא ימשיך לא נובעת ממבחן התוצאה, בו הוא דווקא די עמד, אלא מההתנהלות שלו: הריכוזיות מול העוזרים שמבקרים אותו והיעדר הכימיה עם אנשי ההתאחדות.
יחד עם זאת, בשלוש השנים שלו בהתאחדות האוסטרי שיפר מספר היבטים. הוא הקפיד על סטנדרטים כמו טיסות פרטיות, איסור כניסה לדיוטי פרי והכנה דקדקנית למשחקים, ושידרג חלק מהשחקנים, בראשם ערן זהבי שכבש בעידן האוסטרי 25 שערים. הוא לא הושפע מהתקשורת, מסוכנים או מעסקנים.
9 צפייה בגלריה
וילי רוטנשטיינר
וילי רוטנשטיינר
וילי רוטנשטיינר לא הושפע מהתקשורת ומעסקנים
(צילום: עוז מועלם)
רוטנשטיינר נתן קרדיט לוותיקים כמו זהבי וביברס נאתכו, ולא פלא שהם תומכים בו. "לא הסתרנו את דעתנו אף פעם", אמר לאחרונה הקפטן, "אנחנו לא מתביישים במה שאנחנו חושבים על הישארות רוטנשטיינר, אבל לא דרשנו דברים כאלה מההתאחדות".
השיקול המרכזי במינויו של רוטנשטיינר למאמן היה כלכלי, וההתאחדות לא התעשרה בן־לילה. יחד עם זאת, יש לא מעט מאמנים זרים שיהיו מוכנים לקבל סכומים של 300 עד 350 אלף יורו כדי להגיע לישראל.