בדיוק ארבע שנים אחרי שהעולם גילה אותה, כשבגיל 15 ניצחה את ונוס וויליאמס בסיבוב הראשון של ווימבלדון, הפסידה השבוע קוקו גוף בסיבוב הראשון של אותו טורניר. כשירדה מהמגרש, בוודאי תהתה גוף האמריקאית האם הניצחון ההוא ב-2019, בחיים האחרים שלפני הקורונה, לא היה קללה שמישהו הטיל עליה. היא התחילה את הטורניר מדורגת 313 בעולם, קיבלה אליו כרטיס חופשי ותוך שתי מערכות במגרש המרכזי המיתולוגי הפכה כוכבת עולמית. "עד גיל 20 היא תהיה מספר 1 בעולם", אמר אז ג'ון מקנרו, והאמת היא שהוא לא רחוק מלהיות צודק. היא מדורגת היום 7 בעולם, אחרי שכבר הייתה רביעית, הגיעה בשנה שעברה לגמר רולאן גארוס ורבע גמר אליפות ארה"ב, והיא כבר עכשיו מיליונרית בספרות כפולות.
זריקה מבחוץ - כתבות נוספות במדור של ציפי שמילוביץ
ובכל זאת, גוף הפסידה השבוע בסיבוב הראשון של הטורניר שגילה אותה למדורגת 128 בעולם, סופיה קנין, ומצאה עצמה קוראת שוב כתבות וציוצים שמגדירים אותה כאכזבה. היא לא אכזבה, אפילו לא קרוב, אבל זה לא משנה לנרטיבים ב-2023. הטענות צריכות להיות מופנות קודם כל לאנשים סביבה - הורים שדחפו אותה מוקדם מדי וחזק מדי, מאמנים ששלחו אותה לשחק כשחלק מהחבטות שלה חצי אפויות, ותקשורת אמריקאית ועולמית - כולל כותבת הקטע הזה - ששמו על ילדה בת 15 שק ציפיות בלתי נסבל ובלתי אפשרי. עכשיו היא רק בת 19 וכבר נראית כמו מי שנמצאת בסבב 10 שנים ולא לגמרי בטוחה שזה מה שהיא באמת רוצה לעשות. אפילו לנאומי אוסקה זה לא קרה כל כך מהר.
5 צפייה בגלריה
קוקו גוף
קוקו גוף
שק ציפיות בלתי נסבל ובלתי אפשרי. גוף
(צילום: EPA/ADAM VAUGHAN)

אובדן הילדות

לפני שלוש שנים, כשכבר הייתה כנראה השם הכי מוכר בסבב הנשים - לפחות לחובבי טניס ממוצעים - גרמה גוף לדאגה אמיתית כשחשפה בראיון את הקושי שלה להתמודד עם לחץ שהוא פשוט נפשע בגילאים שלה. היא סיפרה שהייתה בדיכאון כי "מצאתי את עצמי לא נהנית ממה שאהבתי. הבנתי שאני צריכה להתחיל לשחק עבור עצמי ולא עבור אנשים אחרים. במשך כשנה הייתי ממש בדיכאון. זו הייתה השנה הכי קשה עבורי עד כה" - היא דיברה כאן על גיל 13. אחר כך כתבה בפוסט באינסטגרם כי שקלה לקחת שנת חופש "כדי להתמקד בחיים" - היא דיברה כאן על גיל 16.
גוף גדלה בבית מאוד ספורטיבי. אבא, קורי, היה כדורסלן באוניברסיטת ג'ורג'יה. אמא, קנדי, הייתה אתלטית באוניברסיטת פלורידה סטייט. הם רצו שהיא תהיה כדורסלנית, או אתלטית, אבל הילדה ראתה בטלוויזיה שתי אחיות שחורות ורצתה לשחק טניס. אבא של גוף מזכיר את ריצ'רד וויליאמס ברמת האינטנסיביות שלו, אבל ריצ'רד תמיד שם את שנות הילדות של ונוס וסרינה במקום הראשון. לא בטוח שההורים של גוף עשו אותו דבר.
5 צפייה בגלריה
ונוס וסרינה וויליאמס
ונוס וסרינה וויליאמס
לא אותו טייפ-קאסט. האחיות וויליאמס
(צילום: EPA)
למשל, קוקו למדה בבית מאז כיתה ג'. כשפתחה חשבונות מדיה חברתית בגיל 13, פתאום גילתה מה הפסידה בכך שלא הלכה לבית ספר רגיל ולא יכלה לפרסם תמונות שלה עושה שטויות עם חברים. היא תמיד ניצחה ילדות גדולות ממנה, מה שהוביל למתח עם היריבות שלה בסבבים המאוד צעירים, בדידות בטורנירים ותקופות של עצב גדול. ב-2018, רק בת 14, כבר נזקקה להפסקה של חצי שנה מהסבב. אביה הבין שהוא צריך להוריד את הלחץ. "אני עדיין אוהב את סגנון הפיקוד שבו אני אומר 'קפוץ' ואתה אומר 'כמה גבוה?‘, אבל זה לא עובד עם הבת שלך", אמר קורי גוף לניו יורק טיימס.
שני ההורים בטוחים שהילדה שלהם לא סוחבת טראומות ודוחים את ההשוואות המודאגות לג'ניפר קפריאטי, למשל, ילדת פלא שהטניס הפך אותה עשירה ומפורסמת, אבל הלחץ וההורים הרסו לה את החיים. לפי הדברים שהם אומרים בפומבי, לא בטוח שהם באמת מבינים.
5 צפייה בגלריה
קורי גוף
קורי גוף
הרגע ששינה הכל. גוף מנצחת את ונוס ב-2019
(צילום: AP)
"הייתה לי שיחה ארוכה איתה", סיפרה קנדי גוף ל'טיימס', "ואמרתי לה 'אם את לא שמחה ונהנית ממה שאת עושה, את לא חייבת לעשות את זה, אבל אם את מתכוונת ללכת למגרש, את חייבת לפחות לנסות. אבא שלך מקריב זמן הרחק מילדיו האחרים, אז את צריכה לנסות'. אמרתי לה שהיא יכולה להפסיק לשחק טניס עכשיו, אבל שהיא חייבת לעשות קצת ספורט אחר. זה לא נתון למשא ומתן בבית שלנו".

מציאות לא הוגנת

הציפייה מגוף לזכות כבר עכשיו במספר גראנד סלאמים ולשלוט בספורט בגיל 19 היא לא מציאותית ולא הוגנת. רוג'ר פדרר זכה בתואר הגראנד סלאם הראשון שלו בגיל 21. סרינה עצמה זכתה בסלאם הראשון בגיל 17, אבל השני שלה הגיע רק אחרי שלוש שנים. שום דבר מהעובדות האלה לא עוזר להוריד את הלחץ מגוף. זו מציאות שקרלוס אלקראס, למשל, המבוגר ממנה רק בשנה, לא התמודד איתה כשהיה נער.
5 צפייה בגלריה
קפריאטי
קפריאטי
דוגמה טובה? קפריאטי
(צילום: Adam Pretty/Getty Images)
מקצועית, הטעות הגדולה סביב גוף הייתה שהיא נזרקה לסבב לפני שחבטת כף היד שלה הייתה לגמרי מבושלת. היא הפסידה לשחקניות הרבה פחות טובות בגלל חולשה גדולה בחבטה הזו, והפסדים כאלה מובילים כמובן לחוסר ביטחון. אבל מעל הכל היא נפגעה מכך שהיא שחקנית שחורה שהושוותה לאחיות וויליאמס מיומה הראשון על המגרש, למרות שאין שום דמיון בין הרקע שלה לשלהן. בניגוד לאחיות, גוף לא התאמנה על מגרשי אספלט שמסביבם היו מפוזרים מזרקי סמים והלכה לישון לצלילי יריות בחוץ. זה לא משנה. היא סומנה כ"סרינה הבאה" עוד כשהיה לה חלב על השפתיים.
כשהייתה בת 12 אמרה גוף ל-ESPN שהיא "רוצה להיות הגדולה בכל הזמנים". היא כמובן לא הבינה מה היא אומרת, אבל זה מה שהיא שומעת מגיל אפס. המדיה והברנז'ה באמריקה דרשו את זה, וההורים והמאמנים שלה מילאו את ההוראה.
5 צפייה בגלריה
גוף
גוף
מלחיץ יותר מדי? קורי גוף ובתו קוקו
(צילום: Hannah Peters/Getty Images)
המזל של גוף הוא שהיא צעירה בוגרת ואינטליגנטית והיא אכן רק בת 19. הכישרון שלה עצום ואפשר לקוות כי זכייה ראשונה בגראנד סלאם תוריד את כל המשקל הכבד הזה מהכתפיים. אבל גם אם בסופו של דבר תהפוך גוף למה שהכישרון שלה מצדיק, זה לא ישנה את העובדה שאין שום דבר נורמלי או בריא בילדה שבגיל 15 הייתה צריכה שנותני חסות יאשרו את הפוסטים שלה באינסטגרם. וזה גם לא יעזור לכישרון הגדול הבא להימלט מזה.
פורסם לראשונה: 08:00, 07.07.23